Americká nakladatelství, střezte se, elektronické knihy triumfují

21. 7. 2010

Sdílet

Knihy v digitální podobě se v USA těší stále větší popularitě a poté, co společnost Amazon navíc markantně zlevnila svůj produkt číslo jedna, čtečku e-knih Kindle, se s prodejem elektronických knih doslova roztrhl pytel.

Necháme-li mluvit čísla, dle největšího amerického on-line obchodu Amazon.com, známého především jako online knihkupectví, audio a videotéka (dnes už zde však koupíte v podstatě cokoliv), se ve srovnání s první polovinou loňského roku zvýšil prodej e-knih až o trojnásobek. Během posledních tří měsíců předstihl počet prodaných digitálních titulů klasické tištěné knihy v tvrdé vazbě o 43% a v průběhu minulých čtyřech týdnů se tato hodnota vyšplhala dokonce až na 80%.

Nabízí se otázka, zda-li by se při takovémto vývoji mohl z tištěných knih v blízké době stát ohrožený druh. Podstatný je ovšem fakt, že zmíněné hodnoty o vyšším prodeji e-knih se týkají pouze poměru vzhledem ke klasickým knihám s pevnou vazbou. Nejpopulárnějším typem knihy v USA stále zůstává paperback, neboli brožované vydání. Amazon navíc nabízí pro své e-čtečky Kindle pouhých 630 tisíc titulů, což je ve srovnání s výběrem mezi miliony tištěných knih nepatrné číslo.

Dle zakladatele a CEO společnosti Amazon Jeffa Bezose se však prodej e-čtečky Kindle po zlevnění její prodejní ceny až třikrát zvýšil, díky čemuž zákazníci více utrácejí za digitální knihy. Rostoucí popularita přenosných zařízení schopných stahovat a zobrazovat e-knihy v čele se zmiňovaným Kindlem společnosti Amazon a iPadem společnosti Apple tedy hraje zásadní roli v tom, zda-li se klasické domácí knihovničky v budoucnu opravdu stanou muzeální záležitostí.