Začátkem letošního roku uskutečnila společnost Abaco Group další průzkum, který
zjišťoval jakým způsobem lidé hledají zaměstnání. Jeho výsledky by mohly
některým pracovníkům napovědět "co a jak", v případě, že začnou pociťovat
potřebu změny zaměstnavatele.
Firmám naopak mohou napovědět "kde", resp. "jak" hledat potřebného zaměstnance.
Průzkum byl prováděn v 90% v Praze a blízkém okolí, tedy v místě s poměrně
vysokou koncentrací jak pracovních příležitostí, tak i pracovníků. Respondenti
byli osloveni podle věkových kategorií, podle vzdělání a dosaženého funkčího
zařazení. Průměrné hodnoty jsou zobrazeny v grafu 1.
V souvislosti s rychlým globálním rozvojem IT se stalo v poměrně krátké době
celkem významným nástrojem při hledání zaměstnání užití Internetu (16 %). Tento
způsob vyhledávání pracovních příležitostí je oblíben ve větší míře u mladších
a technicky zdatnějších jedinců. Je i částečně doporučením, neboť vyžaduje
alespoň určitou znalost moderních technologií. O 4 % oproti loňskému roku se
rovněž zvýšil zájem o služby personálních agentur. Vzhledem k tomu, že tyto
agentury obvykle nabízejí služby pro pracovníky s vyšší kvalifikací, jsou také
do jisté míry garancí určité úrovně svých klientů.
Stabilní primát si ovšem stále udržuje četba personální inzerce v denním tisku,
vzhledem k nejsnadnější dostupnosti. Nutno podotknout, že se spektrum možností
jak hledat zaměstnání neustále rozšiřuje a přibývají i kombinace různých
způsobů. Jako další možnosti "jak najít práci" uveďme např. akce typu veletrhů
práce, Job & WorkShopů ap., které se těší stále větší oblibě jak mezi zájemci o
práci tak i mezi zaměstnavateli.
Z hlediska dosaženého vzdělání jsme způsoby hledání práce rozdělili do 3
základních skupin: SOU, SŠ, VŠ. Pro každou skupinu jsou patrné jiné priority.
Například pro lidi s vyšším dosaženým vzděláním je typické jednak využívání
tradičních zdrojů inzerce (23 %), a pak rovněž způsobů, které zajišťují vyšší
úroveň komunikace, důvěrnější a individuálnější přístup zejména se jedná o
personální agentury (23 %). Nižší zastoupení má pak přímé kontaktování firem
(12 %) a nabídky pracovních úřadů ty disponují malou nabídkou míst pro
vysokoškoláky. U pracovníků s nižším vzděláním jsou nejčastější osobní návštěvy
firem (21 %), a tato skupina rovněž využívá relativně často nabídky pracovního
úřadu (9 %).
V případě dalších zkoumaných parametrů, jako je dosažená pozice v zaměstnání
(konkrétně jde o manažerské posty), tam jsou nejvyužívanější služby
personálních firem (25 %), čtení inzerce (24 %), a dotazování u známých (21 %).
Tendence v dalším období budou jistě souviset s rozvojem IT a Internetu. Rychlý
rozvoj se dále předpokládá v oblasti veletrhů práce, Job & WorkShopů, které se
konají zejména na školách nebo jako doprovodné akce různých projektů.
9 1048 / jafn
Hledám, hledáš, hledáme... aneb způsob jak najít práci
Začátkem letošního roku uskutečnila společnost Abaco Group další průzkum, který zjišťoval jakým způsobem lidé h...
autor Tomáš Kocman | Archiv |
Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.