Armed Assault

11. 6. 2006

Sdílet

Přímo v útrobách pražského vývojářského studia Bohemia Interactive jsme na vlastní oči shlédli úchvatně vypadající vojenské operace z připravovaného pokračování vynikající akce Operace Flashpoint.

Střet dobra se zlem po pěti letech pokračuje s ještě větší silou. Urááá!



Akční Operace Flahpoint vyšel před pěti lety a čekání na další pokračování si veliká komunita nadšenců krátila vytvářením bezpočtu add-onů, misí a modů. Volná tvorba přinesla opravdu kuriózní podoby OF, za všechny jmenujme válku Severu proti Jihu nebo napoleonské bitvy.
Podle Viktora Bocana – vedoucího vývojářského týmu – fanoušci dokonce vylepšili i samotný engine hry. Všechno to svědčí o neskutečně velkém zájmu, který Flashpoint vyvolal. Výtvor české firmy Bohemia Interactive dal hráčům téměř naprostou volnost v taktice boje v prostředí, jež svou rozlehlostí nemělo obdoby. Klasický scénář bojového střetu Sovětského svazu se silami dobra, tedy Spojenými státy, vytvořil kulisy pro jednotlivé mise, jejichž různorodost poskytovala hráčům dlouhodobou zábavu. Cíl vývojářů vytvořit realistickou válečnou hru vyšel dokonale, prostředí dokonce umožňovalo orientaci podle slunce. Snad každého navíc oslovila možnost usednout do jakéhokoli kusu techniky a projet se s ní po okolí nebo ji využít pro bojové operace. Využití všech těchto možností v multiplayeru samozřejmě znamenalo obrovský úspěch a komunita žije i po dlouhých pěti letech. Čekání na pokračování pomalu končí, kolem léta by měl být hotov titul Armed Assault.



Využili jsme možnost čerpat informace přímo u zdroje, a tak jsme se vypravili na průzkum na základnu vývojářů a provedli výslech vedoucího vývojového týmu Viktora Bocana.
Scéna válečného konfliktu se opět nachází na ostrově. Oproti původnímu dílu bude ostrov sice jen jeden, ale zato jeho rozloha přes 400 km2 představuje skutečně obrovské jeviště pro očekávané krvavé divadlo. Příběh, jenž celou hru zasazuje do určitého kontextu, bude již méně osobní: americký kontingent poradců působí v malé zemičce ležící na ostrově, jehož druhou polovinu zabírá nepřátelský stát. Ve chvíli, kdy dochází k odsunu kontingentu z ostrova, se druhá totalitní země rozhodne souseda napadnout. Díky logistickému kopanci zůstala na ostrově malá jednotka poradců, která nyní musí podporovat místní vojsko v boji za svobodu.
Tým programátorů se do projektu pustil skutečně z gruntu a vytvořil pro hru vše od enginu až po vývojářské nástroje. Ostrovní stát by měl být díky novému enginu zcela interaktivní, takže v boji hráči skutečně využijí své okolí podle zvolené taktiky – například rozstřílejí most, a znemožní tak nepříteli postup, nebo si tankem prorazí cestu lesem stejně, jako to vídáme v autentických záběrech tanků lámajících stromy. Les totiž bude složen z jednotlivých objektů – další prvek volnosti. Je vidět, že v BI nechtěli jen oprášit a trochu vylepšit starou technologii, ale vzali to skutečně od začátku. Grafická podoba hry podle předvedených misí vypadá velice pěkně, ať se pohybujete pěšky po loukách a silnicích, nebo letíte vysoko nad krajinou ve vrtulníku.
Běžný vzorek patchworku, který se ve virtuálním prostředí her běžně objevuje, v Armed Assault nenajdete – jakmile získáte od země potřebný odstup, přepne engine na jakousi supertexturu, která vašemu pohledu předloží naprosto realisticky působící krajinu, po níž plují stíny mraků. Zblízka naopak uvidíte nesmírně detailní obraz války. Od výzbroje až po stavby, vše jako v hollywoodském velkofilmu. Modely zbraní má BI již tradičně skvěle propracované, a ani není divu, díky spolupráci s několika armádami mají vývojáři přístup k technickým datům zbrojní techniky všemožné provenience a všechny tyto informace využili skutečně skvěle; od pušek po tanky a vrtulníky je arzenál velice realistický. Okolí, ať již přírodní scenérie nebo městská zástavba, je také dokladem pečlivé práce výtvarníků. Když během bojů přískokem postupujete městem, kolem vidíte věrně vypadající domy či jejich rozvaliny, kouř, zvířený prach a létající trosky. V okolní krajině se zase plížíte vlnící se trávou i šumícím lesem a hledáte, kde se zamaskoval nepřítel – romantika, jak má být.



V patnácti misích si vyzkoušíte různé podoby válečného řemesla. Kampaň je navržena značně nelineárně a vy si můžete zvolit, které mise hrát a které ponechat osudu. Mise budou navzájem dějově souviset, takže pokud se v první fázi rozhodnete třeba přejet tanky na určitou pozici a podporovat pěchotu, měli byste později – v roli pěchoty – dostat od těchto tanků podobnou pomoc.
Oproti OF však v jedné misi vystřídáte hned několik bojových zařazení. Útok tanků na město podporovaný pěchotou je dobrým příkladem. V rámci mise lze přepínat mezi několika postavami, takže nejprve třeba jako tankista pomůžete pěchotě v zapeklité situaci. Pokud vás v tanku zaskočí přítomnost nepřátelských pancéřovníků, přepnete do role odstřelovače, který se s odstupem plíží po okolí, vyhledává vhodné cíle a není pro něj nic jednoduššího, než podporovat pěchotu umlčením kulometných hnízd nebo tankům vyčistit cestu od vojáků s erpégéčky. V režimu singleplayer ovšem bude čistě na vás, zda se soustředíte na jedinou roli, nebo využijete všech možností, které hra nabízí.



