Steve Wozniak, spoluzakladatel firmy Apple, poskytl tento týden rozhovor časopisu Wired. Hlavním tématem a směrem byl Samsung, který podle komentujícího neinovuje, ale pouze přidává další a další funkce. Prohlášení jako „Není nic, co by firmě Apple zabránilo vstoupit na trh s Androidem jako sekundární trh s telefony.“ jsou ovšem poněkud zvláštní a „můžeme být zapojeni do obou dvou segmentů současně“ to určitě nevylepšuje.
Mluvíme tu o stejné platformě Android, kterou Steve Jobs naprosto nenáviděl a považoval za zcela ukradené vlastní dítě? Samozřejmě Steve Wozniak dnes dění ve firmě Apple neovlivňuje, ani ovlivňovat příliš nemůže. Wozniak nevlastní žádné podstatné množství akcií, ovšem je výraznou osobností v oboru, kterou nelze přehlédnout.
Vedle Androidu ovšem existuje řada dalších zdánlivě nepravděpodobných oblastí, kde bychom se mohli snadno s vlivem Apple potkat. Často jde o bývalé zaměstnance, které najdeme za mnoha úspěšnými startupy, které by se kdykoli mohly stát významou částí Applu.
Chytrý, do internetu propojený termostat Nest je velmi dobrý příkladem. Založil ho Tony Fadell, kdysi člen týmu, který vyvinul první iPod. O smysluplnosti dotyčného termostatu asi už dnes nikdo diskutovat nebude, Gogole jej zakoupil za 3,2 miliardy dolaru a očividně s ním má velké plány. Současně do nově vznikající skupiny postupně přichází další a další bývalí zaměstnanci Applu. Přímá podpora termostatu – nebo souvisejícího příslušenství – se ovšem kdykoli může objevit jako standardní součást iOS.
Nejlákavější oblastí, do které by se ambiciózní firmy a experti měli vrhnout, je podle Wozniaka umělá inteligence. Nemusí přitom jít o nějakého potomka Watsona firmy IBM nebo Siri od Applu, ale třeba o velkou rodinu iRobot, která by se starala o celou domácnost. Ostatně, inteligentní vysavače se dnes velmi dobře prodávají, i když samozřejmě za nimi nestojí žádný silný hráč ze světa IT.
Dnešní Apple má velmi silný prodejní kanál vedoucí až ke koncovým uživatelům. Ve svých kamenných obchodech v podstatě může prodávat jakékoli příslušenství či stylové neelektronické doplňky. Koneckonců si může vzít příklad z Evernote, prodejce inteligentního zápisníku pro mnoho platforem, která uvedla vlastní značku batohů, triček atd. Ostatně, již dnes podobné přísůlušenství prodává, ale není důvodu, proč tuto strategii nerozšířit.
Všechny velké firmy se snaží maximálně vytěžit segment, který se jim podařilo ovládat, a stále širší nabídka zboží by nás neměla překvapit. Ostatně, takový Samsung, největší konkurent Applu v chytrých telefonech, je příkladem korejského giganta (místním termínem je chaebol), vyrábějícího elektroniku nebo bílou techniku, nabízejícího pojištění, provozujícího zábavní parky atd.