Hlavní navigace

Lidé se v e-shopech stále bojí platit on-line, i když pravděpodobnost podvodu je 1:100 milionům

5. 4. 2011

Sdílet

Podle průzkumu platební brány PayU provedeném na vzorku téměř 1200 nakupujících na prodejním portálu Aukro uživatelé preferují při výběru platby bezpečnost, a to z 90 %. Bezpečnost si přitom primárně nespojují s platbami online, ale spíše s platbami na dobírku anebo v hotovosti. Rizika při placení jsou přitom podle analýzy České spořitelny, prezentované na odborné konferenci Trendy v internetové bezpečnosti 2011, zcela opačná. Pravděpodobnost zneužití online plateb internetového bankovnictví je zhruba 1:100 milionům. Naproti tomu podvody při platbách na pobočce mohou nastat v jednom případu z milionu.

Průzkum platební brány PayU na prodejním portálu Aukro také ukázal, že online platby bankovním převodem jsou uživateli vnímány nejčastěji jako rychlé a jednoduché. Takto je posuzuje více než 60 % nakupujících. Realita je však opět trochu jiná. U některých bank transakce proběhne do 15 minut, u jiných to může být až záležitost více dní. To prodlužuje také dobu, než zákazník dostane své zboží.

„Tento způsob platby patří navíc pro nakupující k těm složitějším, protože musí opisovat čísla účtů, variabilní symboly i placené částky. Navíc je tu bezpečnostní riziko, že se nakupující splete a zadá nesprávné údaje. Rychlost a jednoduchost je tu chápána spíše v porovnání s platbou na dobírku," doplňuje manažer platební brány PayU Gabriel Kalapoš.

příloha_ovladnete_sva_data

Přestože jsou online platby z hlediska statistiky bezpečnější platební metodou, lidé dávají podle průzkumu PayU stále přednost dobírce anebo platbě v hotovosti. Navzdory tomu, že za zboží v důsledku musí zaplatit víc. „Na vině přitom často není strach ze zneužití či ztráty dat na internetu. Na prvním místě je spíš obava, že nakupující zaplatí předem za zboží, které pak třeba vůbec nedostane," upřesňuje výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška. Klíčový faktor bezpečnosti při placení online je tedy důvěra v internetový obchod.

 

Byl pro vás článek přínosný?