Ve světě počítačových sítí existuje hned několik ucelených "světonázorů",
neboli celkových pohledů na to, jak by vlastně celá síť měla být koncipována,
jak by měla fungovat a jaké služby by měla poskytovat. Jde vlastně o celé
síťové architektury, které se mohou v mnohém lišit. Jinak se na svět dívá tzv.
referenční model ISO/OSI, jinak zase rodina protokolů TCP/IP, která je dnes asi
nejrozšířenější síťovou architekturou.
Navrhnout a realizovat dobře fungující síť není žádná maličkost. Právě naopak,
je to pořádně velký oříšek. K jeho rozlousknutí je proto vhodné použít stejný
postup, jaký se používá ve stejné situaci i v jiných oblastech lidské činnosti:
"Když je něco příliš velké, než aby se to dalo zvládnout jako celek, tak to
rozdělme na menší části a ty řešme samostatně".
Odborně se tomu říká dekompozice, jejím výsledkem by měl být rozklad jednoho
velkého a obtížně řešitelného problému na několik menších problémů, z nichž
každý je sám o sobě snáze řešitelný.
Při vlastní dekompozici (dělení velkého problému na menší) je samozřejmě třeba
dát dobrý pozor na to, aby výsledné dílčí celky byly řešitelné samostatně,
resp. aby řešení jedné dílčí části nebylo vázáno na to, jaké řešení se zvolí v
části jiné. Jde tedy o to, kudy a jak vést pomyslný řez velkého problému.
V případě počítačových sítí je "řez" tradičně veden horizontálně, díky čemuž
vznikají hierarchicky uspořádané vrstvy. Kolik takových vrstev má být, co a jak
mají dělat, jak mají fungovat atd. právě v tom se jednotlivé síťové
architektury liší.
Až se záhy dostaneme k tzv. referenčnímu modelu ISO/OSI, zjistíme, že
předpokládá 7 vrstev. Naopak rodina protokolů TCP/IP, na níž dodnes funguje
celý internet, předpokládá pouze 4 vrstvy. A také jí to stačí.
Výhody vrstevnatých modelů
Vedle schůdnějšího řešení menších problémů místo obtížného řešení jednoho
velkého přináší rozdělení do hierarchicky uspořádaných vrstev (tzv. vrstevnatý
model) i některé další výhody. Právě u počítačových sítí je velmi důležité, že
při vhodném návrhu může být každá vrstva implementována nezávisle na ostatních
vrstvách, a to dokonce různými způsoby. To znamená, že nižší vrstvy, zabývající
se přenosem dat, mohou existovat ve více variantách a mohou být používány podle
toho, jaký konkrétní mechanismus přenosu dat a jaké přenosové médium je právě k
dispozici. Vyšším vrstvám to ale může být jedno, mohou tak existovat v
jednotném provedení a fungovat vždy stejně bez ohledu na to, jaká nižší vrstva
je pod nimi právě "podstrčena".
Praktickým důsledkem je například to, že internet funguje v principu všude
stejně, bez ohledu na to, zda jste právě připojeni přes telefon, ADSL,
kabelovou přípojku, nějakou formu bezdrátového připojení apod. Rychlost odezvy
se nejspíše bude lišit, ale to by měl být jediný rozdíl jinak by vše ostatní
mělo fungovat stejně.
Pokud se v budoucnu objeví nějaká nová technologie, schopná přenášet data a
zajistit připojení k internetu, bude třeba vyvinout novou variantu implementace
té vrstvy, která tuto novou technologii využívá a přenáší po ni data. Tato nová
varianta nižší vrstvy se pak "podstrčí" pod vrstvy vyšší, které mohou zůstat
beze změny. Přesto by vše mělo fungovat tak, jak má. Internet bude rázem
dostupný i po této nové přenosové technologii.
