Účetní auditoři jsou bezesporu zvláštní "kasta" profesionálů. Už jejich název
vyvolává mnohdy tak trochu mrazení v zádech. Vždyť audit tedy revize,
systematická inspekce účetních zápisů obsahující analýzy, testy potvrzení, či
schválení přináší vyjádření o finanční situaci firmy k určitému datu a o
dosaženém hospodářském výsledku za příslušné období.
Michal Marek Jinak řečeno, čekání na auditorovu zprávu mnozí manažeři vcelku
oprávněně přirovnávají k onomu známému pocitu z dětských let, když žáček čeká
na vysvědčení. Ano, auditor aneb účetní a revizní znalec atestující kvalitu
firemních bilancí, musí být přísný jako pan učitel, který chce děti hodně
naučit a nemůže jim při přezkušování nic slevit, protože neznalost té či oné
základní látky by se jim jednou v dospělosti mohla vymstít. Avšak na druhé
straně nutno zdůraznit, že i auditoři jsou normální lidé z masa a kostí, kterým
ani v procesu černobílého pitvání účetních knih a hodnocení finančního a
daňového hospodaření firmy nechybí cit pro člověčinu, ba ani smysl pro humor.
Zkušený auditor Anthony Collins z Montrealu říká, že auditor by měl být moudrý
člověk, jehož vysoká odborná kvalita se musí vždy a za všech okolností shodovat
s dodržováním důstojnosti při jemu svěřeném úkolu. Tomu odpovídá i zásada
nenechat se strhnout svými osobními sympatiemi, či naopak antipatiemi. S tím
pak rovněž souvisí nutnost vystříhat se rizika prvního dojmu, který může i
nemusí být vždy trefou do černého. Auditor se prostě nesmí nechat unést
některými vnějšími kladnými či naopak zápornými údaji o hodnocené firmě, dokud
se sám důkladně o všem detailně nepřesvědčí.
Přítel auditor
Správný auditor by vlastně měl být i dobrým přítelem. Je totiž typické, že
některé firmy požádají o audit pouze tehdy, když začne klesat odbyt, zhoršuje
se morálka prodejního personálu nebo když se vyskytnou jiné problémy firmy.
Ironií ovšem zůstává, že auditorovo doporučení k provádění periodické revize
vyslyší jen málokterý šéf. Takový byl i případ firmy OBrien Candy, středně
velkého podniku produkujícího cukrovinky na americkém Středozápadě. Když v
posledních 2-3 letech její prodej a zisky stačily stěží na to, aby se udržela
na hladině, šéf stále hledal vinu v prodejním personálu. "Víš, ti lidé
nepracují dostatečně tvrdě a ani nejsou příliš chytří," řekl při soukromém
hovoru s přítelem, který býval auditorem. Zkušený profesionál se v podniku
trochu porozhlédl a nakonec vypracoval cosi jako "soukromý" audit. Zjistil řadu
nesrovnalostí, které brzdily OBrienovy obchody. Svému příteli proto vytkl:
"Vždyť neumíš proniknout mezi střední obchodníky, neposkytuješ slevy a nedáváš
výhradní smlouvy a mizerně financuješ sklady. A co marketing? Zatímco v
rozpočtech konkurence tvoří marketing 20 %, ty jsi škrob a dáváš na něj jen 15
%. Ve své reklamě stále jen připomínáš své nejlepší věci, což je jistě správné,
ale zároveň zapomínáš na to, abys pustil pár dolarů především na nové produkty.
A konečně ten tvůj šéf marketingu, škoda mluvit. Je to člověk, kterého sis
vytáhl z oddělení prodeje a tím pádem je nakloněn svým kámošům z prodejního
personálu, přičemž ostatním marketingovým funkcím věnuje minimum pozornosti."
A přítel auditor pak před užaslým šéfem předestřel závěr svého zjištění.
Výrobková řada firmy je nevyvážená, neboť dva hlavní produkty pokrývají tři
čtvrtiny celkového prodeje a nemají žádný růstový potenciál a strategie firmy
vůbec nebere na vědomí měnící se vzorek distribuce. Na závěr majiteli firmy
podal kousek papíru, na kterém byla skica návrhu krátkodobých a dlouhodobých
doporučení k vylepšení situace. "Znovu zhodnoť současnou výrobkovou řadu a zbav
se okrajových a slabších produktů a neboj se zahájit školení o moderním prodeji
a zlepši systém odměňování. A hlavně zaměstnej zkušeného šéfa marketingu
odjinud, zvyš podíl marketingových výdajů alespoň na 20 % a začni s efektivním
programem vývoje nových výrobků. A neboj se vymyslet silné názvy značek." Dvě
věci jsou k nevíře. Za prvé, že po těchto auditorových doporučeních, jejichž
výčet zde není úplný, se výsledky OBrien Candy začaly brzy vskutku odpoutávat
ze sféry červených čísel do příjemnějších poloh. A za druhé, že auditor vše
udělal zdarma. Prostě dobrý přítel.
0 2807 / dar
O "zlých" auditorech trochu jinak
Účetní auditoři jsou bezesporu zvláštní "kasta" profesionálů. Už jejich název vyvolává mnohdy tak trochu mrazení...
autor Dagmar Ruščáková | Archiv |
Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.