S blížícím se uvedením brýlí pro rozšířenou realitu od Applu, k němuž by mohlo dojít v příštím roce, stále více firem hledá možnosti, jak rozšířenou realitu uplatnit v praxi.
Apple na palubě
Příkladem mohou být americké aerolinky Delta, které oznámily záměr pořídit pro své palubní posádky 19 tisíc iPhonů 12, a zároveň se podělily o plány, jak je hodlají využít – zejména při školení a v cateringových službách. Odtud už si není těžké představit využití dalších spojitých technologií, třeba právě chytrých brýlí, při odbavování cestujících nebo jejich obsluze přímo během letu – letenky obsahují řadu cenných informací o cestujících, přičemž přístup k nim skrze AR brýle může letuškám značně zefektivnit práci. Alespoň v Delta Airlines v to, zdá se, věří.
„Jak se čím dál tím víc firem stále intenzivněji snaží prostřednictvím rozšířené reality zefektivnit své pracovní procesy, zefektivnit práci zaměstnanců pracujících na dálku a usnadnit přenos informací, její význam rapidně roste. Firmy vyžadují multifunkční platformu, která zároveň zajistí bezpečnost jejich dat,“ hodnotí Tom Mainelli z analytické společnosti IDC. Vhodná AR řešení dokážou zajistit nejen větší efektivitu práce, ale zároveň lepší zkušenost zaměstnaneckou i tu zákaznickou. A také umožňují řešit problémy novými způsoby; například společnost Campfire vybrala miliony dolarů na financování svého holografického kolaborativního nástroje pro designéry, který využívá headsetu od společnosti Frog Design (jenž byla, pro zajímavost, v osmdesátých letech zodpovědná za design počítačů od Applu).
Příkladem využití rozšířené reality může být také automobilka Mitsubishi, která pracuje s AR asistentem aplikace TeamViewer – technikovi na pracovišti stačí iPhone s aplikací, obraz z kamery telefonu je následně přenášen kolegovi mimo pracoviště, který má aplikaci rovněž spuštěnou, a s pomocí rozšířené reality může technika instruovat. Tímto způsobem se práce nejen zefektivňuje, ale v druhém plánu dochází také ke sdílení a rozšiřování znalostí jednotlivých pracovníků.
Dalším příkladem může být letecký výrobce a vojenský dodavatel Lockheed Martin využívající nástroje společnosti Scope AR. Dle vyjádření zástupců Lockheed Martin platforma WorkLink, využívaná její kosmickou divizí, zkrátila čas potřebný pro „interpretování pracovních pokynů“ o víc než 95 %.
A ještě jeden příklad, tentokrát z Estonska, kde výrobce robotizovaných balíkových terminálů Cleveron využívá Scope AR k usnadnění jejich instalace samotnými zákazníky, bez přítomnosti instalačních techniků společnosti - zákazníci jsou proškoleni, obdrží AR nástroj, který je provede instalačním procesem a k dispozici jim je v rámci aplikace na dálku technický supervizor.
„Díky rozšířené realitě jsme už byli schopni instalovat naše produkty na třech různých kontinentech s lidmi, kteří s nimi měli minimální nebo nulovou zkušenost. Vzhledem k omezením souvisejícím s COVIDEM-19 bychom toho bez rozšířené reality nebyli schopni,“ pochvaluje si technický ředitel Cleveronu Ott Pabut.
Co dál?
Rozšířená realita vešla v širší povědomí díky herním aplikacím jako je Pokémon Go nebo Hot Lava, případně nákupním vychytávkám, jaké představila třeba IKEA. Jak však ukazují výše uvedené příklady, tu největší změnu v jejím vnímání, může přinést využití v rámci firem, kde rozšířená realita může pomoct při zefektivňování pracovních procesů, vzdálené podpory nebo automatizaci.
A přesně v to doufají i v Delta Airlines, kde už zaměstnanci budou potřebovat jen headsety, aby oněch 19 tisíc iPhonů mohli nechat v kapsách a soustředit se na práci. Vývoj rozšířené reality využitelné v pracovním prostředí je totiž v současnosti soustředěn na řešení a spolehlivých nástrojů, na nichž rozšířená realita poběží, ve většině případů takových, které zaměstnancům uvolní ruce.
A s ohledem na zveřejnění kontraktu mezi Applem a Delta Airlines právě v těchto dnech, by nebylo až tak velkým překvapením, kdyby Apple takové řešení v dohledné době představil, třeba na červnové konferenci WWDC.