Máte chuť na svižnou adrenalinovou akci? Chcete likvidovat houfy nebezpečných nepřátel všech tvarů a velikostí, kteří vám nedopřejí ani chvilku klidu? Necháte se lapit poutavým příběhem od zkušeného spisovatele a užasnete nad pestrobarevným grafických zpracováním neznámých vesmírných světů? V tom případě se pohodlně posaďte a nechte si vyprávět další pohádku o nemilé budoucnosti lidstva.
Jmenuje se Advent Rising, jejím autorem je mladičký vývojářský tým GlyphX, který již několik let usiluje o pozornost co možná největšího množství hráčů, a letos v listopadu by si ji údajně měli vyzkoušet počítačoví hráči i majitelé herní konzole Xbox. Nutno podotknout, že tito nenápadní vývojáři z Utahu rozhodně nejsou žádní troškaři, své nové dítko totiž považují za první díl Advent trilogie, které by se počítačoví i konzoloví fanoušci akčních her měli dočkat v průběhu příštích let. Než se však objeví další pokračování, bude muset jemným sítem zmlsaných hráčů projít díl první, který vám nyní trochu přiblížíme.
Lidstvo v ohrožení
Příběh Advent Rising pochází z pera sci-fi spisovatele Orsona Scotta Carda, který se mezi čtenáři proslavil především legendární Enderovskou sérií. Staré dobré lidstvo je opět v nebezpečí a hrozí mu naprosté vyhubení. Lidé se ovšem v nejtěžších chvílích vyhoupnou na vyšší úroveň moci, síly a inteligence. Většina mimozemských ras považuje příslušníky lidské rasy za mesiáše a fantastické bytosti z kouzelných dětských snů – vidí v nich naději, jež přinese budoucí harmonii celého vesmíru. Najdou se ale i tací, kteří usilují o jejich naprosté vyhlazení. Mezi tyto podlé bytosti se řadí i Seekers (Hledači) – putují křížem krážem vesmírem a snaží se lidstvo zničit. Ve chvíli největšího ohrožení se na scéně objevuje hrdina Gideon Wyeth. Dokáže však obyčejný lidský pilot čelit mnohonásobné přesile?
Pokud se ho ujmou zkušení hráči, jistě mu jeho osud z podstatné části ulehčí. Navíc v tom nebude sám, neboť v průběhu hry potká několik lidských i mimozemských postav, které ho v nejtěžších chvílích náležitě podpoří. Přestože jde o akční hru, v níž se budete muset spolehnout jen sami na sebe, epický příběh vás údajně dokonale pohltí. Herním vývojářům a vydavatelům se ale v dnešní době nedá věřit ani slovo (zvláště pokud se jedná o do nebes vychvalované tituly), takže se o skutečných kvalitách vesmírné epopeje přesvědčíte až na vlastní kůži. Advent Rising ale není pouze o příběhu – jde především o svižnou third person akci (s možností first person pohledu), v níž si zrovna dvakrát neodpočinete. Zastřílíte si ze spousty zbraní, použijete několik různých speciálních schopností a čas od času nasednete do nějakého futuristického bojového stroje.
Akce jako řemen
O tom, že se Advent Rising ponese ve velkém stylu, svědčí již první zbraň, kterou dostanete k dispozici. Zatímco v Half-Lifu 2 se Gordon Freeman plíží s rezavým páčidlem, Gideon Wyeth se chopí oblíbeného raketometu a vrhne se do lítého boje. Nečekejte ale řežbu ve stylu Serious Sam či Will Rock, Vývojáři z GlyphX nespoléhají na potěšení z virtuálního zabíjení a přinášejí spoustu zajímavých prvků, jež sice nijak zvláště samy o sobě nevybočují z průměru, ale pohromadě tvoří lákavou směs a my po ní již nyní mlsně pošilháváme. Zbraní najdete ve hře údajně dvanáct a všechny získáte již v počáteční fázi hraní. Kromě zmiňovaného raketometu se chopíte také útočné pušky, granátů, laserového kanónu a dalšího high-tech nádobíčka. Všechny výkřiky lidské techniky ovšem hravě předčí sedm různých speciálních schopností, které v sobě hlavní hrdina v průběhu hry objeví. Autoři veřejně oznámili pouze šest, ale plánují ještě sedmou specialitu, již prozatím drží v tajnosti. Navíc se prý můžete těšit na čtyři akrobatické pohyby a útoky.
