7 trendů digitálního marketingu, se kterými by měli počítat majitelé e-shopu

11. 7. 2018

Sdílet

 Autor: © Andrey Popov - Fotolia.com
Jak se odlišit, vystoupit z davu a v záplavě českých e-shopů vyniknout? Bez správně nastaveného marketingu to nepůjde. Proto jsme pro vás vybrali 7 trendů, které právě zažívají svůj boom v zahraničí a které pomalu ale jistě pronikají i k nám.

Co se množství e-shopů na počet obyvatel týče, patří v mezinárodním srovnání Česká republika na přední příčky. Z jistého úhlu pohledu by se tak dalo říct, že jsme e-shopová velmoc.

Jenže ne každý z obrovského množství internetových obchodů se může označit za opravdu úspěšný. Jak se odlišit, vystoupit z davu a v záplavě českých e-shopů vyniknout? Bez správně nastaveného marketingu to nepůjde.

Proto jsme pro vás vybrali sedm trendů, které právě zažívají svůj boom v zahraničí a které pomalu ale jistě pronikají i k nám. Na jaké trendy by se měly české obchody připravit?

1. Umělá inteligence (AI)

Mluví se o ní všude a zdaleka nejen ve spojitosti s marketingem. Ale i v něm má bohaté využití. E-shopům například pomáhá analyzovat chování nakupujících, a to i v souvislosti s obsahem, který je zajímá. To vám zase o něco lépe pomůže definovat, kdo zákazníci vašeho e-shopu vlastně jsou.

Na vzestupu je ale především AI, která má na starosti komunikaci s návštěvníky e-shopu, tzv. chatboti. Ti se stávají sofistikovanějšími a v kombinaci s výše zmíněnou analýzou chování zákazníků na webu mu mohou nabídnout na míru ušitý, relevantní a hodnotný obsah, který zvýší pravděpodobnost toho, že u vás návštěvník nakoupí.

Umělá inteligence se dokáže sama učit a v komunikaci inteligentně reagovat na dotazy zákazníka, takže se v mnoha případech vyrovná online komunikaci se skutečným člověkem.

2. Hlasové vyhledávání

Oblíbenost hlasových asistentů, jako je Siri, Alexa nebo Google, roste. Proto není divu, že si značky a e-shopy vytváří asistenty vlastní. Například Domino´s Pizza teď umožňuje svým hladovým zákazníkům objednávat jídlo přes svého hlasového asistenta nazvaného Dom.

Je jen otázkou, kdy budou tento příklad následovat další online služby a e-shopy. Ovládání hlasem je přirozenější a pohodlnější, a to stejné platí i pro vyhledávání v e-shopu. Lepší než nekonečné scrollování odstavců textů, je najít odpověď na svou otázku prostřednictvím hlasového asistenta.

3. Obsah tvořený uživateli

Sociální sítě své uživatele nutí tvořit vlastní obsah. Chytré značky a e-shopy si to uvědomují a snaží se to využít ve svůj prospěch. Rychlá a relativně jednoduchá cesta, jak pro svůj e-shop vytvořit virální kampaň, je přimět své loajální zákazníky, aby na sítích sdíleli vlastní obsah a mohli tak vyhrát nějakou zajímavou cenu.

Když to uděláte a podmínky nastavíte chytře, nemusíte být zrovna Coca Cola nebo Heineken, ale i tak dokážete získat levný obsah pro svou značku, pomocí kterého oslovíte další potenciální zákazníky.

S tím, jak sociální sítě postupně nabízejí nové funkcionality (jako jsou například Facebook nebo Instagram stories nebo rozšířená realita), poroste patrně i množství obsahu vytvořeného uživateli.

4. Značky a e-shopy jako vydavatelé

Zákazníci obsah nejen rádi tvoří, ale také ho konzumují. Na svém chytrém telefonu, který mají neustále po ruce, studují zprávy, blogy, recenze nebo třeba videa. Pokud budete svým zákazníkům na svém e-shopu nabízet zajímavý a hodnotný obsah, přitáhnete pozornost dalších uživatelů.

Nejde přitom jen o obchodní nabídky, ale o články či videa pomáhající s výběrem zboží, jeho údržbou, použitím a tak dále. Obsah můžete mít umístěný na svém blogu a šířit ho dále přes sociální sítě nebo e-mailový marketing. A to jak k potenciálním zákazníkům, tak k těm stávajícím, abyste si s nimi udrželi dlouhodobý vztah.

