Analýza: Je síť vlastních prodejen pro Microsoft rizikem?

20. 2. 2009

Sdílet

Společnost Microsoft musí při realizaci svého záměru vytvořit vlastní síť maloobchodních prodejen počítat s tím, že to nebude mít tak lehké jako Apple před osmi lety.

Microsoft v minulém týdnu v tichosti informoval o svém záměru otevřít síť vlastních maloobchodních prodejen. Zároveň představil nového člena týmu Davida Portera, který má za celý projekt zodpovídat. Porter již dříve působil ve studiu DreamWorks Animation. Microsoftu se však především budou hodit jeho zkušenosti s řízením rozsáhlé pobočkové sítě Wal-Mart. O konkrétních plánech s vlastními prodejnami se však Microsoft moc nerozpovídal. Neprozradil ani kdy a na jakém místě má vzniknout první pobočka. Uvedl jen, že chce svým zákazníkům pomocí obchodů „předvést výhody klasických PC v kombinaci s produkty značky Microsoft.“

Ačkoliv je velká část z příjmů Microsoftu tvořena z prodeje softwaru podnikům, chce společnost zlepšit své prodejní výsledky i u menších spotřebitelů. Nalákat je chce především na herní konzole Xbox 360 či multimediální přehrávač Zune. Nicméně největší úspěch slaví Microsoft již tradičně se svými operačními systémy Windows a ty se ve valné většině případů prodávají přes OEM (Original Equipment Manufacturer) a ne přímo z regálů spotřebitelům. To samé platí i pro smartphonový OS Windows Mobile.

„Pro Microsoft představuje tato situace velký problém, protože na rozdíl od Applu si nebude moci dovolit prodávat jen své produkty a bude nucen nabízet i výrobky svých partnerů. Vzhledem k povaze své činnosti nemůže Microsoft poskytnout stejně efektivní maloobchodní prodej jako Apple“ komentoval nelichotivou situaci Matt Rosoff, analytik Microsoftu. Podle něj bude složité se s partnery domluvit na vhodném způsobu prezentace jejich produktů.

„Přesto by Microsoft mohl využít svých maloobchodních prodejen ke kontrole hardwarové specifikace pro Windows 7. Právě s novým přírůstkem do rodiny operačních systémů Windows by měla být spojena kampaň při spuštění projektu“ uvedl dále Rosoff.

Záměr Microsoftu prorazit do maloobchodní sféry není nijak překvapivý. Již dříve si roli maloobchodního prodejce vyzkoušel, když otevřel vlastní obchod mobilními telefony využívajícími služeb OS Windows v zábavním komplexu Sony Metreon Center v San Francisku. Po dvou letech byl však jeho provoz ukončen. Zajímavé je, že ke stejnému kroku byla donucena i společnost Sony, která tento týden oznámila uzavření své prodejny Playstation v tom samém komplexu. Nejspíše nevydržela tlak hospodářské krize.

Nové podniky to dnes nemají lehké, nicméně podle Rosoffa nechce Microsoft příchod svých obchodů nijak uspěchat. „Třebaže má nyní Microsoft určité finanční potíže -očekávání pro druhé fiskální čtvrtletí roku 2009 nebyla splněna - stále má velké množství hotovosti a stále je ziskový. Může si tak dovolit rozšířit obzory“ řekl Matt Rosoff.

Hlavní problém by tak pro Microsoft byla neochota některých spotřebitelů navštívit jejich prodejnu. „Zatímco obchody Apple jsou kromě internetu jediným místem, kde je možné získat většinu jejích produktů a má tak smysl do nich zavítat, u Microsoftu tomu tak být nemusí. Trh je již zahlcený výrobky značky Microsoft a najít jejich prodejce není příliš obtížné“ říká Alex Carabelli, uživatel OS Vista a ředitel neziskové organizace Grassroots Initiative.

Další velkou otázkou je, zda může Microsoft nabídnout tak líbivý design svých obchodů jako tomu je u Apple Store. S problémovým designem se Microsoft potýká i u svých výrobků - nikdy nebyl jeho silnou stránkou. Jako příklad může posloužit přehrávač Microsoft Zune, který byl původně spuštěn jako konkurent pro Apple iPod. Je často kritizován právě za svůj vzhled a cestu ke spotřebitelům si hledá jen obtížně.