Hlavní navigace

Amazon Kindle: Věk elektronických knih začíná

Sdílet

Když se na elektronické knihy zaměří největší knihkupectví světa, je jasné, že bychom toto médium měli kone...


Když se na elektronické knihy zaměří největší knihkupectví světa, je jasné, že bychom toto médium měli konečně začít brát vážně. Společnost Amazon totiž nedávno představila nový prohlížeč e-knih s názvem Kindle. Zatím se prodává jen v USA za 399 dolarů (cca 7 200?Kč) a není jasné, kdy se dostane na evropské trhy, už teď se na něj ale jistě mnozí čtenáři těší.
Elektronické knihy si dosud nezískaly velkou oblibu hlavně proto, že se obtížně ukládají a především se zdaleka nečtou tak pohodlně jako klasické papírové výtisky. První vážný pokus o jejich popularizaci podnikla firma Sony se čtečkou s všeříkajícím názvem Reader, toto zařízení ale veřejnost příliš nepřesvědčilo. Ani Amazon Kindle nepůsobí na první pohled zrovna stylovým dojmem, o to je ale praktičtější a mohl by si získat spoustu příznivců, kteří dosud neznali knihy jinak než na papíře.
Model Kindle je vybaven datovým modulem s technologií 3G, o přenos knih do prohlížeče se stará služba Whispernet EvDO. Synchronizace s počítačem není zapotřebí – s Kindle se lze připojit na internet, otevřít stránky knihkupectví a vybrané tituly rovnou stáhnout. Zákazníci neplatí žádné servisní poplatky, ani neuzavírají písemné smlouvy.

Stane se Kindle čtenářským iPodem?

Může Amazon pro trh s elektronickými knihami udělat totéž, co před lety udělala firma Apple pro oblast hudebních přehrávačů? Obří internetový obchod samozřejmě zdaleka neprodává jen literaturu, knihy jsou ale stále považovány za hlavní a nejdůležitější artikl. Drtivá většina lidí kupujících knihy přes internet Amazon zná a navštěvuje, zejména v anglicky hovořících oblastech. To je velká výhoda oproti jiným prodejcům e-knih a prohlížečů, kteří tak široké zákaznické zázemí nemají.
Koho má tedy Kindle oslovit? Samozřejmě již přesvědčené milovníky digitálních knih, ale také běžné čtenáře, kterým dochází místo v knihovně nebo kteří tráví spoustu času v hromadné dopravě a nebaví je brát si s sebou knihy v papírové podobě.
Samozřejmě existuje spousta lidí, které sebelepší prohlížeč elektronických knih nepřesvědčí. V letadle ho nelze používat během startu a přistání, nevychutnáte si s ním četbu ve vaně a není vhodný ani na písečnou pláž. Jiní čtenáři prostě nemají rádi moderní elektroniku obecně, případně je může odradit relativně vysoká pořizovací cena.
Na druhou stranu se ovšem nákup prohlížeče může vyplatit – samotné zařízení sice nestojí zrovna málo, ale jeho majitelé pak ušetří za podstatně levnější knihy. K zahození rozhodně není ani možnost bezdrátového připojení na internet a stahování nové literatury přímo ze stránek výrobce, bez nutnosti synchronizace s PC. Navzdory poněkud fádnímu zevnějšku nás proto Kindle skutečně zaujal a probudil i náš poněkud uvadající zájem o elektronické knihy.

„Tlačítkem na klávesnici lze přepínat mezi šesti velikostmi písma, největší z nich svou velikostí výrazně přesahuje písmo v tištěných knihách.“

