Globalizace je stále populárnějším pojmem, ačkoli jeho interpretace je opravdu
rozmanitá. Významu tohoto slova se podsouvají nejrůznější podoby. Nechci teď
poukazovat na zasedání Mezinárodního měnového fondu, které proběhne letos v ČR
a které právě pod rouškou boje proti globalizaci přiláká do Prahy stovky
radikálních demonstrantů z celé Evropy.
Ačkoli sjednocování Evropy zapadá do procesu globalizace, tudíž by s tímto
fenoménem neměl být problém, problematické oblasti se začínají vynořovat.
Strach lídrů členských zemí Evropské unie z nahrazení distingované "evropské
obchodní cesty" kreativním chaosem amerického trhu a s ním spojeným boomem
internetové ekonomiky zazněl i na nedávném zasedání představitelů členských
zemí EU v Lisabonu. V závěrečném resumé je doslova napsáno: "EU se musí stát ve
světovém měřítku nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější ekonomikou založenou
na znalostech (doslova: knowledge-based economy)."
V kontextu aktuálních diskuzí o zavedení "červeno-zelených" imigračních karet a
souvisejích pracovních povolení pro zahraniční počítačové odborníky v Německu
je snaha EU o intelektuální doping roztříštěného evropského trhu pochopitelná.
Pokud by ovšem všechny kroky vedoucí k sesazení Ameriky z trůnu světového
obchodu měly být prodlužovány a oddalovány podobnými debatami, pak se vyhlídky
na zlepšení stávající situace ztrácejí v nedohlednu.
Kolbištěm, kde se Evropská unie utká se Spojenými státy nejdříve, bude
Internet. Nastupující éra, označovaná jako Nová či přímočaře Internetová
ekonomika, bude úzce spjata s technologiemi, Internetem a mobilní komunikací.
Odmyslíme-li si problémy s dominancí angličtiny, která je trnem v oku zejména
Francii, největším kamenem úrazu se jeví nízká penetrace Internetu do
evropských domácností.
Podle průzkumu společnosti Morgan Stanley Dean Witter pouze 23 % Evropanů bude
mít do konce letošního roku přístup na Internet, což je ve srovnání s 51 %
Američanů alarmující rozdíl. Další studie konzultační společnosti Booz Allen &
Hamilton varuje, že Evropa za poslední tři roky ztrácí podíl na celosvětové
produkci technologií v klíčových oblastech, jako jsou komunikačních zařízení
pro přenos dat či tvorba softwaru.
Jedinou výjimkou je oblast mobilní komunikace, kde díky společnostem Nokia a
Ericsson Evropa nezůstává Americe nic dlužna. Vzhledem ke 200 milionům lidí,
kteří budou k Internetu do roku 2003 přistupovat prostřednictvím mobilních
telefonů, je Evropa o něco vpředu před zbytkem světa v sektoru mobilní komerce.
V sektoru e-commerce je ovšem Evropa celkově stále zakleknutá ve startovních
blocích. Ačkoli se pro doběhnutí sprintující Ameriky dělá v rámci EU mnoho
věcí, odstup se naopak ještě rozšiřuje.
Mnozí manažeři evropských firem uvažují o plné implementaci e-commerce do svých
firemních struktur teprve v roce 2004, což je podle analytiků příliš pozdě.
Globalizace je trend, který nahrává velkým a připraveným, což se o pomalu se
rozšiřující evropské rodině, svázané lokálními zájmy a technologickou
zaostalostí, zatím nedá říci. Doufejme, že aktivity vedoucí k většímu rozšíření
Internetu v evropských domácnostech přinesou i další změny v oblasti byznysu a
politiky. To by se mohlo projevit následně i ve změně obchodních principů a
vytáhnout tonoucí evropský trh zpět k hladině.
0 1008 / pah
Sloupek
Globalizace je stále populárnějším pojmem, ačkoli jeho interpretace je opravdu rozmanitá. Významu tohoto slova se pods...
autor Karel Taschner | Archiv |
Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.