Největší část dne přibližně jednu pětinu zabírají IT pracovníkům českých
organizací operativní úkoly spojené s provozem systému.
Zajímavé výsledky přineslo šetření v souvislosti s výkonem pracovní činnosti
jednotlivých účastníků výzkumu. Jednotliví zástupci dotazovaných organizací
totiž specifikovali, kterým činnostem se při výkonu své práce věnují, a dále
také odhadovali, jakou část ze své pracovní doby příslušnými aktivitami stráví.
Z odpovědí jednotlivých respondentů, kteří jsou pracovníky IT oddělení ve
vybraném vzorku institucionálních předplatitelů časopisu Computerworld, je
patrné, že přibližně devět z deseti se věnuje výběru dodavatelů a zároveň se
podílí i na tvorbě koncepce IT/IS. Více než tři čtvrtiny respondentů kromě toho
vykonávají rovněž operativní úkoly spojené s provozem informačního systému ve
zkoumaných organizacích (85 %) a podílejí se též na koordinaci při zavádění
IT/IS (81 %). Přibližně sedm z deseti dotazovaných analyzuje stávající procesy
a navrhuje nové tato činnost je přitom velmi úzce spojena s ovlivňováním
firemní informační strategie a v té souvislosti také s definicí investičních a
nákupních priorit týkajících se informačního systému. Přitom je třeba
připomenout, že nejde jen o primární zodpovědnost za uvedené činnosti, ale
započítána je rovněž přímá účast na těchto úkolech.
Bez zajímavosti nejsou ani položky, které dokreslují roli pracovníků IT
oddělení v jednotlivých organizacích ve vztahu ke kolegům mimo IT oddělení. Z
konkrétních odpovědí dotazovaných respondentů je v této souvislosti zřejmé, že
73 % poskytuje svým spolupracovníkům ad hoc pomoc při práci s výpočetní
technikou a současně také 61 % věnuje alespoň část své pracovní doby na interní
školení ostatních zaměstnanců.
Rozdělení činností
Z detailnějšího vyhodnocení založeného na rozdílech mezi konkrétními pracovními
pozicemi (funkcemi) je patrné, že pracovní činnost CIO a ředitelů IT oddělení
vykazuje výrazně nižší zaměření na školení zaměstnanců a opravy koncových
zařízení (přesto se však tyto činnosti podílejí na jejich celkové pracovní době
přibližně dvěma až třemi procenty). Naproti tomu je u této podskupiny
dotazovaných patrný významně vyšší podíl na celkovém řízení dotazovaných
organizací, daný organizačním začleněním těchto pracovníků mezi vrcholový
management. Z identifikace specifik pracovní náplně IT manažerů dále vyplývá
rovněž jejich vyšší angažovanost při analýze procesů a při realizaci
strategických plánů managementu v IT/IS. V případě správců sítí je patrný
vysoký podíl dotazovaných, jejichž pracovní náplň zahrnuje zejména opravy
koncových zařízení a příležitostnou pomoc kolegům. Z návazného hodnocení
důležitosti jednotlivých činností pak vyplývá, že největší část IT profesionálů
(95 %) považuje za irelevantní, aby se ve své pracovní náplni zabývali opravami
koncových zařízení. Podobně vysoký podíl respondentů (88 %) je přesvědčen, že
je nepatřičné, aby se věnovali poskytování ad hoc pomoci svým kolegům, a
současně tři čtvrtiny dotazovaných se domnívají, že by jejich předmětem
činnosti nemělo být interní školení ostatních zaměstnanců a plnění operativních
úkolů spojených s provozem informačního systému.
Pro přípravu tohoto článku byly použity údaje z unikátního výzkumného projektu,
který exkluzivně pro IDG Czech realizuje společnost Markent. V rámci tohoto
výzkumu, jehož aktuální fáze byla realizována na počátku roku 2005, byl
podroben detailnímu zkoumání korporátní koncový trh konkrétně organizace, které
jsou předplatiteli týdeníku Computerworld. Celkem byly (podobně jako v minulých
letech) zpracovány odpovědi zástupců 303 organizací, vybraných takovým
způsobem, aby přesně kopírovaly strukturu předplatitelů týdeníku.
Vzhledem k tomu, že výzkum probíhá již od roku 2000, je na základě získaných
dat možné nejen popisovat aktuální stav, ale lze sledovat i dlouhodobé vývojové
trendy v širokém spektru jednotlivých segmentů IT trhu.
Relevanci prezentovaných zjištění dokládá dlouhodobě ověřovaná informace o tom,
že institucionální předplatitelé časopisu Computerworld učiní přibližně
polovinu z celkového objemu investic do informačních technologií v ČR.
Pracovní náplň českých IT zaměstnanců
Největší část dne přibližně jednu pětinu zabírají IT pracovníkům českých organizací operativní úkoly spojen
autor Jiří Remr | Archiv |
Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.