Alarmy, kamery a další metody pro zabezpečení firmy a jejího majetku patří mezi oblasti, kam sice digitalizace proniká poměrně rychlá, ale o to více bojuje s výzvami způsobenými digitální dobou. Jaké jsou jedny z nejvýraznějších problémů?
Velkým problémem současných bezpečnostních řešení je rychlost, respektive pomalost. Jak rychlost detekce, tak verifikace či reakce jakéhokoli typu – Například běžné vloupání v průměru zabere kolem dvou až tří minut. Oproti tomu průměrná reakční doba policie či bezpečnostních agentur v USA i v EU je kolem deseti minut.
K tomu se přidávají falešné poplachy. Vyvolat je může například hmyz, pohyb vzduchu od topení či klimatizace. V případě venkovních prostor to mohou být zvířata, pohyb stromů ve větru či náhodní kolemjdoucí. V důsledku ono množství falešných poplachů způsobuje buď kompletní ignoraci těmi, kdo je má řešit, nebo příliš pomalé reakce relevantních organizací.
Tento problém se navíc postupně zvětšuje s tím, jak se rozšiřuje počet edge zařízení a průmyslového i spotřebitelského IoT celkově – například chytré zámky, kola, přilby nebo třeba trezory. V budoucnu bude mít více předmětů kolem nás tyto technologie přímo od výrobce. Pro majitele bezpečnostního systému, a je jedno, zda dostává informace o každém poplachu telefonicky nebo notifikací z mobilní aplikace, bývá proto dnes obtížné zjistit, zda a jak má reagovat.
Inteligentních zařízení je na trhu dost, chybí jim ale kontextová data
Postupně se rozšiřuje počet výrobců kamer, kteří používají umělou inteligenci a strojové učení, které dokáže falešné poplachy s větší či menší úspěšností odfiltrovat. Inteligentní software může být nainstalovaný v kameře samotné, jako to má například Google s jeho AIY Vision Kitem, nebo relativně nová SimCam, která vývojářům umožňuje natrénovat vlastní modely.
Mnoho velkých hráčů zpracovává data pro změnu výhradně v cloudu. Obojí má přitom své výhody a nevýhody. Zpracování čistě a přímo na zařízení má teoreticky lepší ochranu soukromí, protože žádná či většina citlivých dat by zařízení neměla opustit. Nicméně to je zároveň i tou největší nevýhodou. Jak bylo řečeno výše, většina současných bezpečnostních systémů generuje jeden falešný poplach za druhým. I když se technologie vyhodnocení poplachů zlepšují, i sebelepší zařízení bude vždy postrádat více dat. Nastal výpadek elektřiny, protože zloděj vyhodil pojistky, nebo je odstávka v celé městské části? Možná v budoucnosti nebudou pro správné vyhodnocení bezpečnostního incidentu kontextová data potřeba. Dosud jsou však na trhu dostupná jen samostatná, velmi úzce specializovaná zařízení.
Budoucnost vidím nejen v propojování dat z dnes izolovaných zařízení, ale i v propojování lidí. Průzkum mezi zákazníky Angelcamu ukázal, že 80 % z nich chce dostávat informace o tom, co se děje v jejich okolí. Většina z nich totiž – oprávněně – věří, že zvýší svou vlastní bezpečnost, pokud budou pomáhat ostatním.
Co je možné dnes?
Angelcam jde od začátku cestou maximální otevřenosti a zároveň bezpečnosti. Umožňujeme připojit téměř jakoukoliv existující kameru, alarm i sensor, ale také jsme například jako open source zveřejnili tzv. Angelcam Connector, který je volně ke stažení nebo dostupný v řadě různých routerů či přímo v bezpečnostních kamerách, a který šifruje veškerou komunikaci mezi zařízením a cloudem a v některých případech (např. při použití Ubiquity EdgeRouter) i kompletně odřízne kameru od zbytku internetu.
Připojená zařízení jde pak snadno použít například pro vzdálenou verifikaci poplachů, nebo napojení na pult centrální ochrany. Operátoři se mohou jednoduše (pouze v případě poplachu) podívat na živé video nebo krátkou dobu do historie, komunikovat s narušitelem a podobně. Angelcam již dnes vyhodnocuje příchozí poplachy dle různých kritérií a vybírá pouze ty relevantní, což zároveň snižuje potřebné množství ukládaných dat. Se vzrůstajícím množstvím poplachů můžeme tyto algoritmy vylepšovat.
Poplachy jde také integrovat do různých aplikací, například do Slacku, Todoistu nebo třeba PagerDuty. Každá kamera či sensor se připojením do Angelcam stává kompatibilní s IFTTT a je přístupná přes otevřené cloudové REST API.
Nahradí umělá inteligence operátory pultu centrální ochrany?
V současné době je pokles trhu pultů centrální ochrany (PCO) odhadován o tři procenta ročně, což není vinou AI. Je to tím, že služby klasických PCO už nestíhají reagovat na současné trendy − jsou drahé, pomalé a nesamostatné. Verifikovat poplach tak, že volám zákazníkovi, co je třeba zrovna na dovolené nebo v kině, není zrovna uživatelsky přívětivé.
Mnoho PCO nezměnilo za posledních dvacet let prakticky nic v tom, jak fungují. Potenciál trhu bude ale daleko větší a PCO, který bude inovovat, si ukousne pěkný koláč. Díky raketově rostoucímu trhu k internetu připojených zařízení a IP video-enabled devices, což jsou i například domovní zvonky, ale také automobily, bude řádově větší potřeba poplachy nejen rychle vzdáleně verifikovat – ideálně bez nutnosti obtěžovat zákazníka − ale také na ně reagovat.
Komentář Petra Ocáska, zakladatele a CEO firmy AngelCam