Z aktuální studie Cisco vyplývá, že z překážek, které zpomalují růst a inovace, je tou nejzávažnější bezpochyby nedostatečná kybernetická bezpečnost. Obavy o ni brání retailovým bankám v zavádění nových digitálních technologií. Mezi ně patří videoporadci, transformace pracovní síly, mobilní platby, virtuální přepážky, poradenství na základě analýzy dat, generické služby, propojená reklama, marketing a další.
Retailové banky musí vedle toho také čelit tlaku agilních tzv. „fintech“ firem, které mění zavedené zvyklosti na trhu, novým požadavkům zákazníků v oblasti digitálních služeb a složitým regulatorním překážkám.
Digitální technologie vytvářejí nové potenciální zdroje zisku a stimulují jejich rozvoj. Zároveň přispívají ke snižování provozních nákladů prostřednictvím digitalizace obchodních procesů. To představuje významnou ekonomickou příležitost, ale řada bank postupuje pomalu nebo vůbec. Vyčkáváním s digitalizací svých obchodních činností nebo odkládáním zavádění nových technologií banky riskují nejen to, že nedokáží využít potenciální digitální hodnoty, ale hrozí jim, že zcela zmizí z trhu.
Navzdory tomu, jak velká příležitost se nabízí, a konkurenčním tlakům, které přináší digitální transformace, retailové banky se digitalizují pomalu. Nedávná studie Cisco mezi top manažery z celého světa zjistila, že 71 % z nich se shoduje na tom, že možná rizika a ohrožení související s kybernetickou bezpečností brání digitálním inovacím v jejich podnicích.
Další dvě pětiny respondentů uvádí, že z tohoto důvodu zastavilo projekty zásadního významu. Z tohoto pohledu jsou odložením nejvíce ohrožené digitální projekty vícekanálové komunikace, správy a převodů majetku, mobilního bankovnictví a mobilních plateb, samoobsluhy a virtualizovaných modelů poskytování služeb.
„České banky jsou na tom podobně jako finanční instituce jinde ve světě. Také váhají s inovacemi využívajícími možnosti digitální ekonomiky. Je to způsobeno tradičním a svým způsobem rigidním prostředím klasických bank a také jejich neochotou pouštět se do nových a dostatečně nevyzkoušených řešení. Přicházejí tak například o možnost více oslovovat mladou generaci nebo využívat wi-fi analytiku pro kontaktování potenciálních zákazníků,“ říká Michal Stachník, generální ředitel Cisco ČR. „Když už se některé pustí do zavádění nových technologií zaměřených na běžné zákazníky, volí spíše rychlejší řešení a levnější technologii. To bohužel ale často vede k tomu, že pro digitální technologie klíčovou bezpečnost řeší často později, nekoncepčně a s vyššími náklady.“
Malé začínající firmy, které využívají moderní technologie a přístupy k poskytování finančních služeb (tzv. „fintech“ společnosti), podkopávají pozici retailových bank tím, že dekomponují jejich produkty a služby. Dokáží tím bankám ukrojit z nejlukrativnější oblasti podnikání a zároveň se vyhnou překážkám vstupu na trh, které přirozeně musí překonat plnohodnotná banka. Tyto start-upy digitalizují své nabídky. Retailové banky, které nezvládnou projít digitální transformací, mohou zcela zmizet z trhu.
Podle studie Globálního centra pro digitální transformaci podnikání (Centrum DBT) z roku 2015, které provozuje společně ekonomická škola IMD a společnost Cisco, 4 z 10 největších retailových bank v příštích třech letech ztratí své pozice na trhu kvůli změnám, které přináší digitalizace.