Design aneb funkčnost především

Kindle je o něco větší než běžný paperback, zato je ale tenčí. Design ale skutečně nepatří k jeho hlavním přednostem – v podstatě se jedná o obyčejnou plastovou bílou krabičku s displejem, za zmínku stojí jen kožené pouzdro v základním balení. Displej využívá technologii tzv. elektronického papíru, má úhlopříčku 15,2?cm a pod ním se nachází klávesnice.
S obdélníkovými tlačítky klávesnice umístěnými v poněkud nezvyklém šikmém úhlu se pracuje vcelku snadno, díky pogumované zadní stěně se přístroj dobře drží v ruce. Prohlížeč je vybaven slotem na paměťové karty SD a jeho paměť lze tedy rozšířit až na 2 GB, slot je ale umístěn trochu nešikovně pod odnímatelným krytem zadní stěny.
Mimořádně nás zaujala pozornost, jakou u Amazonu věnují detailům. Přístroj se zleva doprava zužuje a díky tomu se snáze drží v ruce. Pochvalu zaslouží i výborně umístěné tlačítko s označením Next Page, čili přechod na další stranu – to zabírá v podstatě celý pravý bok přístroje a obracení stránek je tak jednoduché, ať už prohlížeč držíme v ruce jakkoli. Nemusíme tlačítko neustále hledat a prsty si uleví.
Také další ovládací prvky se nacházejí na šikovných místech kolem displeje. Horní dvě třetiny levého boku zabírá tlačítko pro přechod na předchozí stránku, tlačítkem pod ním se opět přesuneme na stránku následující. Na levém boku najdeme i malé tlačítko pro návrat do předchozího stavu a pogumované rolovací kolečko.

Logické ovládání

Navzdory nepříliš atraktivnímu zevnějšku se tak s prohlížečem pracuje pohodlně a rozložení ovládacích prvků odpovídá logice. Líbilo se nám především ovládací kolečko – jeho otáčením lze přecházet mezi položkami v menu, stiskem kolečka pak zvolíme požadovanou variantu.
Stisk ovládacího kolečka slouží také k otevření kontextového menu. To se hodí například při nákupu knih na stránkách Amazonu – jednotlivé tituly z katalogu lze pomocí příkazu Save for later ukládat jako oblíbené položky a posléze se k nim vrátit.
Na základní obrazovce lze pomocí kontextového menu vstoupit do internetového obchodu Kindle, vyhledávat nové tituly, měnit nastavení přístroje či přesouvat soubory mezi interní pamětí prohlížeče s kapacitou 180 MB a paměťovou kartou.

Existuje spousta lidí, které sebelepší prohlížeč elektronických knih nepřesvědčí. V letadle ho nelze používat během startu a přistání, nevychutnáte si s ním četbu ve vaně a není vhodný ani na písečnou pláž…“
Menu nabízí i několik nadstandardních funkcí, mezi něž patří například jednoduchý webový prohlížeč, vhodný především k zobrazení textů, nebo MP3 přehrávač umožňující poslech hudby zároveň s četbou. Při čtení lze pomocí kolečka zvýraznit určitou pasáž nebo vkládat do textu záložky a poznámky. Zvýrazněné texty lze pak odeslat e-mailem, poznámky můžete přenést do počítače přes USB port jako textové soubory.

Pár chybiček

V praxi Kindle občas zareagoval na stisk tlačítek s citelným zpožděním, což rozhodně nebylo příjemné. Někdy jsme vinou prodlevy například zvolili nesprávnou položku menu, jindy jsme museli chvíli čekat na načtení další stránky. Ne že by zařízení bylo tím pádem nepoužitelné, podobné obtíže ale dovedou četbu dost výrazně znechutit, zejména pokud chce člověk listovat stránkami rychle (třeba při hledání určité pasáže).
Ani kvalita displeje není nijak ohromující – našedlý podklad s nepříliš výrazným písmem připomíná spíše noviny než knihu. Displej je monochromatický a podporuje čtyři stupně šedi. Když je dostatek světla, lze číst v podstatě v jakýchkoli podmínkách, dokonce i v přímém slunci. Displej ale není podsvícený a ve tmě si tak příliš nepočteme.
Texty jsou čitelné dobře, jen některá písmena se jeví poněkud zubatě. Tlačítkem na klávesnici lze přepínat mezi šesti velikostmi písma, největší z nich svou velikostí výrazně přesahuje písmo v tištěných knihách.
Navigační software zaslouží pochvalu za jednoduchost, občas ale reaguje poněkud nelogicky. Na základní obrazovce se například zobrazí uživatelská příručka a seznam titulů uložených v přístroji. Ten lze třídit podle názvů knih či periodik, data uložení nebo jmen autorů. Přístroj ale neumožňuje podle těchto parametrů vyhledávání, což je v mnoha případech škoda.
A ještě jednu výtku: když si člověk koupí a stáhne nějakou knihu, nelze se vrátit na předchozí stranu. To je nepříjemné hlavně v případě, že jste zadali vyhledávání podle nějakého parametru, vyhledávač nabídl spoustu stran výsledků a vy jste požadovanou položku nalezli někde v polovině a chtěli byste projít i zbytek seznamu.

