Zatímco mnozí uživatelé považují technologii generativní umělé inteligence (genAI) za automatizační nástroj, který zlikviduje mnoho současných pracovních míst, většina pracovníků v odvětví IT ji vnímá naopak jako generátor znalostních pracovních míst.
Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?
Je to proto, že nástroje genAI, jako jsou ChatGPT a Midjourney, mohou pomoci eliminovat všední úkoly, a uvolnit tak prostor pro rozvoj kreativních rolí a zvýšení produktivity. Očekává se také, že genAI „demokratizuje pracovní místa“, což znamená, že umožní zaměstnancům bez vzdělání v oblasti informatiky, vytvářet aplikace pomocí kódování s podporou AI. Kromě toho, že genAI a AI obecně změní způsob práce zaměstnanců, vytvoří také nová pracovní místa – podle nové zprávy společnosti Gartner jich bude do roku 2033 více než půl miliardy.
Mark Kashef, AI konzultant z pracovního tržiště Fiverr se domnívá, že genAI vytvoří pracovní místa, která si dnes ani nedokážeme představit. Obory, jako je vývoj AI, analýza dat a etika AI, pravděpodobně díky přijetí genAI zažijí boom.
„Navíc díky automatizaci všech těch opakujících se úkolů může AI uvolnit pracovníky, aby se mohli soustředit na hodnotnější věci, které skutečně vyžadují lidský přístup. A protože výkon jazykových modelů roste a jejich cena neustále klesá, možnosti jsou nekonečné,“ říká Kashef. Jednou z nových pozic, se kterou se nedávno setkal, byla pozice „Agent Engineer“, jejíž zodpovědností je vytvářet pro firmy AI asistenty za pomocí chatbotů a bezkódových AI agentů. „V příštích pěti letech uvidíme spoustu nových profesí jako je tato,“ říká Kashef.
Pokud se ukáže, že v současnosti předpokládaná demokratizace pracovních míst je pravdivá, stanou se tato pracovní místa dostupná i pro nespecialisty. Podle viceprezidenta společnosti Gartner, analytika Pietera den Hamera, to zase sníží náklady a zlepší dostupnost stávajících nebo nových produktů a služeb poháněných umělou inteligencí. Hospodářský růst podnícený zavedením genAI se pravděpodobně projeví ve všech odvětvích na celém světě, „za předpokladu víceméně stabilních ostatních ekonomických podmínek“, domnívá se den Hamer.
Průzkum mezi 1400 vedoucími pracovníky amerických podniků, který si nechala zpracovat platforma pro práci na volné noze Upwork, také ukázal, že firmy budou díky genAI více zaměstnávat. Čtyřicet devět procent dotázaných vedoucích pracovníků uvedlo, že budou najímat více zaměstnanců na plný úvazek, a stejné procento uvedlo, že budou najímat více pracovníků na volné noze.
Pomalé zavádění v průběhu let
Vzestup GenAI však bude pozvolný. V současné době ji podle den Hamera efektivně přijalo pouze 15 % firem, což znamená, že zatím nepředstavuje významnou hrozbu pro pracovní místa. I tak ale musí firmy zvážit, jak své zaměstnance vyškolit, aby nástroje založené na AI efektivně používali.
„Je mnohem reálnější, že pracovní místa budou rozšiřována, nikoli nahrazována,“ domnívá se den Hamer. Vzhledem k tomu, že mnoho pracovních míst zahrnuje různorodé úkoly, mohou i nástroje genAI, které podporují pouze jeden úkol – řekněme počítání čísel nebo analýzu – pomoci zaměstnancům efektivněji rozvrhnout jejich čas.
Umělá inteligence zruší některá pracovní místa
Mark Kashef reflektuje prognózy o tom, jak genAI likviduje pracovní místa, nezdá se však, že by k tomu docházelo v širší míře.
„Mnoho lidí, se kterými spolupracuji na Fiverru, pracuje v oblastech, o kterých všichni neustále říkají, že jsou ,plně automatizovatelné‘. Neustále vidím, že umělá inteligence rozšiřuje jejich role, ale k lepšímu,“ říká Kashef.
Vzácné případy, kdy je genAI dostatečně dobrá na to, aby plně automatizovala činnosti, se týkají převážně tvorby obsahu, jako je psaní textů, tvorba obrázků/videí, kódování softwaru, překlady, shrnutí a sestavování výsledků vyhledávání.
Podle van Hamera je však „ve většině případů stále potřeba, aby člověk výstupy AI ověřoval a opravoval. „Nicméně zejména u těch pracovních pozic, u kterých tvoří činnosti spojené s vytvářením obsahu významnou část pracovní náplně, pravděpodobně časem dojde ke snížení počtu zaměstnanců, pokud se nezmění popis jejich pracovních pozic a nezvýší se poptávka,“ poznamenal van Hamer.
„Méně pravděpodobné je to u pracovních pozic, v nichž tvorba obsahu tvoří jen menší část, natož u jiných pracovních pozic s činnostmi, jako je fyzická práce, v nichž umělá inteligence zatím jen stěží může hrát roli.“¨
Kromě pomoci při tvorbě softwaru spadají další raná využití genAI do dvou kategorií:
- Psaní popisů pracovních pozic, marketingových textů a hodnocení zaměstnanců.
- Pomoc pracovníkům ve velkých call centrech se zjištěním prvotních informací o volajícím zákazníkovi.
Podle Marthy Hellerové, generální ředitelky společnosti Heller Search, která se zabývá náborem pracovníků v oblasti IT, by tyto případy použití měly zaměstnancům umožnit, aby byli rychlejší a více se zaměřili na zákazníka.
