Stolní a přenosné počítače dnes tvoří jen minoritní část portfolia firmy Apple, ale již navždy zůstanou jednou z ikon historie IT a neoddělitelnou součástí kultury a dědictví společnosti. Před 30 lety, v roce 1984 Apple uvedl první Macintosh, milník, který nezůstal zapomenut.
Apple samozřejmě hodlá připomínat svůj úspěch a oslavovat. K dispozici jsou nové stránky http://www.apple.com/30-years/ a současně řada vrcholných manažerů bude k dispozici pro jinak velmi vzácná interview. Phil Schiller, šéf marketingu, v rozhovoru pro Macworld tento týden prohlásil: „Všechny společnosti, které vyráběly počítače v době, kdy jsme uvedli první Mac, již zmizely. Jsme jediní, kdo tu zůstal. A počítače stále ještě vyrábíme a rosteme rychleji, než zbytek výrobců, především díky ochotně znovu a znovu se měnit.“ (Následovalo ovšem rychlé upozornění firmy HP, že přinejmenším ona stále ještě existuje.)
Právě změny v posledních letech ovšem snížily význam Macintoshe. Zisky ze segmentu počítačů rostly ze 4,5 miliardy dolarů fiskálního roku 2003 na 23,2 miliardy roku loňského, ale podíl na celkových prodejích produktů Apple klesl ze 72,4 na 14,8 procenta – díky tomu, jakého významu dosáhly zařízení iPod, iPhone a iPad, které byly během tohoto období uvedeny na trh.
Co se týče budoucnosti Maců, vedení Apple nikdy neopomene – a není se čemu divit – poukázat na to, jak prodej jejich počítačů zahanbuje zbytek výrobců. Podle analýz firmy Gatner americké prodeje Maců vzrostly meziročně o 28,3 procent – údaje pochází z posledního kvartálu 2013. Tento růst je třeba porovnat s katastrofickým propadem prodeje osobních počítačů o 7,5 procent.
Tim Cook, ředitel Applu, loni zdůraznil, že se jeho společnost nebojí konkurenci mezi vlastními produkty: „Naší klíčovou filozofií je se nebát kanibalizace. Pokud nepůjdete její cestou, někdo jiný ano. Víme, že iPhone se částečně prodával na úkor našich iPodů, ale nijak nás to neděsí. Stejně tak víme, že iPad si ukrojí i z potenciálních prodejů Maců. Ale to pro nás není problém.“
Takže i nadále se můžeme těšit na nový hardware z rodiny stolních počítačů, od notebooků MacBook Air po nedávno přepracovaný Mac Pro. Z hlediska softwaru, bez ohledu na časté spekulace o sjednocení mobilního iOS s OS X, oba operační systémy zůstávají separované produkty, i když jejich propojení narůstá – OS X Mavericks a iOS 7 dnes sdílí řadu aplikaci i cloudovou službu iCloud.
30 let od prvního Macintoshe současně znamená, že uplynulo 30 let od kultovního reklamního spotu 1984, který natočil Ridley Scott a který byl vysílán během finále SuperBowl v lednu 1984. Jde o reklamu inspirovanou orwellovskou dystopií a otevřeně pracující s motivy „velkého bratra“. Především ve své době šlo o působivé malé dílko, bohužel nese téma, které dnes má mnohem trpčí příchuť než před lety. Jeden ze spolutvůrců reklamy, Lee Clow, před několika dny naznačil, že se 2. února, během letošního SuperBowl můžeme těšit na další překvapení, takže uvidíme, co pro nás Apple připravil tentokrát. Dosavadní průřez reklamami Applu shrnul na svých stránkách americký PC World.
Historický reklamní spot: