Takový je alespoň závěr výzkumu, který uskutečnil profesor Y. Charlie Hu z americké univerzity Purdue. Podle něj se ukázalo, že aplikace zdarma ve skutečnosti zdarma vůbec nejsou, protože obsahují skryté náklady ve formě snížené výdrže baterie. Hu a jeho tým totiž zjistili, že 65 až 75 procent energie spotřebované při zapnuté volně dostupné aplikaci jde na vrub funkcím souvisejících s reklamou.
Například u zmíněné aplikace Angry Birds, kterou používají milióny uživatelů, bylo prokázáno, že reklamní moduly spotřebují asi 75 % celé energie. Tedy jen čtvrtina je využita pro naštvané ptáky. Moduly umístěné v softwarovém kódu zajišťují provádění různých marketingových funkcí, jako je sdílení uživatelských dat a stahování reklamních bannerů.
„Hry a aplikace, které používají náročné nástroje jako GPS, fotoaparát či kompas jsou hlavními viníky neefektivní spotřeby energie,“ uvádějí vědci. Poté, co aplikace odešle informace na internet, by se síťová jednotka obstarávající internetové připojení měla během zlomku sekundy přepnout do stavu nižší spotřeby. Podle vědců však reklamní moduly způsobují, že síťová jednotka je v plném provozu ještě asi sedm vteřin. Problém sice není přímo v kódu daných aplikací, vývojáři však mohou jeho vliv minimalizovat pomocí jednoduché změny.
Zvýšená spotřeba je způsobena například používáním 3G sítě. „Tu zřejmě používá i reklamní modul v Angry Birds pro stahování a odesílání dat, zatímco samotná hra nikoliv, což je důvod, proč ze zvýšené spotřeby viníme právě tento modul,“ řekl Hu. Hlavním cílem jeho výzkumu je vytvoření jakéhosi energetického debuggeru, který by v kódu aplikací automaticky opravil chyby způsobující velkou spotřebu. Vědci již vytvořili nástroj nazvaný Eprof, která mapuje, kolik energie spotřebuje každá komponenta. Díky tomu se mohou začít energetickou spotřebou zabývat i vývojáři, kteří nemají přístroje potřebné pro měření energie.