Ač se to zatvrzelým příznivcům osobních počítačů může zdát sebevíc
neuvěřitelné, bitva zuřící mezi platformou PC a herními konzolemi se nachýlila
k neodvratnému konci a o jasném vítězi (resp. vítězích) nemůže být sebemenších
pochyb. Přestože špičkové PC vybavené rychlým procesorem, velikou operační
pamětí a výkonným grafickým akcelerátorem bude ještě nějaký čas představovat
solidní hráčský standard, budoucnost patří konzolím.
Polemika o tom, zdali se vyvoleným formátem stane Xbox ze stáje Microsoftu
anebo PlayStation 2 firmy Sony (popř. oba), je zbytečná v obou případech nové
platformy vybavené například i pevným diskem a příslušnými ovládacími
periferiemi nabídnou svým potenciálním uživatelům vše od hraní her až po
vytváření dokumentů, surfování po Internetu a vyřizování elektronické
korespondence. Problém upadajícího zájmu tvůrců a distributorů her o platformu
PC ovšem netkví jen v samotné technologii. V současnosti totiž například
neexistuje subjekt, který by PC propagoval jako samostatnou herní platformu.
Neexistuje žádná aliance předních výrobců hardwarových komponent a velkých
herních společností, která by se zasazovala o šíření popularity PC, a tak
zatímco Sony, Microsoft i Nintendo vynakládají obrovské prostředky na reklamní
kampaně, PC se dostává stále více na okraj zájmu herních společností.
Patrně největší firmy, které k PC viditelně upírají svůj zájem a stále tuto
platformu považují za nosnou část své produkce, jsou Electronic Arts a Ubi Soft
nicméně i tito velikáni připravují valnou většinu nových projektů (v optimálním
případě) jak pro osobní počítače, tak i herní konzole.
Ač by se mohlo zdát, že E3 je vlastně jen hlasitý povyk před stovkami obrazovek
s nejnovějšími hrami, na své si přišli i zájemci o serióznější pohled do
zákulisí herního byznysu. Den před otevřením výstavy se nesl ve znamení
workshopů s tématy jako "Jak vybudovat úspěšné vývojářské herní studio" anebo
"Hry a hráči budoucnosti". V průběhu celého veletrhu pak probíhaly
devadesátiminutové konference mezi ty nejzajímavější patřily debaty o tom, jaké
aspekty tvoří kvalitní hru nebo v čem spočívají nové obchodní strategie
týkající se on-line hraní.
On-line hry
Jedinou oblastí, ve které PC zatím předstihuje své konzolové konkurenty, tak
zůstávají rozsáhlé on-line hry pro tisíce hráčů, jako jsou legendární Ultima
Online, populární Asherons Call anebo neméně oblíbený EverQuest. Z chystaných
titulů se největší pozornosti hráčského publika těší ambiciózní projekty
Anarchy Online, který by ještě v tomto roce měla uvést na trh firma FunCom, a
slibně vypadající Neverwinter Nights od společnosti Interplay. Důvod, proč se
firmám vyplatí investovat nemalé finanční prostředky do vývoje ryze
internetových her, je nasnadě: krom zisku z přímého prodeje se počítá i s
následnými poplatky, které náruživí hráči autorům pravidelně hradí za přístup k
oficiálním serverům, na nichž hra běží. Jestliže například Ultima Online má
něco přes 250 tisíc registrovaných aktivních hráčů, z nichž každý měsíčně
přinese do kasičky tvůrců hry deset dolarů, je zájem firem o tuto oblast
pochopitelný. Za "úspěšnou" singleplayer hru je považován titul, kterého se
prodá minimálně 200 tisíc kopií, ale v případě internetové hry je toto číslo
výrazně nižší. Ovšem vývoj on-line hry s sebou nese mnohá úskalí mimo podstatně
vyšších nákladů souvisejících s rozlehlostí a komplikovaností herního světa a
velmi náročným betatestingem je potřeba počítat i s výdaji na pořízení a
spravování náročného technického vybavení, jež je pro fungování hry nezbytné.
