Hlavní navigace

ATI Radeony nebudou akcelerovat fyziku

4. 7. 2008

Sdílet

S tímto tvrzením přišly zástupci AMD. Na jednu stranu je to celkem překvapující zpráva poté, co Intel nabídl AMD spolupráci v oblasti akcelerace fyziky v rozhraní Havok, na druhou stranu to má i logické vysvětlení.

Fyzikálním enginem pro hry číslo jedna je dnes bezesporu Havok od firmy stejného názvu, kterou nedávno odkoupil Intel jako protiváhu Ageie pod nVidií. Na Havoku, který se akceleruje přes procesor, dnes běží více jak 300 herních titulů, což několikanásobně překonává veškerou konkurenci.

I přesto je do budoucna lepší, aby fyziku akcelerovaly grafické čipy. Jak demonstrují možnosti PhysX na GeForce kartách od nVidie, akcelerace fyziky je přes unifikované shadery rychlá a podstatně efektivnější než přes procesory a bezesporu je zde obrovský potenciál.

Proto jsem (a nejen já) od nabídky Intelu k AMD čekal možnost akcelerace Havok enginu právě přes grafické karty ATI Radeon, ale není tomu tak. Jak dnes potvrdili zástupci AMD, akcelerace Havoku a spolupráce s Intelem z jejich strany probíhat bude, ale přes procesory AMD Phenom. Důvod je prostý. Intel totiž nemá grafické čipy schopné Havok překousat (integrované GMA X3100 nemají žádný výkon ani unifikovanou architekturu) a společně s AMD chce z Havoku vytvořit novodobého konkurenta pro PhysX.

nVidia totiž díky programu TWIMTBP spolupracuje s mnoha vývojáři her a spousta z nich už PhysX zapracovává do svých enginů, což se Intelu pochopitelně nelíbí a chce se bránit. Proto spolupráci s konkurenčním AMD vidím jako strategický krok, jak konkurovat nVidii a stále akcelerovat přes procesory.

- - Tomáš Šulc

Byl pro vás článek přínosný?