Vývojáři ještě nerozhodli, jestli v kooperativním režimu – dostupném pro všechny mise – budou hráči nuceni přijmout zařazení do různých druhů vojsk, nebo zdali si budou moci zformovat třeba vlastní pěchotní družstvo a jako silný tým postupovat vpřed. Necháme se překvapit.
Interakce s okolím bude ještě zajímavější, když si hráč vyžádá dělostřelecký přepad nebo leteckou podporu. Z toho, co jsme viděli, je jasné, že v určitých chvílích si každý rád nechá pomoci mocnou palebnou silou artilerie či vrtulníků. Jakmile však jednou pomoc využijete, může se stát, že vám v následující misi bude chybět. Válka jednoduše není žádná sranda.
Abyste měli z akce skutečně věrný dojem, není činnost AI téměř vůbec skriptována – lze tedy očekávat protivníkovy záludnosti všeho druhu. Vyjma okamžiků, kdy je pro vývoj příběhu nutná určitá akce nepřátel, protivníci reagují na vaši bojovou činnost a pravděpodobně vám hezky zatopí.



Multiplayer je spolu s kampaní samozřejmě v popředí zájmu hráčů, a tedy i týmu BI. Kromě toho na připravených mapách dojde i na tvorbu vlastních misí v editoru. Engine dokáže podporovat velmi rozsáhlé bojové střety až několika desítek hráčů na každé straně. Jelikož vývojáři počítají s modernizací úspěšného vojenského simulátoru VBS1 postaveného na OF, posunuli realismus Armed Assault zase o velký krok dál, aby přilákali zákazníky z řad světových armád. Ve skutečné válce bojové operace běžně trvají bez přerušení několik dní a multiplayer Armed Assault nám prý zrovna takové epické bitvy umožní. Díky technologii Join in Progress se hráči budou moci v boji střídat a také opustit probíhají bitvu či se do ní zapojit. Den vystřídá noc, ale bojové operace budou pokračovat.
Další novinkou je pozice velitele. Ten v novém enginu sleduje bitvu z velitelského modulu a jeho úkolem je vydávat potřebné rozkazy, a koordinovat tak součinnost vlastních vojsk. Jsme velice zvědaví, jestli se herní veřejnost bude ochotna podvolit velení a spolupracovat v nebývale rozsáhlých bitvách, nebo zvrhne-li se akce do nekoordinované bitky.



Používání bojové techniky určitě mělo velký vliv na oblibu Operace Flashpoint a vývojáři tuhle možnost rozhodně nehodlají opomenout. Pro řešení bojových situací tak využijete osobní auta a džípy, náklaďáky, obrněné transportéry, tanky a samozřejmě i vrtulníky a letadla. Jejich součinnost můžete naplánovat i ve vlastních misích a multiplayerových řežích.
Vlastní tvorba všemožných misí, add-onů a modů pro Operace Flashpoint zrodila rozsáhlou komunitu, která udržuje pět let starou hru stále při životě. Vývojáři počítají s tím, že se fanoušci ujmou i titulu Armed Assault. Otázkou je, zda bude možné využít produkty lidové tvořivosti pro OF a konvertovat je pro novou hru. Jelikož je Armed Assault postaven na zcela jiné technologii, není konverze ani zdaleka jistá. Byla by to škoda, protože nezávislí tvůrci do doplňků a rozšíření Operace Flashpoint investovali nesmírný počet hodin a právě obrovská pestrost OF je zcela jistě jedním z nejdůležitějších faktorů umožňujících dlouhý život herního stařečka. Schválně, na kolik her si po pěti letech vzpomenete a kolik jich má ještě dnes rozsáhlou hráčskou základnu?
Podle slov Viktora Bocana je Armed Assault jednoznačně pokračováním Operace Flashpoint. Díky ukončení spolupráce s Codemasters, kteří mají práva na název OF, se sice změní jméno, ale jinak se příznivci volného taktizování v rozlehlé krajině s využitím všemožné techniky mohou těšit na to, co mají rádi. Armed Assault přinese vše, co Operace Flashpoint, jen větší a hezčí.



Evoluce projektu je nesmírně zajímavá. Originální hra zaujala profesionální válečníky, kteří ji pod jiným jménem VBS1, ale v zásadě nezměněnou, využívají pro výcvik vojáků ve skutečných bojových operacích. Spolupráce s ozbrojenými složkami se samozřejmě promítla i do tvorby pokračování, a přenese profesionální pojetí války do herního světa. Hráči, kteří si Operace Flashpoint oblíbili právě díky zprostředkovanému pocitu účasti ve válečných operacích, určitě nebudou zklamaní. Během čekání na další díl dorostla určitě alespoň jedna generace hráčů, kteří OF nepamatují, ale i z jejich řad se díky Armed Assault budou rekrutovat posily pro fanklub celosvětově úspěšné české hry, jež pronikla i mezi jinak rezervované profesionály. A tak se opravdu těšíme!

Autor článku