Hry do kapsy
Stále větší oblibě se začínají těšit hry na různých handheldech, mobilních
přístrojích a kapesních organizérech. Není divu lidé si chtějí hrát nejen doma,
ale i ve vleklé dopravní zácpě anebo v přeplněné čekárně u lékaře. O čistě
herně vymezené "kapesní" platformě budoucnosti nemůže být pochyb s jistotou se
jí stane nástupce veleúspěšné herní legendy Game Boy Advance z produkce firmy
Nintendo. Velký barevný displej a zejména široká plejáda populárních herních
postaviček, počínaje knírkatým instalatérem Máriem a konče neutuchajícím
fenoménem Pokémonů, předurčuje nový Game Boy k masovému úspěchu.
Kapitola her pro mobilní telefony je poněkud problematická. U stánku Nokie
zůstalo spíše jen u velkých slov a pádných hesel na zdech okázalé expozice, ale
předváděná realita působila poněkud nepřesvědčivým dojmem. Jednoduché variace
na známé klasické tituly z dob prvních osmibitů prezentované na mobilních
přístrojích řady 3330 a 7110 vyvolávaly na tvářích návštěvníků spíše shovívavé
úsměvy a i "plně multimediální" projekty, určené pro novou verzi komunikátoru
9210 (jako například snowboardový simulátor Virtually Board Snowboarding),
zůstaly na míle vzdálené všeobecnému očekávání. Přesto se Nokia herní oblasti
věnuje velice intenzivně a hry pro jejich mobilní přístroje vyvíjí několik
předních herních společností jako Ubi Soft anebo čeští Illusion Softworks. Krom
Nokie se dalo na hry určené pro mobilní telefony a lepší digitální diáře s
operačními systémy Palm OS nebo Windows CE kompatibilní narazit i u několika
dalších firem. Nejzajímavější tituly byly u společnosti ZioSoft, která na
displeje těchto zařízení krom jiných přinesla například zdařilou konverzi
populární závodní hry Need for Speed 4: High Stakes původně pocházející z dílen
Electronic Arts. Kde domov můj?
Na E3 bylo možné narazit i na česky mluvící krajany. Kromě zástupců všech
významných českých herních periodik bylo nejvýraznějším českým vystavovatelem
brněnské vývojářské studio Illusion Softworks. Tým, v jehož čele stojí Petr
Vochozka, má za sebou úspěšnou premiéru na herní scéně v podobě titulu Hidden &
Dangerous, kterého se po celém světě prodalo skoro 300 tisíc kusů. Na veletrhu
pod křídly svého distributora společnosti Take 2 Interactive prezentovali
připravované hry Mafia a pokračování úspěšného hitu Hidden & Dangerous 2.
Veni, Vidi, Vici
Kdo by před pár lety čekal, že v očích společnosti tak pokleslá a neprávem
podceňovaná zábava několika podivínských nadšenců jako hraní her nabere takové
obrátky a zastíní hudební i filmový průmysl? Leč stalo se tak a do budoucna lze
předpokládat, že počet miliard točících se v herním byznysu bude dále rapidně
vzrůstat. Navíc herní byznys neomezuje své působení jen na osobní počítače a
herní konzole, ale naopak bouřlivě expanduje i do oblasti mobilních telefonů a
přenosných digitálních organizérů. Potvrdilo se, že počítačová interaktivní
zábava je zdravým, plnohodnotným a stále se dynamicky rozvíjejícím odvětvím
zábavního průmyslu, do kterého se vyplatí investovat.
1 1023 / kap
PC versus konzole miliardový souboj
Ač se to zatvrzelým příznivcům osobních počítačů může zdát sebevíc neuvěřitelné, bitva zuřící mezi platfor...
autor Václav Valeš | Archiv |
Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.