Android ovládl i tablety, iOS se rychle propadá

17. 3. 2014

Sdílet

 Autor: Fotolia.com
O téměř 70 % stoupl v loňském roce globální prodej tabletů a dosáhl tak celkové výše 195 milionů kusů. Tvrdí to zpráva Gartneru.

Podle ní se změnil i poměr využívaných operačních platforem v tabletech – zatímco v roce 2012 byl dominantním systémem iOS od Applu (s 53 %), vloni jeho podíl klesl téměř na třetinu (36 %). Vůdčí roli tak i v tomto segmentu mobilních zařízení (kromě smartphonů) přebírá Android s téměř 62 %.  

Na vzestupu prodejů přístrojů s Androidem se podílely především levné modely s menší úhlopříčkou. Zájem o ně ve zvýšené míře také projevili lidé, kteří si tablet pořizovali poprvé – to vše katapultovalo dodávky tabletů s Androidem z 53 milionů jednotek v roce 2012 na loňských 121 milionů, což představuje meziroční vzestup o 127 %.

„V roce 2013 se tablety, hlavně s Androidem, staly doslova fenoménem,“ tvrdí Roberta Cozzová, šéfka výzkumu v Gartneru.  Tím, jak se systémy s Androidem už stávají určitou komoditou, bude v letošním roce vidět obrovský tlak na výrobce ohledně jejich zaměření na uživatelskou zkušenost s přístroji a také na hodnotu odpovídajícího ekosystému. To bude vedle tradičního důrazu na konfiguraci hardwaru a cenu hlavní kritérium pro loajalitu zákazníků a dostatečnou marži, říká Cozzová.

Apple se svým poklesem tržního podílu o téměř 17 % podle ní svým způsobem doplatil na zlepšenou kvalitu levných tabletů a na vzestup prodejů v rozvíjejících se trzích (v nich podle Gartneru stouply prodeje tabletů meziročně o 145 procent, zatímco ve vyspělých ekonomikách jen o zhruba 31 procent).

Apple tak zůstává silný především v high-end spektru tabletů a bude prý i nadále využívat své silné stránky, co se týče podpory svého komplexního ekosystému.

Prodej systémů na platformě Microsoftu sice v loňském roce vzrostl, ale stále je na nízké úrovni, když selhala jeho snaha podnítit zájem spotřebitelů nabídkou vlastního ekosystému spojeného s Windows 8.1.

Aby mohl lépe konkurovat, Microsoft musí podle analytiků vylepšit svou nabídku pro uživatele i vývojáře napříč všemi mobilními zařízeními, neboť po éře PC se tablety i smartphony stávají klíčovými zařízeními pro dodávku aplikací i služeb uživatelům.

Příklad si může podle Cozzové vzít v dobré pozici v ultramobilních systémech, které se ve vyšší míře orientují na produktivitu uživatelů a kde partneři Microsoftu dokážou přicházet s novým designem i způsoby provedení přístrojů.  

Apple se i díky skvělému čtvrtému čtvrtletí dokázal udržet na nejvyšší příčce prodejů za rok 2013. Dynamikou prodeje jej však jednoznačně překonal Samsung, jehož dodávky meziročně stouply o 336 %. Tohoto výsledku dosáhl mimo jiné vylepšením své řady Galaxy a také mimořádně silným marketingem. Díky svému relativně širokému záběru, co se týče velikosti zařízení i jejich ceny, navíc může podle analytiků snadněji najít případnou díru na trhu, která podnítí další nákupy uživatelů.

Apple a Samsung mají společně nadpoloviční podíl na trhu. Další dodavatelé se musejí spokojit s podílem nižším než šest procent. Nejúspěšnějším pronásledovatelem uvedené dvojice je Asus, dynamikou téměř 200 % však zaujalo páté Lenovo.

Jeho úspěch je podle Isabelle Durandové, analytičky Gartneru, zapříčiněn jak uvedením inovativních tabletů ve druhé polovině roku, tak vhodnou kombinací přístrojů s operačními systémy Android a Windows. Navíc Lenovo disponuje velmi solidním centrem pro výzkum a vývoj, jež dokáže rychle reagovat na potřeby trhu. Výzvou je však vytvoření silné značky mimo domovskou Čínu.

Globální prodej tabletů

Podíl výrobců podle kusových dodávek, rok 2013

bitcoin_skoleni

Apple
36,0 %
Samsung
19,1 %
Asus
5,6 %
Amazon
4,8 %
Lenovo
3,3 %
ostatní
31,0 %

Zdroj: Gartner, únor 2014