Alone in the Dark

7. 3. 2008

Sdílet

Edward Carnby toho má za šestnáct let, co se pohybuje v kybernetickém světě, poměrně hodně za sebou. Viděli jsme ho prohledávat zaprášená mauzolea, plížit se po tajemných městech či potloukat se po všemožných, divných koutech Země.
Edward Carnby, hlavní postava hry, má toho za šestnáct let, co se pohybuje v kybernetickém světě, poměrně hodně za sebou. Viděli jsme ho prohledávat zaprášená mauzolea, plížit se po opuštěných, tajemných městech či potloukat se po všemožných, divných koutech Země. Zatím posledním místem, kde se Edward ocitne sám v temnu, se stane americká metropole New York.

Revoluční série Alone in the Dark vznikla v roce 1992 a položila tak základ celému hernímu odvětví – survival hororům, které posléze dovedly na vrchol tituly jako Resident Evil od společnosti Capcom či Sillent Hill od Konami. Za tu pěknou řádku let procestoval hlavní hrdina Edward Carnby nejen různá podivuhodná místa, ale též se mrknul do časově odlišných období. V předchozí gamese tak Edward získal možnost okusit atmosféru dvacátých let. V právě chystaném díle posledním, který byl zcela jednoduše pojmenován jako ten první, tedy Alone in the Dark, se prostřednictvím Carnbyho podíváte do současnosti, konkrétně do Central Parku, jenž je považován za srdce New Yorku.

„Během svého počínání budete nuceni nejen řešit různé hádanky, ale pochopitelně také bojovat s všemožnými potvorami, kterými se Central Park doslova hemží.“

Ve hře projdete několik různých lokací, z nichž vám jednu nyní představíme. Začneme třeba ve stokách právě pod rozlehlým Central Parkem. Edward se jimi proplétá a míjí krysy, které rozhodně nepatří mezi nejnebezpečnější obyvatele podzemí, které může na své cestě potkat. Obezřetně postupuje dál a vyhýbá se obrovským ventilátorům, které mu též při troše opatrnosti a správném načasování pohybů nemohou způsobit výraznou újmu na zdraví. V některých případech však musí použít některé z kolem ležících věcí, aby případné překážky bezpečně překonal. Carnby tak třeba vezme klacek či dřevěnou plaňku, aby s ní mohl odstranit drát s vysokým napětím, jenž riskantně plave v kaluži, kterou chce Edward překonat. Elektrický proud hrozí nejen Carnbymu, ale pochopitelně též nepřátelům, takže ho jím může mrštit o kovový plot, kolem nějž se zrůdy pohybují, čímž je nekompromisně usmaží. Každý předmět ve hře se dá použít jako zbraň, kterou můžete máchat – a to dvěma způsoby. Rychle za účelem útoku na nestvůry, či pomalu, což slouží k posouvání objektů blokujících vaší cestu.

Tohle vše je možné hlavně díky hernímu enginu Havoc, který až neuvěřitelně realisticky simuluje fyzikální zákony. Každá věc, pokud se pohybuje, nebo jí hodíte, má odlišnou rychlost, která je odvislá od materiálu, z něhož je předmět vyroben. Prostě jako v běžném životě. Co ovšem autoři, společnost Eden Studios, zvládli na jedničku, je oheň. Vypadá skutečně přirozeně, jako had pohlcuje předměty, které se v něm ztrácejí. Není ovšem pouhou vizuální hříčkou, nad kterou byste se bohapustě kochali. Edward čapne nejbližší prkno, zapálí jej a hned má šikovnou louč či provizorní zbraň.

Tak vypadá jedna z fází hry. Dočkáte se jich však mnohem více. Většinu z nich bude představovat chození po ulicích nebo případně jízda autem. Během svého počínání budete nuceni nejen řešit různé hádanky, ale pochopitelně také bojovat s všemožnými potvorami, kterými se nejen Central Park, ale celý New York doslova hemží. Tvůrci slíbili, že gamesa se nezasekne v žánru survival hororu, ale spíše se posune akčním směrem s tím, že bude zachována důležitost příběhové linie. Aby celá hra vypadala filmověji a vy se s hlavním hrdinou i celým vyprávěním více sžili, nedočkáme se klasických herních prvků jako např. inventáře či ukazatele života. Místo inventáře bude Edward lovit věci a zbraně po kapsách své bundy, k čemuž vám postačí jediné tlačítko klávesnice. Také těžko pobere každý nesmysl, který mu přijde do cesty, ale najde u sebe jen to nejnutnější, co je logicky možné do kapes nacpat. Předměty ovšem budete schopni kombinovat, čímž si vytvoříte provizorní arzenál. Hlavní věcičkou je lepící páska, s níž vytvoříte pomocí sprejových plechovek provizorní granáty (jež budete moci házet a rozstřelovat, přičemž celá hra se vám v takové chvíli pustí do zpomaleného módu), nebo pásku užijete na značení směru, abyste později našli z podzemních labyrintů cesty zpět. Jak jsme naznačili výše, ani indikátor životů nebude do gamesy implementován. To, v jaké kondici se Carnby skutečně nachází, poznáte podle toho jak moc z něj cedí krev. Pokud z celého vašeho těla kapou krůpěje tmavorudé kapaliny, tak víte že je nejvyšší čas spapat nějaké ty kouzelné prášky, které vás zase zázračně hodí do parády. Potoky krve mají jednu další nevýhodu. Nestvůry vás cítí na hony daleko. Naštěstí některé kreatury se dají zahnat třeba světlem z baterky či pořádným lomozem.


Další element, který zcela jistě vtáhne hráče do děje, je skutečnost, že zbraně a ostatní vychytávky nejsou úhledně složené v boxech, ke kterým pohodlně přijdete, rozbijete a vyjmete nádherný zánovní samopal AK-47. Ani se tyto vymoženosti světa náhle neobjevují po zastřelených zrůdách, tedy jak tomu běžně bývá u ostatní her. V Alone in the Dark se budete muset setsakra snažit, abyste se k nějaké té věcičce dostali. Budete prolézat opuštěné sklady, domy a skříně, než získáte něco zajímavého.

Alone in the Dark toho nabídne mnohem víc, než jsme vám zde přiblížili. Hlavní devízou hry, která spadá do škatulky survival hororu, by měl být strhující příběh a akcí nabité lokace. To, jak se všechno tvůrcům gamesy povede, bychom se měli dozvědět v květnu letošního roku, kdy oficiální prodej Alone in the Dark naplánoval distributor, firma Atari.

Žánr: survival horor
Výrobce: Eden Studios
Vydavatel: Atari
Multiplayer: ne
Datum vydání: červen 2008
Internet: www.atari.com/aloneinthedark