Receiver TX-NR838 je střední až vyšší představitel nové generace zesilovačů Onkyo, která právě přichází do obchodů. Pro danou kategorii je typická nadupanost funkcemi, které jsou stupňovanou nadmnožinou schopností nižších modelů. Jejich výčet, natož rozbor, by si vyžádal prostor jednoho časopisu, a tak stojí za to si všimnout jen některých z nich, aniž by se tím ovšem snižovala váha těch nezmíněných.
Pozice modelu na trhu je patrná už z vlastního dimenzování přijímače, nejen z jeho rozměrů a hmotnosti. Stačí první pohled větracími otvory, a je zřejmé, že velikost si diktuje masivnost tranzistorů, chladičů DSP a vůbec vnitřností moderního zesilovače – ten je mimochodem a díkybohu chlazen pasivně. Rozměry odpovídají i množství konektorů, které je třeba někam umístit. I když oproti minulosti došlo k redukci počtu vstupů komponentního videa.
Onkyo TX-NR838 je cílen především na potenciální vlastníky nových obrazových technologií, konkrétně s rozlišením obrazu 4k (či UHD), které nelze připojit bez HDMI 2.0 z důvodu omezeného přenosového pásma. Podpora standardu HDCP 2.2 je zase nezbytná pro přehrávání chráněného obsahu. Zadní stěna vůbec stojí za povšimnutí. Máme zde dva výstupy HDMI, které mohou přenášet odlišný obraz. Ze šesti vstupů HDMI jsou čtyři verze 2.0 (tedy rozlišení 4k), a pouze jeden podporuje normu HDCP 2.2 (tato zařízení dnes prakticky neexistují, takže by to mělo stačit).
Vedle stále ještě trochu neobvyklých antén a naprosto nezbytného ethernetového připojení je zde sada 4 komunikačních konektorů pro propojování a dálkové ovládání (Remote control , IR in, RS232 a 12V trigger pro Zone 2). To v kombinaci s možností ovládat prakticky vše ve všech připojených zónách z mobilní aplikace přináší takřka profesionální možnost ozvučení. Nejen místnosti, ale celého bytu nebo domu. K dispozici je dnes samozřejmá analýza zvukových vlastností místnosti AccuEQ včetně přibaleného mikrofonu (s dostatečně dlouhým kabelem). Kam nedosáhnou analogové či HDMI kabely, tam vypomůže konektivita typu Ethernet, BlueTooth nebo Wi-FI.
Zatímco HDMI 2.0 a HDCP 2.2 lze od jisté kategorie považovat za samozřejmost či nutnost, za zmínku stojí připravenost NR838 na technologii Dolby Atmos. Připravenost v tomto případě znamená možnost upgradovat firmware po internetu. Záležitost, která je nezbytná od doby, kdy se každý receiver proměnil v malý, ale veletěžký multimediální počítač, schopný provádět komplexní souborové a síťové operace (jimiž přehrávání obrazu ze sítového zdroje DLNA nepochybně je).
Něco jiného je možnost upgradovat hardware na novou funkčnost (zkušenosti ze světa PC spíše ukazují na prázdnost podobných slibů). Technologie Dolby Atmos, která má ve formě upgrade firmware dorazit na podzim, novou zásadní funkcionalitou nepochybně je. Nezapomeňme především na fakt, že technologie Dolby přicházejí… a také vždy zůstávají. Je takřka jisté, že se média ze zvukem v daném formátu komprese budou objevovat následující desetiletí a určitě je využijeme.
Dolby Atmos je ovšem hodně specifická technologie, která se teprve před dvěma roky objevila v prvních kinosálech (a filmech). Do jisté míry je nutné přiznat, že i většina nadšenců přestala vzrůstající počet kanálů sledovat a vítat někde u čísla 7. Ve skutečnosti často zůstanou u instalací 5.1 a zbývající kanály (receiver 10.2 není až zase tak neobvyklý) přesměrují buď do jiné místnosti /zvukové zóny, nebo půjdou nějakou kombinací bi-ampingu a bi-wiringu. V takovém případě se různá výšková pásma přenášejí do reproduktoru dedikovanými dráty z případně dedikovaných zesilovačů.
