Generální ředitel Microsoftu Steve Ballmer oznámil dalekosáhlou změnu společnosti, která by měla pomoci Microsoftu rychleji inovovat a fungovat koherentnějším způsobem, který mu umožní postavit se všem hrozbám rostoucí konkurence.
Reorganizace bude postavena na třech klíčových bodech, vytvoření jednotné společné strategie pro všechny divize, jejich lepší spolupráci a zlepšení schopností ve všech obchodních a technologických oblastech. Podle Ballmera je cílem vytvořit „Jednotný Microsoft“.
Reorganizace se dotkne všech divizí, vzniknou čtyři nové hlavní produktové oblasti: operační systémy, aplikace, cloudová řešení a zařízení. Změní se vše, jak současný Microsoft fungoval, jak alokoval prostředky, jeho vnitrofiremní kultura, jak motivoval zaměstnance, jakým stylem propagoval své produkty. Ballmer zdůraznil, že na procesní úrovni bude každá iniciativa interdisciplinární, s týmy sestavenými ze členů ze všech divizí.
Pověsti, že Ballmer připravuje drastické přepracování podoby organizace, se vynořily před několika týdny. Podle interních zdrojů jeho plány byly tak tajné, že většina vysoce postavených manažerů byla vyděšena z nejistoty ohledně vlastní budoucnosti.
Nespokojení investoři a průmysloví kritikové po léta tvrdili, že produktové portfolio Microsoftu je příliš roztříštěné mezi zcela různé a nespolupracující produkty, od herních zařízení přes CRM a operační systémy po vývojářské nástroje, tablety či online služby. Často se objevovaly návrhy na odštěpení různých divizí do sesterských společností.
Microsoft promeškal řadu velkých příležitostí během několika let, především výbuch popularity chytrých telefonů a tabletů, kde mají dnes Windows jen nepatrnou část trhu a Microsoft se usilovně snaží svou pozici zlepšit.
Stejně tak společnost zcela kontrolující segment stolních počítačů dovolila Googlu vybudovat levné cloudové alternativy ke svým klíčovým kancelářským produktům, stejně jako předtím ignorovala jeho změnu na vyhledávacího giganta.
Minulé léto Microsoft investoval 1,2 miliard dolarů do Yammeru, abych dohnal svou ztrátu v sociálních sítích, kde jeho produkty jako Office, Exchance, Lync nebo Sharepoint server neudržely kontakt s realitou a konkurencí.
Stejně jako u každé jiné velké reorganizace, bude třeba vyčkat, jaké výsledky přinese. Ne vždy bývá výsledkem zlepšení a velmi často samotný fakt, že společnost musí projít reorganizací, sníží ještě více morálku zaměstnanců a důvěru zákazníků.