Stahování elektronických knih

Nákup elektronických knih ve speciálním internetovém obchodě Kindle se hodně podobá nakupování na Amazonu. Jedna kniha se stahuje necelou minutu, ceny se různí, novinky stojí okolo 10 dolarů (cca 180 Kč). Hned po zprovoznění stránek bylo v obchodě k dispozici na 90 tisíc titulů.
V obchodě jsou k dispozici knihy, časopisy, noviny nebo stažené blogy. U vybraných položek se zobrazí podrobnější údaje, například popis, počet prodaných kusů, recenze, počet stran, další tituly koupené stejnými zákazníky a také cena za papírovou verzi knihy. Vyhledávání bohužel nelze omezit na aktuální kategorii.
Nabídka obchodu ale není úplně ideální, některé tituly chybějí. Příklad: ač jsme v obchodě objevili celou řadu průvodců na cesty, nabídka zdaleka nepokrývá všechny atraktivní lokality, marně jsme hledali například průvodce po Tokiu. Podobné nedostatky působí dosti nepochopitelně, právě turistům totiž Kindle musí připadat bezmála jako dar z nebes.
Po vyhledání požadovaného titulu je zapotřebí kliknout na ikonu s označením Buy (Koupit) a kniha se stáhne přímo do prohlížeče. Pak můžete pokračovat v nákupu, nebo ho ukončit a užívat si stažené literatury. Pokud si něco zakoupíte omylem, jediným kliknutím lze objednávku zrušit.

„Pokud elektronické knihy uspějí, budou si moci zákazníci kdekoli na světě vybrat z nabídky, kterou nenajdou ani v těch největších kamenných knihkupectvích.“

Pokud používáte Mac, můžete objednat knihy přes počítač na stránkách Amazonu a nechat si je poslat do prohlížeče. Na Amazonu se u každé položky zobrazí, zda je k dispozici i verze pro Kindle. Majitelé PC si mohou stahovat tituly do počítače a pak je do Kindle přenést přes USB kabel. Bohužel zatím neexistují cenově zvýhodněné balíčky obsahující tentýž titul v papírové i elektronické verzi.
Elektronické knihy lze ukládat v Macu i Kindle, v počítači si je ale nepřečtete. Knihy také nelze přeposlat nikomu jinému – každý majitel Kindle si musí pořídit vlastní kopii, kopie jsou totiž vázané na konkrétní model prohlížeče.
Na serveru Amazon se ukládají záznamy o nákupech každého zákazníka, pokud knihu ztratíte nebo smažete, můžete si ji stáhnout znovu. Nemusíte se tedy zdráhat mazat uložené tituly například na delších cestách, kde se může hodit každý megabajt. Možnost opětovného stažení platí i v případě, že si pořídíte nový prohlížeč z důvodu ztráty nebo roz-
bití toho předešlého.
Cenné služby nabízí Kindle při čtení v cizím jazyku – díky vestavěnému slovníčku lze vyhledat význam neznámých slov. Kromě toho lze, jak už bylo řečeno, zvýraznit části textu a uložit je nebo je poslat e-mailem, případně k textu připisovat poznámky. Na poslední otevřenou stránku přístroj automaticky umístí záložku.

Nejen knihy

Webový prohlížeč se hodí pro rychlý přehled zpráv, předpověď počasí nebo hledání informací ve Wikipedii. K dispozici je i možnost automatického stahování informací ze zpravodajských serverů a blogů, tady je ale jeden velký háček – Amazon tuto službu zpoplatňuje. Můžete si předplatit 11 deníků, 308 blogů a několik časopisů, obsah se do prohlížeče stahuje automaticky. Jenže majitelé konkurenčního Sony Readeru mají blogy i RSS čtečku k dispozici zdarma.
Ke každému přístroji dostanete vlastní e-mailovou adresu, díky níž můžete elektronickou poštou rozesílat dokumenty editoru Microsoft Word a soubory ve formátu TXT, HTML, JPG, GIF, PND či GMP. I za to se ale platí, konkrétně 10 centů (necelé 2?Kč) za jeden e-mail. Soubory uložené na SD kartě bohužel nelze načíst přímo, napřed je musíte převést do kompatibilního formátu. To je poměrně velký nedostatek, stejně jako absence podpory formátu PDF. Majitelé prohlížečů Sony Reader tyto problémy nemají.
Výhodou je zato možnost přehrávat audioknihy ze stránek Audible.com. Takovou možnost žádné konkurenční přístroje nenabízejí. 8 0076/VAC o


