Android ovládl i tablety, iOS se rychle propadá

17. 3. 2014

Sdílet

 Autor: Fotolia.com
O téměř 70 % stoupl v loňském roce globální prodej tabletů a dosáhl tak celkové výše 195 milionů kusů. Tvrdí to zpráva Gartneru.

Podle ní se změnil i poměr využívaných operačních platforem v tabletech – zatímco v roce 2012 byl dominantním systémem iOS od Applu (s 53 %), vloni jeho podíl klesl téměř na třetinu (36 %). Vůdčí roli tak i v tomto segmentu mobilních zařízení (kromě smartphonů) přebírá Android s téměř 62 %.  

Na vzestupu prodejů přístrojů s Androidem se podílely především levné modely s menší úhlopříčkou. Zájem o ně ve zvýšené míře také projevili lidé, kteří si tablet pořizovali poprvé – to vše katapultovalo dodávky tabletů s Androidem z 53 milionů jednotek v roce 2012 na loňských 121 milionů, což představuje meziroční vzestup o 127 %.

„V roce 2013 se tablety, hlavně s Androidem, staly doslova fenoménem,“ tvrdí Roberta Cozzová, šéfka výzkumu v Gartneru.  Tím, jak se systémy s Androidem už stávají určitou komoditou, bude v letošním roce vidět obrovský tlak na výrobce ohledně jejich zaměření na uživatelskou zkušenost s přístroji a také na hodnotu odpovídajícího ekosystému. To bude vedle tradičního důrazu na konfiguraci hardwaru a cenu hlavní kritérium pro loajalitu zákazníků a dostatečnou marži, říká Cozzová.

Apple se svým poklesem tržního podílu o téměř 17 % podle ní svým způsobem doplatil na zlepšenou kvalitu levných tabletů a na vzestup prodejů v rozvíjejících se trzích (v nich podle Gartneru stouply prodeje tabletů meziročně o 145 procent, zatímco ve vyspělých ekonomikách jen o zhruba 31 procent).

Apple tak zůstává silný především v high-end spektru tabletů a bude prý i nadále využívat své silné stránky, co se týče podpory svého komplexního ekosystému.

Prodej systémů na platformě Microsoftu sice v loňském roce vzrostl, ale stále je na nízké úrovni, když selhala jeho snaha podnítit zájem spotřebitelů nabídkou vlastního ekosystému spojeného s Windows 8.1.

Aby mohl lépe konkurovat, Microsoft musí podle analytiků vylepšit svou nabídku pro uživatele i vývojáře napříč všemi mobilními zařízeními, neboť po éře PC se tablety i smartphony stávají klíčovými zařízeními pro dodávku aplikací i služeb uživatelům.

Příklad si může podle Cozzové vzít v dobré pozici v ultramobilních systémech, které se ve vyšší míře orientují na produktivitu uživatelů a kde partneři Microsoftu dokážou přicházet s novým designem i způsoby provedení přístrojů.  

Apple se i díky skvělému čtvrtému čtvrtletí dokázal udržet na nejvyšší příčce prodejů za rok 2013. Dynamikou prodeje jej však jednoznačně překonal Samsung, jehož dodávky meziročně stouply o 336 %. Tohoto výsledku dosáhl mimo jiné vylepšením své řady Galaxy a také mimořádně silným marketingem. Díky svému relativně širokému záběru, co se týče velikosti zařízení i jejich ceny, navíc může podle analytiků snadněji najít případnou díru na trhu, která podnítí další nákupy uživatelů.

Apple a Samsung mají společně nadpoloviční podíl na trhu. Další dodavatelé se musejí spokojit s podílem nižším než šest procent. Nejúspěšnějším pronásledovatelem uvedené dvojice je Asus, dynamikou téměř 200 % však zaujalo páté Lenovo.

Jeho úspěch je podle Isabelle Durandové, analytičky Gartneru, zapříčiněn jak uvedením inovativních tabletů ve druhé polovině roku, tak vhodnou kombinací přístrojů s operačními systémy Android a Windows. Navíc Lenovo disponuje velmi solidním centrem pro výzkum a vývoj, jež dokáže rychle reagovat na potřeby trhu. Výzvou je však vytvoření silné značky mimo domovskou Čínu.

Globální prodej tabletů

Podíl výrobců podle kusových dodávek, rok 2013

bitcoin školení listopad 24

Apple
36,0 %
Samsung
19,1 %
Asus
5,6 %
Amazon
4,8 %
Lenovo
3,3 %
ostatní
31,0 %

Zdroj: Gartner, únor 2014