Při příležitosti konference ITexpo, která se konala ve floridském Orlandu, byla
samozřejmě zveřejněna nejrůznější čísla, především pro oblast e-commerce.
Podle Dataquestu divize společnosti GartnerGroup se prostřednictvím Internetu
prodá roku 2003 koncovým zákazníkům zboží a služby za 380 miliard dolarů. V
roce 1999 bude hodnota trhu business-to-consumer 31 miliard dolarů.
Zatímco dnes se na elektronické komerci USA podílejí stále 2/3 produkce (letos
cca 20,5 miliardy), jejich podíl bude samozřejmě klesat. V roce 2003 má 147
miliard dolarů představovat již jen necelou polovinu celého trhu. Vzroste podíl
Evropy z 5,4 miliardy letos na 115 miliard roku 2003.
Odhad letošních výsledků je založen na předpokladu, že (stejně jako v minulých
letech) budou on-line tržby akcelerovat díky vánočním nákupům. Ty by měly
oproti loňskému roku vzrůst o 300 %. Viceprezident Dataquestu Brett Azuma
dokonce uvedl, že 64 % současných uživatelů Internetu bude před Vánoci
nakupovat on-line. To je odvážný odhad, alespoň pokud ho poměřujeme tuzemskou
realitou.
Další průzkum ohledně internetového obchodování v Evropě podnikla společnost
Jupiter Communications. Z výsledků vyplynulo, že v 80 % případů jsou kupující i
prodejce z téže země a že při transakci je používána platební karta. Kreditní
karty jsou přitom používány v 75 % transakcí, následují karty debetní a platby
na dobírku.
Průzkum Jupiteru se týkal především Německa, Francie, Velké Británie a Švédska
(data nemají tedy bezprostřední vztah k tuzemské realitě). Kromě příčin
pomalejšího rozvoje elektronického obchodování v Evropě (respondenti uváděli
bezpečnost, ale hlavně problémy s reklamacemi a fakt, že zboží je na Internetu
dražší než v běžných kamenných obchodech) jsou zajímavé výsledky udávající
rozdělení nákupů podle kategorií.
44 % z částky utracené na evropském Internetu se týkalo hardwaru, 23 % letenek,
14 % knih a 5 % hudebnin a softwaru. Zbylých 9 % připadlo na další kategorie, z
nichž průzkum jmenovitě uvádí potraviny a oblečení.
V interpretaci těchto údajů je třeba vidět, že pokud bychom počítali jednotlivé
nákupy bez ohledu na utracenou částku, podíl hardwaru a letenek by výrazně
klesl (kniha stojí méně než monitor). Nicméně oproti USA má Evropa určité
zpoždění i ve skladbě nakupovaného zboží to odpovídá charakteristice průměrného
uživatele Internetu, zejména podílu počítačových odborníků v tomto vzorku.
9 3020 / pah
Před Vánoci nakoupíme na Webu skoro všichni
Při příležitosti konference ITexpo, která se konala ve floridském Orlandu, byla samozřejmě zveřejněna nejrůznějš
autor Pavel Houser | Archiv |
Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.