512MB grafickým kartám stačí

3. 8. 2008

Sdílet

Mluví se o tom pořád dokola, že grafické karty s více jak 512MB grafické paměti dnes ve valné většině případů nemají smysl. Jedinými světlými výjimkami jsou GeForce GTX 280 a částečně i Radeon HD4870.

ICTS24

GeForce GTX 280 je totiž dělaná na hraní v rozlišení 2560x1600 a v nouzovém případě i 1920x1200, kde se částečně projeví širší 512-bitová sběrnice. Pro pomalejší karty však tolik paměti smysl nemá. Dokázaly to opět testy na serveru Guru3D.

Redaktoři tohoto magazínu vzali grafickou kartu ATI Radeon HD4850 s 512MB GDDR3 a 2GB GDDR3 pamětmi a začali testovat. Jedinou hrou, kde byla 2GB verze rychlejší než 512MB verze byla hra Crysis, rozdíl byl 10% (47 vs. 53fps) v rozlišení 1280x1024, postupně se však snižoval. V rozlišení 1920x1200 byl rozdíl pouhé 2 fps a v 2560x1600 dokonce pouhý jeden snímek za sekundu. Jakto? Důvod je prostý: přestává stíhat grafický procesor a paměť najednou nehraje takovou roli.

V dalších hrách už byla 512MB verze rychlejší než 2GB. Důvod je ten, že díky 2GB paměti a čipům s velkou kapacitou musely být nastavené horší latence u čipů, což udělalo rozdíl okolo 10% ve prospěch 512MB Radeonu.

Takže nezbývá než zopakovat stále opakovaný fakt. Více než 512MB je pro dnešní mainstreamové karty zbytečné a připlácet si například za 1GB paměti u ATI Radeonu HD4850 se nevyplatí, ani pokud hrajete v rozlišení 1920x1200. Jedinou světlou výjimkou jsou NVIDIA GeForce GTX 280 a ATI Radeon HD4870 s 1GB GDDR5, protože 512MB s GDDR5 AMD nedělá.

- - Tomáš Šulc