Analýza: Apple se rozhodl zachovat image prémiové značky

13. 9. 2013

Sdílet

 Autor: © Apple
Rozhodnutí Apple účtovat si za nový plastový iPhone 5c 549 dolarů, tedy tolik, kolik u společnosti s logem nakousnutého jablka dříve stál rok starý iPhone, analytiky nepotěšilo.

Hodnota akcií Apple se ve středu propadla o 5,4 %. Podle expertů plastový iPhone nebude schopen konkurovat zařízením s Androidem, a to především v Číně, což je klíčový trh, na němž 80 % drží Android. Podle některých analytiků však Apple jednoduše respektuje strategii, kterou nastavil před desítkami let zakladatel Steve Jobs. „Celá včerejší prezentace měla ukázat, proč si Apple iPhonu tolik cení,“ řekl Ben Thompson z portálu Stratechery.com. „Apple jednoduše prohlásil: nepotřebujeme být levní, nepotřebujeme jít do low-endu. Tisk a finanční experti to nechápou, ale Apple zajímají jen jeho zákazníci.“

Většina analytiků očekávala nedotovaný telefon za 300 až 450 dolarů, tedy low-costový model, o němž se dlouho mluvilo. To by znamenalo, že na trzích typu Spojených států, kde operátoři telefony hodně dotují, by byl iPhone 5c zdarma. Navíc by takový telefon pomohl Apple bojovat v globálním měřítku s Androidem.

Apple údajně riskuje, že se vývojáři jeho platformě iOS již nebudou věnovat na prvním místě, jelikož většina zákazníků bude používat Android. Podle Thompsona si Apple dal záležet na tom, aby všechny ujistil, že iPhone je prémiovým telefonem, který nabízí řadu výhod, jaké lze od luxusní značky očekávat. „Úterní prezentace vykreslovala iPhone jako cool telefon s řadou inovací. Apple si nemyslí, že je předražený a nesoutěží s konkurencí cenou,“ řekl Thompson.

„Apple jednoduše všem, kteří si žádali levný iPhone, řekl Ne,“ dodal Thompson. „Nový iPhone 5c je doplňkem jejich strategie, ne jejím předěláním,“ uvedl analytik IDC Kevin Restivo. Analýza Restiva, proč se Apple rozhodl svůj telefon nezlevňovat, se však od té Thompsonovy liší. „Trh se smartphony je stále relativně mladý a v high-endu se stále dá hodně vydělat,“ uvedl Restivo. „Apple nemůže usnout na vavřínech, high-endový trh však stále má velký potenciál. Apple zde ještě může růst.“

Sameer Singh z portálu Tech-Thoughs pak dodal, že Apple v minulosti čelil problémům s iPadem Mini, který užíral podíl tradičního iPadu na trhu. „Nyní se proto společnost rozhodla ocenit oba iPhony velmi podobně a odlišit je barvou a materiálem.“ Singh však došel ke stejnému závěru jako Thompson. „Vypadá to, že Apple si chce zachovat pozici prémiového výrobce. I když toto může fungovat na americkém trhu, v dalších regionech bude společnost zranitelná.“