Samo o sobě by to mohlo klidně stačit na nadprůměrnou střílečku, v jejíž společnosti byste prožili klasických deset hodin usilovné pařby. Když si k tomu všemu ale připočtete nenásilný vývoj postavy, získá Advent Rising mnohem vyšší šance na úspěch. Je to tak, dámy a pánové, na scénu přicházejí RPG prvky – v podstatě bude záležet pouze na vás, jaký styl boje zvolíte. Zlepšovat se budete v ovládání zbraní, v používání speciálních schopností, ve skákání nebo v boji nablízko. Každá kategorie se skládá z pěti různých úrovní, jež skrývají spoustu sekundárních schopností i bojových pohybů. Při používání klasických zbraní si zlepšíte přesnost zásahů, způsobíte větší zranění a navíc se zpřístupní alternativní módy střelby. Podobně je tomu i v ostatních oblastech. Čím více budete hopsat, tím akrobatičtější kousky ve vzduchu zvládnete. Začnete metat přemety a salta a později budete doslova létat vzduchem. Když pak tyto speciality spojíte všechny dohromady a podpoříte je nadpřirozenými schopnostmi (například v podobě zpomalování času, vytváření ochranného štítu či telekinetického řádění), stane se z Gideona učiněný stroj na zabíjení, jenž zastíní i slavné rytíře Jedi.
Ještě prosím dochutit
Zatím jsme se nezmínili o několika bojových vozidlech, stíhačkách a vznášedlech, do kterých v různých částech hry usednete. Nabízí se například průzkumný stroj Ock’Uhls Razor, jenž není zrovna vybavený ničivou technikou a nevydrží dlouho pod palbou, ale je svižný a hodí se k rychlým přepadovým akcím. Do lítého boje naopak padne vojenský Hurricane s těžkými kanóny a dostatkem místa pro dvě jednotky mariňáků a taktický tým. Abyste však všechno akční řádění bez problémů přežili, vývojáři z GlyphX budou muset překvapit s dokonale zvládnutým ovládáním. A světe div se, ukázky hry zatím svědčí o tom, že autoři jsou rozhodně na dobré cestě. Konzolová verze nabízí speciální systém zaměřování, který dokáže efektivně pracovat i s několika cíli najednou. Počítačoví hráči získají navíc výhodu v podobě osvědčené kombinace myš plus klávesnice, ale i tak budou moci v případě potřeby použít elektronického pomocníka. Advent Rising totiž všem pořádně zatopí pod kotlem! Do každé ruky popadnete jinou zbraň, využijete speciálních schopností a akrobatických kousků – vše pěkně současně. Že je to zhola nemožné? Naopak, vypadá to naprosto úžasně!
Jedinou vadou na kráse se zatím zdá grafické zpracování, jež bohužel neoplývá detaily, na které jsou rozmazlovaní hráči akcí v současné době zvyklí. Bezpochyby plní svůj účel, neboť je rozhodně nadprůměrné, ale bohužel ničím nešokuje. Prostředí je sice různorodé a hýří všemi barvami, ale místy působí dost jednoduše. Stejně jsou na tom i modely herních postav – zatímco některé si zasluhují jedničku s hvězdičkou, jiné potřebují ještě doladit. Kvality Advent Rising ale sami otestujete již za několik měsíců. Pokud autoři dokáží vychytat zmiňované drobnosti a vyhnou se nebezpečnému stereotypu, mohlo by to být velice zajímavé.