Analytici očekávají konec specializovaných e-čteček

14. 12. 2012

Sdílet

 Autor: © Sashkin - Fotolia.com
Možná se blíží soumrak jednoúčelových čteček využívajících elektronický inkoust. Podle analytiků jejich postupně zmizí z trhu, jak již naznačuje jejich pokles o 36 % v roce 2012.

Společnosti ISH Suppli a IDC tento měsíc vydaly svou verzi nekrologů pro e-čtečky. Podle IHS jejich prodej klesne do konce roku o 36 % a o dalších 27 % v roce 2013, zatímco „optimističtější“ IDC zkorigovala svůj původní odhad počtu prodaných kusů na 19,9 milionů, proti 27,7 milionům v roce 2011. Popularita e-čteček se propadla s přechodem uživatelů na víceúčelové tablety. Tyto poklesy se odehrály i přes letošní premiéry nové generace e-čteček s čelním osvětlením od firem Amazon a Barnes & Noble. Ty přinesly význačné vylepšení čtecí pohody, které mělo oslovit všechny náročnější uživatele preferující specializovaná čtecí zařízení.

Od září Amazon nabízí svůj 6palcový Kindle PaperWhite za 119 dolarů a jeho prodej podporoval masivní celostátní televizní reklamní kampaní. Barnes & Noble o něco déle prodává Simple Touch s funkcí GlowLight za stejnou cenu. Nicméně ani v těchto cenových relacích nejsou čtečky schopny konkurovat nástupu univerzálnějších tabletů, který zahájil Apple iPad v roce 2010, a to i přes znatelněji vyšší cenu. Tradiční 9,7palcový iPad začíná na 499 dolarech, zatímco nedávno uvedený 7,9palcový iPad mini stojí 329 dolarů. Amazon i Barnes & Noble se přidaly k výrobcům levnějších univerzálních tabletů do 200 dolarů a do jisté míry tím kanibalizují prodej vlastních čteček.

Víceúčelové tablety mohou mimo vlastní čtení knih sloužit i jako emailové klienty nebo na surfování webu a přehrávání filmů. Společnosti IHS a IDC odhadují letošní počet prodaných tabletů na cca 120 milionů, zatímco v roce 2016 by to mohlo být až 340 milionů podle IHS a 283 milionů podle IDC. „Ohromují růst a následný propad e-čteček dokonale ilustruje, co se stalo základním pravidlem v průmyslu. Jednoúčelová zařízení jako e-čtečky jsou bez sentimentu nahrazována jejich multifunkčními ekvivalenty,v tomto případě multimediálními tablety. Ostatní specializovaná zařízení, jako jsou digitální fotoaparáty, GPS navigace a přehrávače MP3, čelí podobným tlakům, ale přece jen svou pozici na trhu drží déle.“ říká Jordan Selburn, analytik IHS.

„Lidé by měli rádi chytrý telefon, e-čtečku, tablet, přenosný počítač, ale musíme si realisticky uvědomit, že obecně si všechna tato zařízení dovolit nemohou,“ dodává Ryan Reith z IDC. Neznamená to, že čtečky nemají ještě několik let života. Zejména společnost Amazon je do jisté míry chráněna před poklesem zájmu o tato zařízení díky svým velkým ziskům z prodejů elektronických knih. Z hlediska technologického je navíc tzv. elektronický inkoust, u kterého text zůstává viditelný i bez napájení, stále vhodnější ke čtení a zajišťuje řádově delší životnost baterií. Existenci těchto zařízení také mohou prodloužit extrémně nízké ceny, na které se pod tlakem úspěšných tabletů propadnou i za pomoci subvencí od bezdrátových provozovatelů. Například u 5palcové čtečky Txtr Beagle s premiérou v následujícím roce se očekává cena pouhých 13 dolarů.