Amazon Kindle dokáže stahovat knihy z internetu i bez připojení k PC

Jde o první elektronický přístroj, za jehož výrobou stojí známý internetový obchod Amazon. Prohlížeč váží 300?g, do jeho paměti se vejde až 200 knih, má klávesnici a jeho displej využívá technologii tzv. elektronického papíru.
Velkou předností Kindle je skutečnost, že vůbec nevyžaduje synchronizaci s počítačem. Prohlížeč lze pomocí bezdrátové technologie EvDO připojit k internetu prostřednictvím služby Amazon Whispernet a stahovat knihy přímo z nově vytvořeného webového obchodu. V době uvedení Kindle na trh bylo k dispozici asi 90 tisíc titulů.
Jedna kniha se stahuje necelou minutu. Ceny se liší, novinky stojí většinou 9,99 dolarů (cca 180 Kč). Majitelé prohlížeče nemusejí uzavírat žádné písemné smlouvy ani neplatí žádné servisní poplatky, jediným nákladem (nepočítáme-li cenu knih) je tak pořizovací cena prohlížeče. Ta v současné době činí v obchodě Amazon.com 399 dolarů (cca 7 200 Kč).
Kromě knih dokáže prohlížeč automaticky stahovat vybrané noviny a blogy. K dispozici je i výkladový slovník a přístup na stránky encyklopedie Wikipedia.
Změny a praktické použitíModerní technologie dovedou člověka okouzlit, vždy je ale dobré položit si otázku, nakolik jsou žhavé novinky pro zákazníky (tedy pro vás) skutečně prospěšné v praxi. Dvojnásob to platí v době, kdy dva hlavní výrobci procesorů hlásí, že je potřeba „přezbrojit“ počítače a pořídit si jejich zbrusu nové čtyřjádrové modely.
Existují ale i praktičtější novinky, například Amazon Kindle, jehož výrobci očividně věří, že e-knihy čeká zářivá budoucnost. Když už se za elektronické knihy postaví Amazon, lze očekávat, že bude brzy k dispozici spousta titulů ke stažení. Díky tomu by si e-knihy mohly rychle získat značnou popularitu. Příjemným důsledkem by pak měl být pád cen elektronických prohlížečů a podpora nového formátu ze strany velkých vydavatelství.
Tím ale změny nekončí – nástup elektronických knih může mít dalekosáhlé důsledky pro prodej literatury obecně. Pokud totiž odpadnou distribuční omezení obvyklá při prodeji papírových knih, může výrazně vzrůst význam menšinových titulů ve srovnání s klasickými bestsellery. Dnes je pro firmy výhodné, pokud prodají maximum výtisků od jednoho titulu, s počtem kopií totiž klesají náklady na tisk. V elektronické formě si jsou všechny prodané tituly v zásadě rovny. Když už jsme u Amazonu, celou čtvrtinu tržeb mají na svědomí tituly, které v seznamu 100 000 bestsellerů nenajdeme. To je víc než výmluvné.
Mizí i náklady na uskladnění zboží. Skladovací prostory jsou drahé a výrobci jsou proto ochotni platit skladování pouze takových výrobků, které si na to svým vysokým prodejem vydělají. Tento problém ale v digitálním světě odpadá – elektronická kniha nebo skladba ve formátu MP3 v podstatě žádné fyzické místo nezabírá. I z tohoto důvodu nabízí nová technologie velkou šanci menšinovým žánrům. Pokud firma prodá tisíc titulů po deseti kusech, vydělá víceméně stejně, jako když si jediný bestseller koupí deset tisíc čtenářů či posluchačů.
Pokud elektronické knihy uspějí, budou si moci zákazníci kdekoli na světě vybrat z nabídky, kterou nenajdou ani v těch největších kamenných knihkupectvích. Že by se konečně objevila technologie, která běžným uživatelům skutečně přinese dosud netušený prospěch? Tomu říkáme revoluce…