Amazon žaluje poskytovatele falešných recenzí

14. 4. 2015

Sdílet

 Autor: Fotolia © gustavofrazao
Americká společnost Amazon podala žalobu na čtyři firmy, které umisťují falešné recenze u produktů dostupných v jeho internetovém obchodě.

Podle Amazonu placené recenze „podrývají“ jeho systém hodnocení, v němž mají být vyjadřovány názory lidí, kteří s daným produktem mají reálnou zkušenost.

„I když jich bylo poměrně málo, tyto recenze ohrožují důvěru, kterou zákazníci a velká většina prodejců a výrobců vkládá do Amazonu, tudíž poškozují celou naši značku,“ stojí v žalobě amerického gigantu, která byla podána u soudu ve Washingtonu. Kromě narušování hodnotícího procesu Amazon zmíněné čtyři společnosti obvinil z poškozování jeho ochranné známky a porušování místních zákonů na ochranu spotřebitelů.

Amazon tvrdí, že placené recenze byly umisťovány na jeho stránku ve větších časových rozestupech tak, aby oklamaly jeho bezpečnostní systémy, jež mají tomuto počínání zabránit. Amazon si údajně podvod sám ověřil, když si jednu ze služeb tajně najal. Výsledek? Během pár dnů se u vybraných produktů objevily „nadšené“ recenze.

V žalobě jsou zmíněni čtyři poskytovatelé recenzí, a to stránky buyazonreviews.com, buyamazonreviews.com, bayreviews.net a buyreviewsnow.com. Od podání žaloby dvě z těchto stránek přestaly fungovat.

Mark Collins, který provozuje stránku Buy Amazon Reviews, svůj byznys obhajoval v rozhovoru pro list The Seattle Times. Collins uvedl, že jeho stránka neposkytuje „falešné“ recenze, nýbrž „objektivní a upřímné“ názory a služby jeho portálu „zcela jistě nejsou ilegální“.

Jeho web si účtuje 19 - 22 dolarů (490 - 570 Kč) za jednu recenzi, přičemž tyto recenze jsou vždy minimálně čtyřhvězdičkové - ve velké většině případů však recenzenti produktu udělí nejvyšší možné ohodnocení pět hvězdiček.

ICTS24

Pozitivní komentáře prodejcům samozřejmě pomáhají zvedat tržby, falešné komentáře však podkopávají důvěru v celý systém. I když o existenci falešných hodnocení na Amazonu se mluví již delší dobu, nyní je to vůbec poprvé, co se americký gigant pustil do soudní bitvy. Jak Amazon uvádí v žalobě, provozovatelé zmíněných stránek slibovali zákazníkům, že jim „poskytnou tolik pětihvězdičkových recenzí, kolik jen si budou přát.“

Podle právních expertů budou provozovatelé webových stránek nabízejících recenze argumentovat tím, že fungují pouze jako prostředníci, kteří spojují výrobce se zákazníky ochotnými psát recenze. Amazon ve své žalobě požaduje, aby soud rozhodl, že zmíněné weby nesmí prodávat recenze pro jeho internetový obchod a zaplatili mu náhradu újmy a náklady na právní zastoupení.