Asi nejobjektivnější pohled na věc je ten, že pokud někdo kupuje cca 20kilogramový 720watový zesilovač s certifikacemi jako je THX Select2 Plus, nacpaný hardwarovými technologiemi a hi-fi hračkami jako je WRAT (zesílení na velmi širokém frekvenčním rozsahu), duální 32bitové DSP a 24bit/192kHz převodníky DA, mohl by věnovat trochu klidu na poslech. A možná nové potenciální hi-fi nadšence překvapí, jaký rozdíl v reprodukci detailů hudby může třeba bi-wiring přinést. Přitom není nezbytně nutné použít zdvojené stříbrné kabely, ale třeba jen libovolné elektrikářské tlusto-kabely. (Malý tip: takové kabely skutečně hrají, ovšem ten bílý silikonový obal bude i venku na dešti vysmrádat asi dva měsíce.)
Ale nazpět k Dolby Atmos. Jistě, může teoreticky navyšovat počet kanálů až k 128‚ což těžko na 7.2 zesilovači využijeme, ale jeho principy jsou přece jen odlišné. Podporuje totiž zvukový zdroj v podobě objektu umístněného do určitého místa, do něhož je promítán pomocí algoritmů z dostupné sady reproduktorů. V praxi tedy zvukový inženýr může řekněme využít standardní zvukové pozadí standardu Dolby Digital, ale přidá zvuk pocházející z diskrétních zvukových bodů v konkrétní pozici, přičemž reprodukující systém na základě skutečně připojených reproduktorů rozhodne, jak tento signál reprodukovat. Tak, aby měl přesně požadovaný charakter, pozici, resp. rychlost pohybu.
Z tohoto pohledu samozřejmě čím větší počet kanálů, tím lépe. Objevit se navíc mají speciální reproduktory Dolby Atmos, které by měly zlepšovat reprodukci pomocí jakéhosi „parazitování“ na hlavních zvukových kanálech - tedy ne nepodobná situace jako u Dolby Prologic, kde byl signál efektových reproduktorů enkodován do kanálů předních. Okolo přínosů a náročnosti Dolby Atmos probíhají intenzivní diskuse. V každém případě by mohl přinést dosud nedostupné možnosti uzpůsobování zvukových charakteristik místnosti. První názory by uživatelé kompatibilních receiverů měli mít již v novém roce.
Závěr
Nakonec je ovšem třeba si uvědomit, že zesilovač, jakým je Onkyo TX-NR838, již dnes představuje seriózní rozhodnutí a odhodlání investovat peníze a úsilí do domácího kina. Těžko si představit, že u této třídy budete k poslechu používat zvukový výstup televize nebo jiná chrastítka. Proto ostatně ani nebyl prostor věnován pokusu o analýzu zvukových kvalit, které by vedly k nezbytnosti slepých testů a dlouhému naslouchání. Zvuková kvalita modelu Onkyo TX-NR838 je přece jen na takové úrovni, že jakékoli slabiny nejdříve naleznete jinde. Při upgradu o několik kvalitativních skoků možná zjistíte, že skutečně potřebujete vyměnit reproduktory i nahrávky.
V každém případě by vám zesilovač mohl nějaký rok vydržet. Již nyní podporuje všechny rozumné (a i ty „nerozumné“) standardy zvuku a obrazu. Na podzim by měl navíc přicestovat dáreček v podobě podpory Dolby Atmos, takže by se možná vyplatilo jakékoli investice do reproduktorů nechat na potom.
Rozsáhlé možnosti ovládání (včetně externích IR senzorů a RS232) a distribuce nezávislého obrazu druhým HDMI (může jít o obraz z jiného vstupu) otevírají možnosti vlastníkům rozsáhlejších budov, plánů a rozpočtů. V každém případě obecně kvalita přístrojů vždy roste sublineárně, tedy za každé zlepšení je potřeba zaplatit více a více. Je otázkou, pro kolik uživatelů bude Onkyo NR838 právě tou finální, ještě rozumně naceněnou kvalitou. Tady snad jen připomenu starou hifistickou průpovídku, že od určitých peněz si již můžete na každý víkend najmout živý houslový kvartet…
A je to jeden z mála případů, kdy se upgradovatelnost zesilovačů ukáže jako skutečně užitečná. Co se týká běžného životního cyklu domácí elektroniky, změna firmwaru může pomoci odstranit či vyladit nějaké funkce. Jen těžko ale např. zachrání zesilovač, který vůbec nemá HDMI, nebo má pouze HDMI starší verze, která nezvládne možnosti nově zakoupeného televizoru či jiné vymyšlenosti.
V tomto speciálním případě máme naději, že se tak nestane. Onkyo TX-NR838 je novinkou na počátku svého životního cyklu a současně i případně opožděný upgrade na Dolby Atmos posune zesilovač zase o něco dále.