Ballot screen funguje, počet stažení Opery se ztrojnásobil

5. 3. 2010

Sdílet

Nové číslo v počtu stažení internetového prohlížeče Opera dokazuje, že Evropskou komisí protlačený ballot screen pro výběr prohlížečů, funguje. Jaká čísla Opera zaznamenala?

Opera Software v tomto týdnu oznámila, že zaznamenala trojnásobný nárůst počtu stažení svého prohlížeče a to především díky ballot screnu. Výsledky se podle Rolfa Asseva, ředitele strategie Opery, liší v každé zemi, nicméně v několika významnějších se dá říci, že se počet stažení od vydání ballot screenu ztrojnásobil. Mezi země s nárůstem pak Opera jmenovala Belgii, Francii, Španělsko, Polsko a Velkou Británii. Assev dále vysvětluje, jak Opera k trojnásobnému růstu došla. Tento týden vyšla nová verze Opery 10.5 pro Windows a právě počet stažení této verze výrobce srovnává s obvyklým počtem stažení při vydání nové verze. V porovnání s dříve vydanými verzemi 10.0, 10.10 a 9.5 je tedy počet stažení Opery 10.5 přibližně trojnásobný.

Ballot screen začal Microsoft distribuovat skrze Windows Update v pondělí 1. března. Microsoft s tímto nápadem nepřišel sám, donutil ho k tomu Evropský antimonopolní úřad a to téměř po dvou letech, co Opera podala formální stížnost proti distribuci Internet Exploreru společně s Windows. Po stažení aktualizace z Windows Update se obrazovka s výběrem prohlížečů zobrazí pouze na strojích, kde je Internet Explorer defaultním prohlížečem (není to náhodou diskriminace IE?) a dá uživateli na výběr instalaci několika významnějších prohlížečů.

Na základě předběžných výsledků si Assev pochvaluje, že ballot screen zatím plní svůj účel. Uživatelé si podle něj díky ballot screenu daleko více uvědomují, že mají na výběr. „Zaznamenali jsme mnoho požadavků ke stažení právě díky ballot screenu,“ dodal Assev. Svou spokojenost vyjádřil i Brusel. „Dát zákazníkům možnost změnit či vyzkoušet jiný prohlížeč než ten obsažený ve Windows přinese na tento významný trh vyšší konkurenci a inovace, z čehož plynou výhody pro evropské uživatele internetu,“ vyjádřil se k situaci Joaquin Almunia, jeden ze členů Evropské komise.

Ne všichni jsou ale se současným ballot screenem spokojeni, například IBM a Oracle tvrdí, že Microsoft by měl zpřístupnit obrazovku pro výběr prohlížečů i ostatním uživatelům internetu, nejen těm evropským. IBM navíc ballot screen testovalo, přičemž zjistilo, že nejpreferovanějším prohlížečem je Google Chrome. Více informací o tomto problému najdete v článku V ballot screenu je chyba preferující prohlížeč Chrome.