Vrstvy, služby, protokoly
Předchozí příklad dává tušit, že jednotlivé vrstvy mají své konkrétní úkoly,
které plní. Jedna vrstva může zajišťovat přenos dat k přímým sousedům, zatímco
jiná hledá cestu po celé soustavě sítí, aby se přenášená data dostala až ke
svému cíli. Další vrstva pak rozumí přenášeným datům a zajišťuje fungování
služeb jako elektronická pošta či WWW.
Obecně tedy každá vrstva plní své úkoly tak, že poskytuje určité služby.
Nejvyšší vrstva je poskytuje přímo uživatelům (jako již zmiňovanou
elektronickou poštu, WWW stránky, přenos souborů atd.), ale ostatní vrstvy si
je poskytují navzájem: konkrétní vrstva nabízí své služby vrstvě bezprostředně
vyšší (v rámci daného uzlu). Sama přitom ke svému fungování využívá služeb,
které jí poskytuje vrstva bezprostředně nižší. Vše naznačuje i následující
obrázek.
V prostředí sítě je přirozené, že vrstvy jednotlivých uzlů spolupracují při
plnění svých úkolů s vrstvami jiných uzlů. Tato spolupráce se ale vždy odehrává
na stejné úrovni, resp. na úrovni stejnolehlých vrstev. Nikdy by naopak neměly
spolupracovat vrstvy na nestejných úrovních.
Důležitý je i konkrétní způsob vzájemné komunikace stejnolehlých vrstev.
Pravidla této komunikace a vzájemné interakce obou stran definuje tzv.
protokol. Ten například říká, jaký formát a význam mají data, která si obě
strany vzájemně předávají, jak má jedna strana reagovat na to, co jí posílá
protistrana atd. Protokoly přitom přísluší jednotlivým vrstvám různé vrstvy
stejných uzlů tedy používají ke vzájemné komunikaci různé uzly. Nebo obráceně:
každý protokol vždy "patří" do určité vrstvy.
Bylo by ale chybou myslet si, že mezi protokoly a vrstvami platí poměr 1 : 1,
neboli co protokol, to vrstva a naopak. Jedna vrstva může ke svému fungování
využívat více protokolů, a to i souběžně. Například na jedné vrstvě
(transportní, viz dále) se mohou používat dva různé protokoly, jeden pro
spolehlivý přenos (zabezpečený proti ztrátám a poškození dat), druhý
nespolehlivý (který takto zabezpečen není). Na nejvyšší úrovni (aplikační, viz
dále) může být používán jeden protokol pro přenos WWW stránek, jiný protokol
pro přenos zpráv elektronické pošty a ještě jiný pro přenos souborů atd.
Zpět ale k protokolům jako takovým: ty musí být oběma stranám známy předem,
aniž by se na jejich podobě musely nějak domlouvat. Proč tomu tak musí být
vyplývá ze skutečnosti, že spolu mohou chtít komunikovat dva uzly, které až
dosud neměly nic společného. Vůbec se neznají, stojí na různých systémových
platformách, mají jiné operační systémy, používají jiné aplikace a přesto si
musí hned napoprvé dobře porozumět. Musí tedy příslušný protokol znát
"odjinud", a to v jeho definitivní a "závazné" podobě. Takovouto "předem
známou" podobu protokolů nabízí standardizace, resp. vydávání standardů
popisujících dané protokoly.
Horizontální komunikace mezi vrstvami
Pravidla vzájemné komunikace mezi stejnolehlými vrstvami různých uzlů
(horizontální komunikace), definovaná konkrétním protokolem, obvykle
předpokládají, že jedna strana pošle druhé straně určitý "balíček", obsahující
jak data, tak instrukce týkající se toho, co se s daty má stát (jak mají být
dále zpracovány atd.). Lze si to představit také tak, že jde o obálku: uvnitř
této obálky jsou data, na obálce je napsán vzkaz protistraně (instrukce).
Ovšem představa, že by tuto obálku skutečně jedna strana předala přímo své
partnerské straně (stejnolehlé vrstvě), není většinou správná. Kromě nejnižších
vrstev totiž spolu žádné jiné vrstvy fakticky přímo nekomunikují. Pokud si
potřebují něco předat, udělají to tak, že příslušnou "obálku" předají k
doručení bezprostředně nižší vrstvě. Ta se zachová stejně: obálku od vyšší
vrstvy vloží do jiné (poněkud větší) obálky, na tu napíše vzkaz pro svou
partnerskou (stejnolehlou) vrstvu a předá ji protistraně. Opět ale nikoli
přímo, ale tak, že tuto obálku předá své bezprostřední vrstvě...
Takto vše pokračuje, dokud se obálka nedostane až k nejnižší vrstvě. Teprve ta
totiž něco fakticky přenáší vezme tedy obálku od druhé nejnižší vrstvy
(fakticky určitý blok dat) a celou ji předá, bit po bitu, druhé straně.
Síťové architektury
Pokud už tušíme, co je protokol a co jsou vrstvy, můžeme si vysvětlit i pojem
"síťová architektura". Představuje ucelenou představou o tom, kolik by mělo
existovat vrstev a co by mělo být jejich úkolem. Kromě toho je součástí síťové
architektury i konkrétní představa o tom, jak by jednotlivé vrstvy měly své
úkoly plnit tedy představa o konkrétních protokolech, patřících do jednotlivých
vrstev.
Již avizovaným příkladem síťové architektury je rodina protokolů TCP/IP,
vytvořená pro potřeby internetu, dnes jednoznačně nejrozšířenější a
nejpoužívanější. Rozhodně ale není síťovou architekturou jedinou.
Síťové architektury se objevily již v době vzniku prvních počítačových sítí,
ale zpočátku jako tzv. proprietární (tj. jako vlastní řešení jedné konkrétní
firmy). Takto vznikly například architektury SNA (Systems Network Architecture
firmy IBM) či DECNET od společnosti Digital Equipment Corporation). Záhy se ale
objevila potřeba vytvořit něco nikoliv proprietárního, čemu by "nevelela" jen
jedna firma, ale co by bylo naopak dostatečně otevřené.
Geneze referenčního modelu ISO/OSI
Úkolu vypracovat otevřenou síťovou architekturu se nakonec chopila organizace
ISO (International Organization for Standardization). Ta pochází spíše ze světa
spojů, je mezinárodní organizací pro normalizaci s formálním mandátem od
jednotlivých členských zemí, jejími členy jsou národní normalizační instituce.
Za ČR je členem ČSNI (Český normalizační institut).
Organizace ISO však původně chtěla vytvořit mnohem více než jen síťovou
architekturu ve výše uvedeném smyslu. Předsevzala si, že formuluje obecnou a
ucelenou představu toho, jak mají vypadat tzv. otevřené systémy. Přesněji:
architekturu otevřených systémů (Open Systems Architecture), zahrnující kromě
sítí i samotné uzly a jejich fungování "uvnitř".
To se ale záhy ukázalo jako příliš velké sousto, a tak ISO svůj záměr
zredukovala odebrala "vnitřní fungování" jednotlivých uzlů a rozhodla se
soustředit jen na jejich vnější projevy při vzájemném propojení. Výsledkem byla
i změna názvu toho, co mělo vzniknout. Nyní už šlo o "pouhé" Open Systems
Interconnection Architecture (aneb architektura propojování otevřených systémů).
Bohužel i to se nakonec ukázalo jako příliš velké sousto, a tak ISO musela
slevit ještě jednou. Připravila sice představu o počtu vrstev a jejich úkolech,
ale již nestihla včas vymyslet jednotlivé protokoly, které by jednotlivé vrstvy
používaly. Proto nakonec zredukovala zadání na vytvoření pouhého "referenčního
modelu" (jakéhosi všeobecného rámce) a z předchozího názvu (Open Systems
Interconnection Architecture, OSIA) muselo zmizet slovo "Architecture". Tak
vznikl konečný název Open Systems Interconnection, OSI.
Výsledkem práce organizace ISO tedy byl referenční model ISO/OSI. Ten měl být
"oficiálním" řešením, které by jednotlivé členské státy následně zavedly do
praxe. Některé se o to skutečně i snažily ale neuspěly. Narazily totiž na to,
že na trhu nebyly prakticky žádné produkty, které by z referenčního modelu
ISO/OSI vycházely.
Důvod byl dosti příznačný. Celá koncepce RM ISO/OSI vznikala u zeleného stolu,
bez kontaktu s realitou a bez respektování toho, co a jak se dá prakticky
implementovat a co se také implementovat vyplatí a je pro praxi potřebné.
Zjednodušeně by se dalo říci, že referenční model ISO/OSI vznikal následujícím
postupem: jeho autoři postupně "přihazovali" další a další vlastnosti a funkce,
které by celé řešení podle jejich názoru mělo obsahovat. Když už je nic dalšího
nenapadalo, vše sečetli a udělali z toho závazný standard. Teprve následně (a
často to byli jiní lidé) se začali zamýšlet nad tím, zda a jak by šlo vše
realizovat. A tu se obvykle zjistilo, že standardem požadované řešení je příliš
bohaté, příliš "velké" a prakticky nerealizovatelné. Musely se hledat prakticky
implementovatelné podmnožiny... než se ale našly a prosadily do praxe, ujala se
vlády nad počítačovými sítěmi jiná architektura: rodina protokolů TCP/IP. Na tu
se podrobněji podíváme v příštím dílu tohoto seriálu.
Současnost ISO/OSI
Ačkoli referenční model ISO/OSI v souboji s protokoly TCP/IP prohrál (i v
souvislosti s úspěchem TCP/IP v rámci internetu), přesto není správné se na něj
dívat jako na něco zcela odepsaného, o čem ani nemá smysl se zmiňovat. To
určitě ne. Některé z protokolů, které byly vyvinuty pro ISO/OSI a (dodatečně)
dosazeny do jeho referenčního modelu, se skutečně používaly nebo se staly
alespoň základem pro jiné úspěšné protokoly. Za všechny lze zmínit například
protokol X.400, který sloužil potřebám elektronické pošty a byly na něm
založeny i některé reálně fungující poštovní systémy. Protokol X.500 zase
prošel odtučňovací kůrou a stal se základem pro protokol LDAP (Lightweight
Directory Access Protocol) z rodiny protokolů TCP/IP.
Kromě toho referenční model ISO/OSI a to hlavně jeho vrstvový model je dodnes
základem pro většinu učebních textů, jež seznamují zájemce se základními
principy světa počítačových sítí. Proto s ním začneme i my.
Sedm vrstev ISO/OSI
Referenční model ISO/OSI předpokládá existenci sedmi vrstev, jak ostatně
naznačuje i obrázek. Tři nejnižší vrstvy se primárně zabývají přenosem dat a
přenášená data nijak nezpracovávají ani neinterpretují. Naopak tři nejvyšší
vrstvy již přenášená data nějakým způsobem zpracovávají či alespoň
interpretují, snaží se tedy vycházet vstříc potřebám jednotlivých aplikací.
Mezi těmito dvěma trojicemi pak existuje ještě jedna vrstva, která má fungovat
jako jakési přizpůsobení, resp. přizpůsobovací vrstva.
Jen pro srovnání rodina protokolů TCP/IP má pouze čtyři vrstvy a také si s nimi
bohatě vystačí.
Fyzická vrstva
Úkolem fyzické vrstvy, jak už její název napovídá, je "fyzický" přenos
jednotlivých bitů. Jak jsme si již uvedli výše, jde vlastně o jedinou vrstvu,
která skutečně přenáší nějaká data. Přenáší je po bitech a bezprostředně vyšší
vrstvě (vrstvě linkové) tedy nabízí dvě služby: odeslání bitu a příjem bitu.
Aby tak mohla činit, musí se fyzická vrstva zabývat tím, jak jsou jednotlivé
bity na přenášeném médiu znázorněny zda a jak jsou kódovány či modulovány, jak
je vyřešeno časování a synchronizace, případně jaké jsou používány konektory a
jednotlivá rozhraní, jaké jsou jejich řídící signály atd. Podle toho se pak
rozlišuje např. synchronní a asynchronní přenos, přenos modulovaný a
nemodulovaný (resp. v základním pásmu), případně přenos sériový a paralelní
atd. Bere se v úvahu také přenosová rychlost (v bitech za sekundu, resp. v
násobcích), modulační rychlost (v Baudech), volí se různé způsoby modulace atd.
Fyzická vrstva naopak nijak neinterpretuje bity, které přenáší, s každým
nakládá stejně jako s ostatními. Nepozná ani to, že některé bity "patří k sobě"
a představují nějaký ucelenější blok dat například linkový rámec.
Linková vrstva
Sestavovat jednotlivé bity do větších celků tzv. linkových rámců (anglicky
frames) má za úkol až vrstva linková. Ta tedy sama využívá služeb fyzické
vrstvy (typu "přijmi bit, odešli bit") a sama musí zajistit korektní rozpoznání
začátku i konce každého jednotlivého rámce.
Důležité také je, že linková vrstva přenáší linkové rámce jen ke svým přímým
sousedům. Tedy k uzlům, s nimiž má přímé spojení (a nikoli takové, které vede
zprostředkovaně přes jiný uzel). Lze si to představit i tak, že na úrovni
linkové vrstvy každý uzel "vidí" jen své přímé sousedy, zatímco existenci
dalších uzlů si nemusí uvědomovat.
Na linkovou vrstvu však mohou být kladeny ještě kromě samotného přenosu
linkových rámců další požadavky. Například tzv. řízení toku, které má
zabraňovat tomu, aby odesilatel zahlcoval příjemce tedy aby mu posílal data
rychleji, než je příjemce schopen je zpracovávat.
Po linkové vrstvě může být také požadováno, aby zajišťovala spolehlivý přenos
tedy aby kontrolovala, zda při přenosu nedošlo k nějaké chybě. Pokud snad ano,
pak je povinna se postarat o nápravu (typicky tak, že si nechá poslat poškozená
či ztracená data znovu). V opačném případě, pokud tedy není spolehlivost
požadována, se takový přenos označuje jako nespolehlivý.
Podvrstvy linkové vrstvy
Linková vrstva referenčního modelu ISO/OSI původně počítala spíše s rozlehlými
sítěmi (sítěmi WAN), které propojují své uzly pomocí vyhrazených dvoubodových
spojů jako na obrázku. Velmi brzy se ale na scéně objevily také lokální sítě
(LAN), které mají sdílenou topologii, protože používají sdílené přenosové
médium. Tedy takové, k němuž je připojeno více uzlů najednou a všechny tyto
uzly mohou také současně přijímat. Ovšem vysílat by měl vždy nejvýše jeden
uzel, protože jinak dochází k tzv. kolizi a "promíchání" signálů od více
vysílajících uzlů.
V takových lokálních sítích proto musí být použita nějaká metoda řízení
přístupu jednotlivých uzlů ke sdílenému médiu. Ta ale musí být implementována
nad fyzickou vrstvou, protože sama ke svému fungování využívá vysílání a příjem
jednotlivých bitů. Stejně tak ale musí být přístupová metoda implementována
ještě pod linkovou vrstvou, protože když tato vrstva přenáší celé rámce, měla
by již mít zajištěn výlučný přístup ke sdílenému médiu pro potřeby vysílání.
Autoři ISO/OSI tento protichůdný požadavek vyřešili šalamounsky. V zásadě mezi
původní fyzickou a linkovou vrstvu vsunuli jednu další vrstvu. Aby tím ale
nezvyšovali již tak vysoký počet vrstev, označili to jako rozdělení vrstvy
linkové na dvě podvrstvy:
l(vyšší) podvrstvu řízení linkového spoje (podvrstvu LLC, z anglického Logical
Link Control), která dělá v zásadě vše, co původní linková vrstva,
l(nižší) podvrstvu řízení přístupu ke sdílenému médiu (podvrstvu MAC, z
anglického Media Access Control), jež implementuje přístupovou metodu.
Síťová vrstva
Zatímco linková vrstva přenáší linkové rámce pouze ke svým sousedům, v praxi
bývá nutné přenést nějaká data ještě dále přes mezilehlé uzly, do dalších sítí.
To už ale má za úkol vrstva síťová. Blokům dat, které přenáší, se říká pakety
(anglicky packets). Síťová vrstva je přenáší přes různé mezilehlé uzly tak
dlouho, dokud je nedoručí jejich konečnému příjemci. Aby se tak stalo, musí být
síťová vrstva schopna provádět tzv. směrování, neboli hledat cesty skrze sítě,
vedoucí až ke kýženému cílovému uzlu.
Metod, jak hledat nejvhodnější cestu k cílovému uzlu, existuje celá řada a
jejich podrobnější popis vydá na jeden z příštích dílů tohoto seriálu. Zde si
jen naznačme, že existují různě inteligentní (promyšlené) algoritmy směrování.
Mezi ty "méně promyšlené" patří například metoda tzv. záplavového směrování,
kdy každý mezilehlý uzel předá každý paket dál ve všech směrech, jež vedou z
daného uzlu (kromě příchozího směru). Tím sice vznikají duplicitní pakety,
které je třeba následně eliminovat, ale je zaručené, že se "záplava" dříve či
později dostane ke svému cíli.
Promyšlenější algoritmy směrování hledají cestu k cílovému uzlu jinak, na
základě znalosti celé soustavy vzájemně propojených sítí. Na úrovni síťové
vrstvy by si proto jednotlivé (mezilehlé) uzly měly plně uvědomovat celou
topologii soustavy sítí a nikoli jen bezprostřední sousedy.
Transportní vrstva
O transportní vrstvě již víme, že je jakousi přizpůsobovací vrstvou mezi
trojicí nejspodnějších vrstev, orientovaných na přenos dat, a trojicí
nejvyšších vrstev, orientovaných na podporu aplikací. Je také první vrstvou,
která je přítomna až v koncových uzlech a naopak není přítomna v uzlech
mezilehlých, propojujících jednotlivé sítě (v tzv. směrovačích). Na rozdíl od
nižších vrstev tedy nezajišťuje komunikaci mezi přímými sousedy, ale až
komunikaci mezi dvěma koncovými uzly (tzv. end-to-end komunikaci).
Funguje-li transportní vrstva jako přizpůsobovací vrstva, pak přizpůsobuje
možnosti a způsob fungování trojice nižších vrstev tomu, co požadují tři
nejvyšší vrstvy. Rozdíl mezi možnostmi a požadavky může být například v tom, že
nejnižší tři vrstvy fungují nespolehlivě (nepovažují za svou povinnost postarat
se o nápravu případných chyb při přenosu), zatímco vyšší vrstvy požadují
spolehlivý přenos. Nižší vrstvy také fungují tzv. nespojovaně (nenavazují
spojení na začátku přenosu), zatímco vyšší vrstvy naopak chtějí fungovat
spojovaně.
V prostředí sítí na bázi protokolů TCP/IP je tomu přesně tak: síťová vrstva (a
na ní protokol IP) funguje nespolehlivě a nespojovaně. Na úrovni transportní
vrstvy pak existují dva vzájemně alternativní protokoly, TCP a UDP. UDP nemění
způsob fungování protokolu IP (také funguje nespojovaně a nespolehlivě), ale
protokol TCP funguje spojovaně a spolehlivě. Vyšší vrstvy si pak mohou vybrat,
kterou vrstvu budou používat.
Transportní vrstva má však ještě jeden důležitý úkol, rozlišování různých
příjemců a odesilatelů v rámci každého uzlu. Ještě síťová vrstva se totiž
dívala na každý uzel jako na dále nedělitelný celek a nerozlišovala například
mezi tím, že v rámci jednoho uzlu mohou přijímaná data "patřit" například WWW
serveru, poštovnímu serveru nebo naopak WWW browseru, poštovnímu klientovi či
nějaké jiné aplikaci.
