Hlavní navigace

V rozporu s prognózami v únoru rostl adware

12. 3. 2008

Sdílet

Jako nejvíce rozšířená hrozba vyšla směs škodlivých kódů, které Eset detekuje jako INF/Autorun. Druhé místo obsadila hrozba označovaná jako WIN32/Adware.SearchAid, která ještě v lednu nebyla vůbec detekovaná.

Globálně i lokálně se v únoru 2008 nejvíce šířil adware, tedy škodlivé kódy doručující na počítače uživatelů nevyžádanou reklamu, takové výsledky alespoň vyplývají ze statistik Eset ThreatSense.Net. Jako nejvíce rozšířená hrozba vyšla směs škodlivých kódů, které Eset detekuje jako INF/Autorun (9,43 %).

INF/Autorun "vedl" už v lednu. Jedná se o směs hrozeb využívajících soubor autorun.inf jako prostředek k napadení počítače. Tento soubor obsahuje informace umožňující automatické spuštění programů poté, co je vyměnitelné médium (USB disk, CD či DVD...) vloženo do počítače.

V průběhu února INF/Autorun ale získal agilního konkurenta. Druhé místo obsadila hrozba označovaná jako WIN32/Adware.SearchAid, která ještě v lednu nebyla vůbec detekovaná; za jediný měsíc dosáhla 8,05 % celosvětové rozšířenosti. Jedná se o varianty adware, které modifikují výsledky vyhledávání (reklamy) nebo podsouvají uživateli vlastní vyhledávače. Podobná aplikace s označením Win32/Toolbar.MyWebSearch (3,11 %) skončila na třetím místě.

Pětici globálně nejrozšířenějších hrozeb uzavírají agresivní infiltrace Win32/AdwareVirtumonde (2,09 %) a Win32/Adware.Virtumonde.FP (1,69 %), které způsobují otevírání pop-up oken s nevyžádanou reklamou a snaží se vyhnout detekci antivirových programů.

V únoru se v České republice nejvíce šířil adware pod označením Win32/Adware.SearchAid (7,68 %), kdy společně s již druhým jmenovaným nováčkem Win32/Toolbar.MyWebSearch (2,75 %) obsadil první dvě místa.

Zajímavé v této souvislosti je, že prognóza společnosti McAfee pro rok 2008 označuje adware za typ škodlivého kódu, který je letos na ústupu.
V některých státech byly proti šíření softwaru, který uživateli masivně doručoval reklamu, podniknuty právní kroky. Pokles adwaru začal v roce 2006 jednak v důsledku nové legislativy, ale dále i vzhledem k lepší obraně i negativním reakcím, které tato forma reklamy vyvolávala. Největší hráči na tomto poli v roce 2007 od tohoto způsobu reklamy upustili a trend poklesu adwaru bude pokračovat i v roce 2008.
podrobnosti

Viz také
Lednový žebříček: Roste počet útoků s cílem ukrást hesla

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku