Čím to? Vývoj akcelerace fyziky na GPU sice nějakou dobu probíhal a velkým krokem v této problematice se měl stát nový herní engine Havoc FX od společnosti Havoc (předtím společnost vyvinula několik takových englinů, všechny však akcelerovaly fyziku skrz procesor), který měl tyto nové technologie sjednotil a celý vývoj značně urychlit. Stalo se však něco nečekaného. Intel jakožto největší výrobce procesorů na světe, který již delší dobu plánuje vstup na trh s grafickými kartami, si byl vědom svého ohrožení a společnost Havoc letos odkoupil a vydání enginu Havoc FX odsunul na neurčito (tedy zastavil vývoj, engine možná vyjde až se dostanou na trh plnohodnotné grafické karty Intel).
Tím se nVidii i AMD značně zkomplikovala situace a jak již bylo řečeno, vývoj těchto technologií se zastavil. Ani jedna ze společností se však nechce vzdát peněz, které do výzkumu vložila a Richard Huddy, jeden z hlavních vývojářů AMD, který se podílel i na vývoji akcelerace fyzika, v těchto dnech naznačil, že AMD v těchto dnech velmi vážně zvažuje variantu, že odkoupí firmu Ageia, které se stejně jako Havoc zabývá fyzikou v počítačových hrách a vyrábí první karty, které umí akcelerovat fyziku.
A cena? O té všichni zarytě mlčí.
- - Tomáš Šulc