2008: Nokia jedničkou, Motorola v problémech.

28. 1. 2008

Sdílet

V minulém roce zaznamenal trh s mobilními telefony značný růst. Všechny značky si polepšily - s výjimkou Motoroly. Tento trend by měl pokračovat, i když růst bude zřejmě pod 10%.

ICTS24

Nokia pro tento rok předpokládá růst prodaných přístrojů přes 10% a od toho předpokladu se odráží většina analýz. Nokia je totiž jasně v čele a 40% podíl na trhu je za současného stavu a dosah. Jeho nedosažení by bylo značnou ránou pro její pozici na trhu a rozhodně by akciím neprospělo.

Kromě Evropy se dařilo i Asii – Sony Ericsson, Samsung, LG – všichni s růstem nad 25%. V případě Samsungu jde o posun více než 40 procent. Na takto pozitivním výsledku se příznivě podepsalo několik okolností. Obecně se rok 2007 dá označit za přelomový z hlediska ochran audiovizuálního obsahu, kdy si řada značek uvědomila, že DRM je sice pěkná věc, ale komplikuje prodej. Proto často „změkčili“ pravidla. Asijské trhy také reagovali masivně na zavedení nových služeb v jejich sítí, a to včetně televizního vysílání. Zároveň se jim podařilo výrazně obsadit pozici alespoň v jednom segmentu trhu – například Samsungu i LG rozhodně patří pole mobilů pro něžnější pohlaví. Sony Ericsson zase oslovuje mladší generaci svými walkmany. Zároveň mobilní operátoři zařadili do své nabídky širší spektrum jejich modelů. Ani jedno se však nepovedlo Motorole.

Ta na šanci v 3G prostoru sice čekala také, ale její modely nedokázali řadu uživatelů oslovit. Motorola totiž v současnosti nemá v podstatě co prodávat. Úspěch RAZRu již vyčpěl a zatímco Motorola těžila na jeho různých klonech s tím, že to s nimi doklepe až k 3G sítím, postihla ji nemilá rána v podobě relativně nevelkého trhu pro tyto přístroje a především několik neúspěchů v Číně. Navíc ji nepřál ani domácí americký trh – ten se zbláznil do IPhonů.

5 největších značek mobilních telefonů - rok 2007

Značka
Fiskální rok 2007
prodané kusy
Fiskální rok 2007
podíl na trhu
Fiskální rok 2006
prodané kusy
Fiskální rok 2006
podíl na trhu
Změna mezi
fiskálními roky
Nokia
437,1
38,2%
347,5
34,2%
25,8%
Samsung
161,1
14,1%
113,7
11,2%
41,7%
Motorola
159,0
13,9%
217,4
21,4%
-26,9%
Sony Ericsson
103,4
9,0%
74,7
7,3%
38,4%
LG
80,5
7,0%
63,5
6,2%
26.8%
Ostatní
202,9
17,7%
200,6
19,7%
1,1%
Celkem
1 144,1
100,0%
1 017,4
100,0%
12,4%
Zdroj: IDC

- - Tomáš Jirásko