Problém s nečekaně vysokými účty se týká především zdarma šířených herních aplikací zaměřených na dětské uživatele iPhonů a iPadů.
Podle nových pravidel, která Apple zveřejnil v tomto týdnu, budou muset vývojáři takových aplikací do svých výtvorů nově zahrnout jakýsi rodičovský zámek, který může mít formu hesla nebo PINu. Jejich zadání má být vyžadováno při každém pokusu o nákup virtuálních předmětů.
Apple se takto rozhodl reagovat poté, co se začaly objevovat rozhořčené reakce některých rodičů. Jeden britský policista si takto v březnu postěžoval, že jej jeho syn prostřednictvím různých herních aplikací připravil o 3700 liber. V jedné z her si například koupil virtuální bednu plnou zlatých mincí za 78 liber.
Britský Úřad pro férové obchodování dokonce v současné době vede vyšetřování, ve kterém zkoumá, zdali se výrobci problematických aplikací nedopouští „klamavého či komerčně agresivního“ jednání. Výsledky svého zkoumání hodlá zveřejnit někdy během října.
V únoru letošního roku zase Apple souhlasil s mimosoudním urovnáním žaloby v USA, kterou tam proti němu vznesla skupina rodičů žádající náhradu škody ve výši 100 miliónů dolarů.
Nová pravidla jsou také zaměřena na ochranu dětských uživatelů před nevhodnou reklamou a sběrem dat.
„Aplikace určené primárně pro uživatele mladší 13 let musí požádat o souhlas rodičů nebo použít rodičovský zámek před odesláním dat z aplikace,“ píše se v nových pokynech pro vývojáře.
V pravidlech Apple vývojáře rovněž odrazuje od používání cílené reklamy na dětské uživatele. Všechny dětské aplikace navíc musí obsahovat vlastní zásady ochrany osobních údajů. Změna pravidel souvisí s plánovaným spuštěním kategorie dětských aplikací v obchodu App Store.
Ani nová pravidla však nejsou úplně dokonalá. Především se v nich nepočítá s tím, že existují herní aplikace určené pro všechny věkové kategorie. Na ně se přísná měřítka zřejmě vztahovat nebudou.