„Nevěřím, že potřeba určitého lidského myšlení někdy zmizí, přestože se umělá inteligence může stát sofistikovanější,“ říká Hellerová. „Zatímco AI může nahradit několik znalostních pracovníků, kteří mají minimální kompetence ve své práci, je mnohem pravděpodobnější, že genAI bude vykonávat rutinní služby, které umožňují znalostním pracovníkům inovovat a rozvíjet své podnikání.“
Kromě toho očekává boom poskytovatelů AI řešení, což vytvoří příležitosti pro nové vedoucí pracovníky v oblasti financí, technologií, marketingu a prodeje. GenAI podle ní také pravděpodobně posílí již tak rostoucí poptávku po datových vědcích. „Datoví vědci jsou těmi vzácnými lidmi, kteří dokáží číst data, vypracovat obchodní strategii a pak ji formulovat lidem, kteří ji mohou financovat,“ vysvětluje Hellerová. „GenAI bude také klást důraz na lidi, kteří jsou dobří v integraci dat. Umělá inteligence má totiž takovou hodnotu, jakou mají data, na kterých běží.“
Jaké dovednosti v oblasti AI by si měli zaměstnanci přidat do svého životopisu?
Jedním z hlavních problémů vedoucích pracovníků při zavádění nástrojů genAI je nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců. Podle prezidenta společnosti IDC Crawforda Del Preteho jsou dovednosti a strategie v oblasti umělé inteligence hlavní výzvou, které dnes podniky čelí.
Mark Kashef tvrdí, že hlavní dovedností, kterou zaměstnanci potřebují, je schopnost využívat nástroje AI „a vědět, které nástroje použít k urychlení toho kterého úkolu“. Za tímto účelem se mohou zaměstnanci často obracet na obvyklé chatbotové asistenty, jako je ChatGPT od OpenAI, který má nesčetné množství funkcí, které mohou zaměstnanci využít. „Být ,ChatGPT-kompetentní‘ je a bude v budoucnu žádanou dovedností. Nejde jen o psaní příkazů, ale o vytvoření pracovního postupu, v němž se střídají lidské vstupy plus výstupy AI a smyčka zpětné vazby člověka s AI,“ říká Kashef.
Vzhledem k tomu, že nástroje AI přijímají všechny druhy dokumentů a dat z PDF a tabulek Excelu, je podle Kashefa klíčová také datová gramotnost. I když pracovníci nemusí nutně číst dokumenty a učit se všechny vzorce Excelu, musí rozumět tomu, jak je rychle interpretovat.
Do budoucna Kashef vyhlíží vznik například následujících pozic – úkolů:
- Tvorba AI agentů čili v podstatě systémů, které se mohou autonomně rozhodovat a podnikat kroky k dosažení cílů.
- Kybernetická bezpečnost v AI: S rostoucím výkonem a rozšířením AI bude zabezpečení systémů kriticky důležité.
- Řízení produktů AI: Úspěšná integrace AI do produktů a služeb vyžaduje jedinečnou kombinaci technických znalostí a obchodních schopností. Produktoví manažeři, kteří dokáží překlenout propast mezi schopnostmi AI a potřebami trhu, budou velmi žádaní.
Klíčem k úspěchu je školení zaměstnanců
Poradenská společnost Ernst & Young (EY) nasazuje AI (strojové učení atd.) od roku 2012 a za posledních deset let zaznamenala výrazné zlepšení efektivity a přesnosti svých zaměstnanců. Firma například zavedla automatické čtečky dokumentů, které dokázaly shrnout zprávy; zavedla také stroj na klasifikaci dat a predikční algoritmy – nástroje, které zaměstnancům pomohly s každodenními úkoly.
Jeff Wong, globální šéf Ernst & Young pro inovace, uvedl, že automatizace úkolů pomocí umělé inteligence vedla k desetinásobnému zlepšení času potřebného k dokončení a pětinásobnému zlepšení přesnosti výsledků. A namísto nahrazení pracovníků to firmu přinutilo najmout více technologů. Například v roce 2018 jich firma měla 2 100, dnes jich má více než 75 000. Mnoho z těchto pracovníků bylo přidáno kvůli novým příležitostem vytvořeným umělou inteligencí.
„Přesunutí času na řešení úkolů do času na přemýšlení pro nás bylo nesmírně cenné,“ říká Wong. „Patřím k lidem, kteří věří, že v horizontu patnácti až dvaceti let bude umělá inteligence rozšiřovat záběr stávajících pracovních míst a vytvářet nová.“
Společnost Ernst & Young se při zavádění AI potýkala s problémem, který je společný všem organizacím, jež se snaží tuto technologii zavádět: nedostatečná připravenost. Wong proto vedl snahu o zvýšení kvalifikace zaměstnanců a nyní zavádí školení AI pro všech 400 000 pracovníků. Dosud ho absolvovalo 84 425 zaměstnanců. Wong věří, že školení dovedností může umožnit zaměstnancům, kteří nemají vzdělání v oblasti počítačových věd, efektivně porozumět konceptům, jako je počítačové kódování – aniž by museli umět psát kód.
„Upřímně řečeno si myslím, že společnost nedělá dost pro to, aby lidi v oblasti umělé inteligence vzdělávala. Vzhledem ke zrychlujícímu se tempu změn, které je významně poháněno AI, mají vlády a společnost povinnost do rekvalifikace výrazně investovat,“ říká Wong. „Pokud se lidé nepřizpůsobí dostatečně rychle, budeme tu mít dvacátníky přebírající stále více zodpovědnosti a nechávající za sebou generaci, která nedokázala změnit svůj přístup.“
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.
Chcete si článek přečíst celý?
Tento článek je součástí exkluzivního obsahu pouze pro odběratele našeho newsletteru.
Přihlaste se k odběru newsletteru a my vám do mailu pošleme odkaz na celý článek.