Pro AR a VR však podniky nacházejí stále více nástrojů. Poptávka, která roste i na spotřebitelském trhu, obzvláště v průmyslu zábavním, herním či maloobchodním, dává předvídat růstu zařízením, které moderní technologie podporují. IDC předpokládá do roku 2022 růst headsetů virtuální a rozšíření reality na 65,9 milionů kusů.
Podle Toma Mainelliho, viceprezidenta zařízení AR a VR v IDC, má zájem firem po virtuální a rozšířené realitě ještě výrazně vzrůst. Vysoký je, minimálně v USA, už teď. Propojení světa virtuálního a reálného zkrátka láká, i v podnikové sféře.
Přinášíme 3 případy, kdy by užití VR a AR bylo užitečné i v podnikové sféře mimo standardní užití.
1. Architektura a návrhy nových budov
Při zařizování veškerých mechanických, elektrických a odpadních náležitostí nových budov je nutné zajistit, že se navzájem „netlučou“ a fungují. Běžně se k ujištění funkčnosti využívají 3D modely sestavené jednotlivými týmy, zkombinované do celkového modelu. Takové řešení však není ani přesné, ani pohodlné.
Virtuální realita zde nabízí intuitivní řešení: proč si zkrátka budovu před sebou nezobrazit? Při inteligentním sdílení informací je možné snadno vyřešit veškerou potřebnou infrastrukturu nové budovy bez toho, aby bylo nutné ji fyzický mít před sebou; obzvláště v době plánování stavby se design často mění, a toto řešení umožňuje flexibilní, agilní změny za jakýchkoliv podmínek.
2. Expertíza ve výrobě
Firma Global Foundries, který vyrábí čipy pro VR headsety AMD, ironicky vzato sama VR headsety využívá – nejen řešení třetí strany, ale i svá vlastní. Preferují spíše rozšířenou realitu, než virtuální – je pro ně vhodnější.
Pomocí smartphonů mohou externí odborníci snadno prozkoumat stroj a displeje, které sleduje člověk, jemuž radí, v reálném čase. Podle Global Foundries může být tato příležitost velmi prospěšná. Experti v jiné zemi by mohli snadno radit vnitrofiremním zaměstnancům, stejně tak ale i v případě pracovníků, kteří se standardně na pracovišti nachází, ale nemohou být zrovna přítomni.
Je to samozřejmě výhodné i pro firmy; pokud některou službu postihne výpadek, technik ji dokáže opravit i v případě, kdy se zrovna nenachází v budově. A vzhledem k tomu, že tato příležitostná havarijní údržba není většinu času potřeba, ušetří společnosti čas i peníze.
Technologie už navíc podle Global Foundries není jen přeceňovaným pozlátkem: virtuální a rozšířená realita mají velký potenciál.
3. Virtuální komunity ve zdravotnictví
Rakovina je extrémně náročná fyzicky i psychicky pro jakoukoliv věkovou skupinu.
„Často slyšíme, že se pacienti potýkají se samotou – jejich vrstevníci neprožívají to samé,“ říká doktor Asher Marks, ředitel pediatrického a mladistvého neuroonkologického oddělení v dětské nemocnici ve městě Yale-New Haven.
Byť nemocnice disponuje psychology, psychiatry a sociálními pracovníky, děti v nemocnici musí přesto na léčbu docházet velmi často a ubrat jim více času už není možné.
Co se týče interakce s jedinci s obdobnou nemocí, i zde může pomoci virtuální realita. Specificky vytvořené služby, stavěné na míru potřebám pacientů a nemocnice samotné, mohou jednoduše pomoci v interakci bez nutnosti osobního kontaktu a eliminují tím jednak určitou část osobního studu, tak také nutnost osobně docházet na fyzické místo, často vzdálené, což pacienta může vyčerpávat a nemusí být příjemné.
AR a VR tak nachází využití i ve zdravotnictví.
Tyto tři případy jsou pouze jedním z možných způsobů využití obou technologií – přestože rozšířená realita v současnosti vypadá výhodněji pro firmy i spotřebitele, virtuální realita ještě neřekla své poslední slovo.
Sledovat stav obou technologií v roce 2019 bude nadmíru zajímavé. V současnosti zatím bohužel virtuální realita není ani zdaleka dokonalá a nenabídne stejné možnosti jako videohovor nebo osobní setkání. Postupným osvojováním technologie se však její možnosti rozšíří.