Takové rozlišení různých odesilatelů a příjemců v rámci uzlu zajišťuje až
transportní vrstva. Využívá k tomu přechodové body mezi sebou a bezprostředně
vyšší vrstvou, které se v terminologii referenčního modelu ISO/OSI označují
jako "body SAP" (Service Access Point) a v terminologii TCP/IP jako tzv. porty.
Jednotlivé pakety pak specifikují své odesilatele a příjemce tím, že obsahují
číselné identifikátory příslušných přechodových bodů. Přes ně je pak příslušný
příjemce převezme, resp. odevzdá.
Relační vrstva
O relační vrstvě referenčního modelu ISO/OSI se říká, že vlastně nemá nic na
práci a je tedy ve své podstatě zbytečná. Původně tomu ale tak nemělo být,
relační vrstva měla zajišťovat řadu činností, spojených s "vedením relace" mezi
dvěma komunikujícími stranami. Například měla zajišťovat podporu transakcí nebo
zabezpečení přenášených dat (jejich šifrování), případně i řízení toku a
poloduplexnosti (aby například klient nezahltil server příliš mnoha požadavky).
Nakonec se ale ukázalo, že takové funkce buď nejsou vůbec zapotřební, nebo sice
zapotřebí jsou, ale stejně si je vyšší vrstvy (hlavně vrstva aplikační) zajistí
podle svého.
Prezentační vrstva
Prezentační vrstva má již větší opodstatnění. Řeší totiž problém s tím, že
stejný řetězec bitů může mít jiný význam pro odesilatele a jiný pro příjemce.
Důvodem může být jiné kódování znaků pokud si dvě strany posílají nějaký text,
ale každá používá jiné kódování znaků, pak příjemce nebude přijatému textu
vůbec rozumět. Podobně pro znázornění celých čísel, čísel s plovoucí desetinnou
čárkou (a obecně pro všechny datové struktury), případně pro pouhé uložení
vícebitových dat v paměti. I zde existují dvě různé konvence (označované jako
Little Endian a Big Endian), mezi nimiž je třeba řádně rozlišovat.
Pokud se bezprostředně nižší vrstvy snaží stůj co stůj přenést všechny bity
tak, jak jsou, aniž by se na nich cokoli změnilo, pak to může být špatně a
příjemce může přijatým datům rozumět jinak než jim rozuměl odesilatel. Proto
jsou zapotřebí vhodné konverze přenášených dat a právě tyto konverze má na
starosti prezentační vrstva.
Aplikační vrstva
Poslání aplikační vrstvy by na první pohled mohlo být jasné a přímočaré: v této
vrstvě jsou provozovány jednotlivé aplikace. Není to ale pravda, a to z dosti
kuriózního důvodu: pokud by se v aplikační vrstvě nacházely skutečně celé
aplikace se vším všudy, pak by to znamenalo, že by jejich fungování muselo být
standardizováno a tudíž i sjednoceno. V praxi by všechna okénka musela být
stejná (standardizovaná), stejné (standardizované) by musely být i způsoby
ovládání aplikací atd. To samozřejmě nemá smysl, protože by to bránilo autorům
aplikací v rozvoji a v unikátnosti jejich produktů.
V aplikační vrstvě proto nejsou celé aplikace, ale jen jejich části takové,
které má smysl standardizovat a tím podřídit společným konvencím, aby si
rozuměly s jinými implementacemi téže aplikace. Jsou to obvykle "základy"
aplikací, jako například mechanismy přenosu zpráv elektronické pošty. Naopak
uživatelské rozhraní, sloužící k psaní zpráv, k jejich čtení, třídění, tisku,
odpovídání atd. zajišťuje část aplikace, která již je "nad" aplikační vrstvou a
tudíž již nemusí být standardizována.