Počátek nového roku, jakožto tradiční období předpovědí pro nadcházející
měsíce, máme šťastně za sebou. To nám však nezabrání, abychom se k nim ještě
vrátili. Proto si nyní stručně shrneme, jakým směrem se bude pravděpodobně
vyvíjet oblast internetového prodeje. Čistě internetové obchody se množí jako
houby po dešti, a je zřejmé, že tento trend bude ještě nějakou dobu trvat.
Menší hráči se však mohou setkat s existenčními problémy. Naproti tomu ti větší
se budou místo neustálého rozšiřování portfolia soustředit spíše na
konkurenceschopnost ve svých klíčových oblastech.
Růst počtu internetových obchodů čeká i oblast firem, kde za webovým prodejem
stojí kamenná instituce, dokonce by se dalo říci, že jejich šance jsou větší.
Prvním důvodem je to, že se často jedná o prodejce, jejichž jména už zákazník
zná z běžných nákupů. Druhým faktorem je, že díky menší pružnosti některých
takových společností se jim teprve nyní daří realizovat on-line prodej, a
vlastně tak těží z investic, které dosud čistě internetové obchody investovaly
do reklamy podporující tento druh obchodů.
Ještě nějaký čas se firmy budou potýkat s bezpečnostními problémy. Důvodem však
není to, že přenos např. čísla kreditní karty zatím není zcela bezpečný, daleko
větším rizikem jsou útoky hackerů, kteří v případě úspěchu získají přístup k
tisícům čísel karet uložených na napadeném serveru.
A ještě jedna optimistická předpověď celkový objem on-line obchodů bude mít
stále rostoucí tendenci. Důležitým faktorem bude hlavně postupný přechod od
běžných nákupů k on-line formě.
Žádná firma provozující internetový obchod by neměla podcenit především to
základní a dá se říci nejjednodušší, co může udělat. Jde o to, učinit pro
potenciálního zákazníka nákup na vašem Webu maximálně jednoduchý, např. sem
umístíte odkaz na mapu stránky, která mu může podstatně ušetřit orientaci na
ní, tím pádem i množství času. Možná sem můžete umístit i bezplatné číslo, na
které může zákazník v případě potřeby zavolat. Nemusí být špatné důrazněji
poukázat na bezpečnostní politiku. Svůj psychologický účel splní i možnost
mazat položky v nákupním košíku (i po dokončení nákupu).
Po realizaci základních kroků, mezi něž patří ty výše uvedené, pak přichází
nutnost vybudování a udržování vztahů se zákazníky. To obvykle znamená
implementaci CRM (Custom Relationship Management) systému. Tento vztah ovšem
nepředstavuje pouze přítomnost jeho jména a adresy ve vašem seznamu klientů.
Uveďme jen jednoduchý příklad: Pokud zaměstnanec firmy provozující internetový
obchod komunikuje s nakupujícím (prostřednictvím telefonu nebo chatu), měl by
mít přístup k historii transakcí provedených tímto zákazníkem. Tyto informace
může v dialogu s ním použít, a stavět tak na už existujícím vztahu.
1 0439 / wep
Co nás čeká v e-shopech?
Počátek nového roku, jakožto tradiční období předpovědí pro nadcházející měsíce, máme šťastně za sebou. To ...
autor Jessica Davisová | Archiv |
Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.