Vždy myslete na to, že cílem je zákazníka vzdělat a postarat se o něj, nejen prodat. Ale právě vzdělaný zákazník, který má pocit, že se o něj pečuje, u vás bude rád nakupovat a rád se k vám vracet.

5. Personalizace založená na datech

V kostce by se dalo říct, že personalizace založená na datech je metoda, která pomáhá zákazníky rozdělit do skupin (segmentovat je) na základě zákaznických dat, známých jako „big data“.

Jde o data, která jsou nashromážděná o zákazníkově chování a interakcích s vaší značkou nebo e-shopem, a to nejen na webu, ale i v dalších komunikačních kanálech (např. e-mail, sociální sítě).

Jakmile se tato data podaří dát dohromady a analyzovat je, pomůže to vytvořit jasný obraz zákazníka, kterému můžete na základě jeho předchozího chování a preferencí připravit obsah na míru.

Nejde o nic zcela nového, v poslední době se tato metoda ale stává efektivnější – díky posilujícímu strojovému učení a umělé inteligenci, které umožňují velké množství dat analyzovat rychle a přesně - a přináší mnohem širší možnosti pro personalizaci.

Co to znamená pro váš e-shop? S big daty můžete například předpovědět zákazníkovo nákupní chování a připravit pro něj cílenou marketingovou kampaň, která přinese větší pravděpodobnost konverze, tedy nákupu. Začít můžete v malém, například pomocí e-mailingových nástrojů, na které navážete personalizovanou komunikací na sociální sítích, v remarketingu, s videy či display reklamou.

6. Rozšířená realita

To, co se ještě včera mohlo zdát jako sci-fi, je dnes realitou. Možnost zobrazit virtuální objekty ve skutečném světě (například kus nábytku ve vašem obýváku nebo oblečení na vašem těle), přináší do marketingu e-shopu další mocnou zbraň, které se kamenné obchody v mnohém nemohou rovnat.

Například Ikea vydala aplikaci, která umožňuje zákazníkům prostřednictvím mobilního fotoaparátu vyzkoušet, jak bude konkrétní kus nábytku vypadat v jejich bytě či domě. Dalším příkladem může být L´Oreal, který vyvinul vlastní aplikace umožňující „nanečisto“ a z pohodlí domova vyzkoušet různé varianty make-upu.

7. Influencer marketing

Influencer marketing je další trend, který vyrostl na sociálních sítích. Tzv. influenceři, tedy osoby, které mají na svém blogu, Facebooku, Instagramu, Twitteru nebo YouTube desetitisíce sledujících, jsou pro mnohé potenciální zákazníky výraznými autoritami, které je ovlivňují při jejich nákupním rozhodování.

Influencery ve svých kampaních využívají světové i lokální značky a stejně dobře můžou posloužit i vám při propagaci vašeho e-shopu. Při výběru toho správného influencera vždy myslete na vaši cílovou skupinu. Pravděpodobně pro vás bude výhodnější oslovit nějakého menšího s přesnějším zacílením na váš obor, než jednoho z nejznámějších a zároveň tedy i nejdražších.

Není to jen pro velké?

Novinek v digitálním marketingu je celá řada. Zmíněných 7 trendů ale patří mezi ty nejvýraznější a zároveň takové, které v nejbližší době jen tak nezmizí, ba naopak. Vaše konkurence se na ně už patrně připravuje. A co váš e-shop?

Říkáte si, že se na vlně těchto trendů svezou jen ti největší hráči na trhu a menších elektronických obchodů se nedotknou? Nenechte se mýlit.Obsahový a influencer marketing už teď využívají i menší značky a e-shopy, stejně jako personalizovaný obsah a reklamu.

Na míru šitá a na datech postavená komunikace ještě více nabude na důležitosti v souvislosti s GDPR a blokováním online reklamy. A další technologie jako jsou chatboti, hlasové vyhledávání a rozšířená realita? Asi je ve svém e-shopu nezavedete letos ani příští rok. V blízké budoucnosti se ale dost možná stanou standardem a nutností – s tím, jak se budou tyto technologie rozšiřovat a tím pádem i zlevňovat jejich vývoj.

bitcoin_skoleni

Při takovém scénáři si zákazníci na komfort s nimi spojený zvyknou, budou ho vyžadovat a pokud ho ve vašem e-shopu nenajdou, nejspíš odejdou jinam.

Autor působí jako content strategy manager v české IT společnost Kentico Software.