Interaktivita na dosah ruky
Adobe (dříve Macromedia) Flash patří už dlouhou dobu mezi nekorunovaného krále na poli programů pro tvorbu interaktivních multimediálních aplikací ať už v podobě výukových CD či internetových aplikací. Díky integraci jazyka ActionScript a podpoře vektorové i bitmapové grafiky lze (pokud patříme mezi kreativní jedince) s jeho pomocí vykouzlit opravdu kvalitní díla: ostatně, stačí trochu zabrouzdat na internetu a jistě sami najdete řadu konkrétních příkladů použití. Nutno však dodat, že křivka rychlosti zvládání Flashe pro úplně začátečníky není nikterak strmá, a tak má řada webdesignérů před tímto programem respekt. Nedávná akvizice Macromedie společností Adobe znamenala pro vývoj programu další významný skok, a tak se pojďme podívat, zda se vydařil.
První změna, kterou zaregistrují všichni, kdo pracovali s některou z předcházejících verzí programu, je přepracované pracovní prostředí. Adobe se snaží o co nejtěsnější integraci programů a je proto logické, že stejné pracovní prostředí je jednou ze základních podmínek. Tím však filozofie spolupráce nekončí, právě naopak. Nový Flash si poradí se soubory Adobe Photoshopu i Adobe Illustratoru v obou lze vybírat z jednotlivých vrstev a přizpůsobit tak import konkrétním potřebám. Díky tomu se lze při vkládání grafiky do Flashe vyhnout nezbytnému exportu do jiných formátů a používat v prostředí Flashe přímo ty, v nichž se grafické soubory obvykle vytváří.
Pokud jste až dosud pro tvorbu jednoduché vektorové grafiky používali externí editor, v nové verzi na to můžete zapomenout. Vývojáři přepracovali nástroj Pen, který se nyní chová úplně stejně jako v Adobe Illustratoru. Vedle klasických křivek lze díky novým nástrojům ze skupiny "primitive tools" tvořit i komplexnější objekty, jako je čtyřúhelník nebo kruh. Přepracované byly i předpřipravené komponenty uživatelského rozhraní, u nichž lze nyní snadno měnit vzhled v návaznosti na stav, ve kterém se nacházejí. Součástí distribuce programu se podobně jako u Dreamweaveru stal i program Adobe Device Central, určený pro testování aplikací pro mobilní telefony.
Další novinkou, kterou Flash CS3 přináší, je přítomnost nové verze jazyka ActionScript 3. Pouze s ním je možné plně využít potenciál poslední verze Flash Playeru, která je pro něj optimalizována. Vedle změn v jazyce (např. nutnost deklarace proměnné před jejím použitím) nový Flash umožňuje kopírovat tween animaci v podobě skriptu a tím napomoci její znovupoužitelnosti. Samotné vývojové prostředí taktéž doznalo změn kód lze podobně jako v MS Visual Studiu ukrývat do sekcí, což přispívá k lepší čitelnosti delších skriptů, přepracován byl i debugger, který byl převzat z programu Adobe Flex 2. Díky tomu se můžeme z chybové hlášky ihned přemístit na příslušný řádek ve zdrojovém souboru. Nutno však dodat, že přes všechny změny má vývojové prostředí, resp. paletka Action, v porovnání s klasickými vývojářskými nástroji stále co dohánět.
Nový Flash se podle mého soudu povedl. Přepracované pracovní prostředí působí při srovnání s dalšími aplikacemi z produkce Adobe konzistentním dojmem a rychle si na něj zvyknete. Přítomnost nových nástrojů pro práci s vektorovými objekty potěší, import z Adobe Photoshopu je v rámci celé kolekce nyní už přímo nutností. V souvislosti se změnou skriptovacího jazyka nepředpokládám, že nyní všichni začneme přepisovat své aplikace do nové verze ActionScriptu, v případě nových aplikací to však doporučuji. Nový Flash Player je pro ActionScript 3 optimalizován a díky automatické aktualizaci bude za chvíli nainstalován na každém počítači. Menší výtku bych měl pouze k hardwarové náročnosti programu nové pracovní prostředí je sice efektní, ale díky němu je program na hardwarové prostředky počítače mnohem náročnější.
Adobe Flash CS3
Zásadní nástroj pro tvorbu interaktivních multimediálních aplikací nejen pro web.
Pracovní prostředí
integrace v rámci aplikací Adobe
ActionScript 3.0
Hardwarová náročnost
náročnost výuky
K recenzi poskytla firma: Adobe
www.adobe.cz
Cena: 20 400 Kč (bez DPH)