ABI Research: Prodej mobilů klesá, chytré telefony porostou

5. 2. 2009

Sdílet

Jaký je podíl smartphone na celosvětovém prodeji mobilů? Jaká jsou očekávání pro tento rok? Proč iPhone podle analytiků mobilní trh nespasí a co táhne ke dnu Motorolu?

Telefony jsou stále složitější, což může způsobovat i pokles zájmu uživatelů (vývojové centrum Nokia)Výzkumná agentura ABI Research zveřejnila výsledky celosvětových prodejů mobilních telefonů v loňském roce. Zákazníci koupili neuvěřitelných 1,21 miliardy kusů. Čísla z konce roku 2008 potvrdila vedoucí úlohu Nokie, která má na celosvětovém trhu podíl 38,6 %. Finského krále následují společnosti Samsung, LG, Motorola, Sony a RIM.

Z celkových výsledků tvořily prodeje chytrých telefonů v roce 2008 přibližně 14 %. Podle ABI Research se toto číslo v roce 2009 zvýší na 17 %.

 „Tento očekávaný růst přijde navzdory poklesu celkového prodeje mobilů, který spadne z 1,21 miliardy na 1,17 kusů, což představuje pád o 2,5 %," řekl Kevin Burden, analytik ABI Research.

 „Mizérie světové ekonomiky bude pouze jedním z faktorů poklesu trhu s mobilními telefony. Významný vliv bude mít také složitost nových přístrojů, které zákazníci nedovedou plně využít," vysvětli v rozhovoru pro IDG Kevin Burden.

"Pozorujeme, že mnoho lidí vlastní kvalitní telefony s barevným displejem a jsou s ním spokojeni. Špatný stav ekonomiky se stal pouze omluvou pro nepořízení nového telefonu, uživatelé si kladou otázku, zda dokážou všechny složité funkcionality novinek využít."

Také jedno z témat posledních veletrhů CTIA a International CES upozornilo na problematiku množství funkcí nových přístrojů. Uživatelé se prý naučí pracovat stěží s 10 % z nich.

Ale pokud jsou nové přístroje tak sofistikované, že odrazují konzumenty od jejich pořízení, tak proč chytré telefony, jako je například iPhone, nabývají na popularitě a v roce 2009 se u nich očekává zvýšení prodeje? Podle Burdena je to tím, že tyto telefony se začaly prodávat nedávno a jejich prodej je „nafouknut" díky skupině nadšenců, kteří touží po něčem novém.

Jak předpovídá ABI Research, vzroste prodej chytrých telefonů v roce 2009 na 203 milionů, což znamená o více než 17 % více než v roce 2008. Podle Burdena se však jedná o „pomalý růst", v porovnání s tím, jaký by nastal za lepších ekonomických podmínek. „Důvěru konzumentů i společností nyní oslabil čirý strach," komentuje Jake Saunders, další z analytiků ABI.

ICTS24

Podle Burdena jsou nejdravějšími štikami na trhu chytrých telefonů společnosti RIM a Apple, které díky svým přístrojům budou pravděpodobně pokračovat v "pochodu na hlavní podium".  Nezapomíná však ani na HTC, která se svým modelem G1 a významnými kontrakty pro rok 2009 nechce zůstat pozadu.

Největší ztrátu na trhu mobilních telefonů zaznamenala Motorola. její podíl na celkových prodejích se zmenšil na 5 %. O rok dříve přitom propadla o 8 %.  „Pro Motorolu to bude tvrdý rok, ale musí nabídnout přístroj, který přitáhne zpátky její dřívější zákazníky Motoroly, dříve než bude opravdu pozdě. Problémem je, že konzumenti budou v tomto roce velmi, velmi vybíraví," podotýká Burden.