Android vítězem boomu smartphonů

13. 8. 2010

Sdílet

Podle analytiků společnosti Gartner se OS Android stává z hlediska prodaných smartphonů číslem jedna v regionu Severní Ameriky a z celosvětového měřítka je nyní na třetím místě.

Během druhého kvartálu letošního roku dle Gartneru celosvětové vzrostly prodeje smartphonů o 50 % a není překvapením, že vítězem v souboji mobilních OS je open source platforma Android od Googlu, která poprvé překonala počet 10 milionů prodaných telefonů, které jsou jí vybaveny.

Konkrétně bylo podle údajů Gartneru prodáno 10,6 milionů smartphonů s Androidem, zatímco před rokem to za druhé čtvrtletí bylo jen 755 900 kusů a 5,2 milionů za první čtvrtletí 2010. Za nárůst může zejména severoamerický region, kde je o telefony s Androidem největší zájem a k dispozici je stále více modelů v různých cenových kategoriích s různými možnostmi a u řady operátorů. Právě tyto faktory stojí podle analytiků Gartneru za explozivním nárůstem popularity OS Android. Z celosvětového hlediska si prvenství sice drží OS Symbian, s nímž se prodalo 25,4 milionů přístrojů, ale jeho tržní podíl mezi prvním a druhým čtvrtletí klesl z 51 % na 41,2 %.

Prodeje telefonů Blackberry od firmy RIM, vzrostly ze 7,8 milionů kusů na 11,2 milionů, ale jejich podíl také poklesl z 19 % na 18,2 %. Nicméně i přesto zůstává RIM čtvrtým největším výrobcem mobilů na světě. Nárůst prodejů ve druhém kvartále 2010 zaznamenal i Apple a to z 5,3 milionů na 8,7 milionů kusů a jeho tržní podíl povyskočil ze 13,0 na 14,2 %. Naopak nepříliš úspěšná byla platforma Windows Mobile / Windows Phone, jejíž tržní podíl výrazně klesl a to z 9,3 % na 5 % a prodalo se celkově jen 3,1 milionů smartphonů s tímto OS. Je tedy otázkou, zda tento nepříznivý trend změní očekávaná aktualizace Windows Phone 7.

Celkově se ve druhém čtvrtletí 2010 prodalo 61,6 milionů smartphonů, což značí, že téměř každý pátý prodaný mobil je nyní právě smartphone. Podle analytiků Gartneru se v tomto segmentu vyostřuje cenová konkurence, přibývá levných modelů low-endových smartphonů a průměrné ceny prodaných přístrojů tak klesají, což je příznivé pro uživatele, ale nikoliv již tolik pro výrobce.