7 klíčových nedostatků ve Windows 7
Od svého vypuštění na konci října byl Windows 7 mnohými vychvalován jako dosud nejlepší operační systém Microsoftu. Ovšem žádný operační systém není bezchybný, a to platí i pro Windows 7. Zde je 7 klíčových nedostatků.
Některé z nich, jako třeba nutnost seznámit se s novým uživatelským rozhraním, absence Movie Makeru nebo nedostatek podpory pro starší tiskárny, nemusí být pro běžného uživatele podstatné. Avšak záležitosti týkající se ceny, instalace a zákaznické podpory platí obecně.
1. Chybí některé komponenty předchozích Windows
V důsledku snahy zredukovat bloatware (většinou už předinstalovaná skupina programů s nadměrným množstvím zbytečných funkcí a s nadměrnou zátěží pro systém) a zvýšit tak výkon, byly z Windows 7 vyřazeny programové součásti jako Windows Messenger, Movie Maker a Live Mail, v roce 2007 uvolněný program, který měl nahradit z Windows XP známý Outlook Express a Vistami používaný Windows Mail.
Pokud jste tyto programy nikdy nepoužívali, nebude vám jejich absence vadit. Nakonec můžete kdykoliv tímto softwarem "sedmičky" doplnit. Ovšem pokud jste například dlouhodobými uživateli Windows Messengeru a o jeho nepřítomnosti ve Windows 7 dopředu nevíte, mohlo by vás jeho bezvýsledné hledání zmást.
2. Nedostatečná podpora starších tiskáren a externích zařízení
Protože Microsoft nyní zavádí přísnější schvalovací postupy týkající se kompatibility externích zařízení, nejsou zatím dostupné ovladače mnohých zařízení. A pokud patříte mezi spoustu dalších uživatelů, kteří přestupují na 64bitovou verzi Windows poprvé u Windows 7, budete nejspíš čelit ještě horším problémům ve věci podpory periferií.
Za předpokladu, že vaše PC podporuje 64bitové systémy, nabídne vám 64bitový OS Windows k využití mnohem více paměti RAM. Ale stejně jako předchozí 64bitové Visty i Windows 7 vyžaduje z bezpečnostních důvodů digitální podepisování ovladačů. Takže pokud vlastníte 6 let starou laserovou tiskárnu nebo zastaralou webkameru, na které opravdu lpíte, nemuseli byste s jejím použitím uspět.
3. Nutnost učit se pracovat v novém rozhraní
Při vývoji operačního systému Windows 7 provedl Microsoft mnoho úprav předchozího uživatelského rozhraní přidáním nových funkcí, jako třeba Jump Lists, One-Click Wifi, HomeGroup nebo Device Stage, a rovněž jej rozšířil o některé funkce, jako jsou Aero Snap a Aero Shake.
Některé z nich se jeví jako docela užitečné. Například HomeGroup značně usnadňuje nastavení domácí sítě. Device Stage pomáhá spravovat externí zařízení, jako jsou tiskárny a telefony. Díky Aero Snap můžete rychle měnit velikost oken na pracovní ploše. Ovšem stejně, jako je tomu u jakýchkoliv jiných softwarových změn, i zde se budete muset učit, než si na nové úpravy zvyknete. Takže pokud právě nedisponujete množstvím volného času, mohli byste zvážit odložení upgradu na Windows 7 do doby, kdy budete mít více prostoru si s novým operačním systémem pohrát.
4. Chabá odolnost vůči virům
Popravdě řečeno, žádný operační systém není 100% odolný virům. Ovšem hned po 22. říjnu, kdy byl OS Windows 7 vypuštěn, bylo bezpečnostní firmou Sophos při jeho prověřovaní zjištěno, že při ponechání původních nastavení pro User Account Control (kontrola uživatelských účtů) je Windows 7 napadnutelný osmi z deseti testovaných virů.
Stejně jako u předchozích edicí Windows neposkytuje Microsoft ani ve Windows 7 žádný integrovaný antivirový program. Tudíž toto je další případ, kdy se Microsoft opět nepoučil z vlastních chyb.
5. Instalace systému může pěkně potrápit, obzvláště při přechodu z XP
Zatímco se spoustě uživatelů podařilo nainstalovat novou verzi Windows vcelku bezproblémově, ostatní se setkali se zásadními problémy, včetně nekonečně se opakujících restartů a nefunkčních registračních klíčů. Obzvláště ožehavý může být upgrade z Windows XP. Přesto zatím Microsoft nevydal oficiální podporu pro přechod z XP na Windows 7.
6. Složitý a nepřehledný ceník
V souvislosti se současným ztenčováním rodinných a firemních rozpočtů vyvstává otázka, proč se ceny Windows 7 v závislosti na verzi pohybují v rozmezí od cca 2500 až po 6600 Kč? Vždyť poslední edice Mac OS stojí méně než tisícovku a distribuce Linuxu se dají stáhnout zdarma.
Sám Microsoft i maloobchody mohou na nový Windows poskytnout slevu a ještě výhodněji jej pořídíte v rámci licence OEM nebo při koupi verze "system bulider" (dostupné pro výrobce a prodejce nových sestav, ale i pokud si stavíte vlastní PC) online.
7. Zákaznická podpora
Mnoho lidí tvrdí, že se na uživatelská fóra obrátili až v případě neúspěchu na zákaznické lince Microsoftu. Většinou se zákazníci potýkají s nemožností dovolat se skrze vytížené telefonní linky na koncovou osobu. Dokonce ani po komerčním vypuštění Windows 7 nebyli moderátoři fóra zákaznické podpory TechNet ve svých radách příliš přesvědčiví. Sice si s některými otázkami hravě poradili, ovšem jiné zůstaly zcela nezodpovězeny, a dokonce došlo i na případy, kdy se zákazníkům dostalo protichůdných odpovědí od různých moderátorů - nebo takto situaci alespoň popisují.
V počátečním prodeji porazil Windows 7 Visty na plné čáře. Disponuje však redmondská společnost takovou zákaznickou podporou, aby byla schopna zvládnout tu lavinu požadavků? Zásluhou Microsoftu budiž alespoň fakt, že je k operačnímu systému poskytována nová alternativní podpora ve formě zabudovaných automatických troubleshooterů, nového "Fix Its" jako doplněk k článkům Microsoft Knowledge Base, podpory přes Twitter a nového fóra Ask Microsoft zaměřeného na Windows 7. Na tomto fóru se vám odpovědi od moderátorů dostane většinou během několika hodin. Přesto bezprostřednost telefonního hovoru může uživatelům čelícím kritické systémové chybě jen stěží nahradit jakákoliv alternativa.