Apple před 5 lety spustil revoluci v distribuci softwaru

14. 7. 2013

Sdílet

 Autor: © iQoncept - Fotolia.com
Původně nechtěné dítko změnilo funkčnost smartphonů a zavedlo převratný model distribuce softwaru, na kterém vydělávají v podstatě všechny strany.

App Store, obchod s aplikacemi pro uživatele iPhonů a iPodů byl spuštěn 10. července 2008. Uživatelé mohli procházet spoustou aplikací nezávislých tvůrců softwaru setříděných do různých kategorií a řazených do různých žebříčků. Některé z nich byly zadarmo, jiné stály několik málo dolarů. Tento přístup postupně přinesl revoluci do distribuce softwaru i na ostatních platformách.

Apple díky tomuto obchodu také podstatně změnil kategorii smartphonů. Přístroje ostatních výrobců nabízely omezený počet aplikací, o kterých si výrobci mysleli, že by je zákazníci mohli potřebovat. Protože ale víc hlav víc ví, tisíce vývojářů napadly stovky dalších možností využití miniaturního kapesního počítače, kterým se mimo jiné dá i telefonovat.

Dnes už nikoho nepřekvapuje, že chytré telefony umožňují kromě brouzdání internetem i sdílení fotografií, vkládání příspěvků do sociálních sítí, vyhledávání restaurací, bankomatů, koupališť, bazénů nebo kulturních zařízení, skládání hudby a samozřejmě i hraní her – od nejjednodušších skládaček a klonů Tetrisu po propracované hry známé dříve pouze z počítačů.

App Store přineslo převrat do distribuce aplikací. Do té doby nezávislí vývojáři, kteří chtěli na své aplikaci vydělat, využívali principu shareware. Nabídli svou aplikaci na otestování zdarma a po uplynutí zkušební doby ji bylo třeba zakoupit. Velké softwarové firmy většinou žádnou zkušební verzi nenabízely a prodávaly jednorázové licence. App Store působí na uživatele nízkou cenou. Pokud stojí aplikace pár dolarů, její koupi si rozmýšlí jen velmi málo potenciálních uživatelů. Přitom často není nutné kupovat zajíce v pytli, protože část vývojářů nabízí bezplatné verze svých placených aplikací, které jsou buď funkčně omezené, nebo obsahují vkládané reklamy. Další variantou je možnost nákupu přímo z aplikace, který rozšíří funkce natrvalo nebo na omezenou dobu.

Apple přitom z konceptem podobného obchodu pro iPhone nepočítal. V roce 2007 byl uveden první model se sadou předinstalovaných aplikací z dílny Applu. Myšlenka otevření vypiplaného přístroje dalším vývojářům se Stevu Jobsovi dlouho nezamlouval. Nejdříve ustoupil v tom, že vestavěný prohlížeč Safari mohl spouštět webové aplikace. Toto řešení však neposkytovalo vývojářům dostatečný přístup k hardwaru zařízení. Jobs tedy nakonec ustoupil a Apple v březnu 2008 vydal první vývojářskou sadu pro aplikace pro iOS. Obchod byl spuštěn s uvedením iPhonu 3G a systémem iOS 2.0.1.

bitcoin školení listopad 24

Aplikace nelze do App Store jednoduše zařazovat, musí nejdříve projít schvalovacím procesem a Apple má vždy poslední slovo. Provozovatel si také bere plných 30 procent z celkové ceny, za kterou je aplikace nabízena. Přesto však přicházejí další a další vývojáři, kteří se dokáží prodejem aplikací pro iOS uživit.