Barack Obama zabodoval i díky softwaru

7. 11. 2008

Sdílet

Oba dva kandidáti, jak Barack Obama, tak John McCain se během letošních prezidentských voleb v USA snažili využít všech informačních zdrojů pro získání co největšího počtu voličů na svou stranu.

ICTS24

Letošní prezidentské volby v USA nebyly pouze „nejdelší“ v celé své historii, ale také „nejprediktivnější“. Oba dva kandidáti, jak Barack Obama, tak John McCain se během volební kampaně snažili využít všech dostupných informačních zdrojů pro získání co největšího počtu voličů na svou stranu.


Tým Baracka Obamy se zaměřil na nejmodernější analytické technologie v oblasti sociologického výzkumu, které jsou známé z komerční oblasti a používají se na průzkum trhu. Washingtonská společnost Strategic Telemetry, která se podílela na organizaci kampaně, v ní využívala analytický software od firmy SPSS. Pomocí něho jsou analyzována obrovská množství dat o občanech USA získaná například z amerického Úřadu pro statistiku práce, ale i ze soukromých výzkumných firem jako Experian nebo Acxiom. Cílem nasazení softwaru SPSS pro prediktivní analýzy je zjistit, jak budou kteří voliči reagovat na různá témata kampaně. Koho zajímá spíše terorismus, koho ekonomická krize a koho Irák? Tyto informace Barack Obama účinně používá při tzv. micro-targetingu, tedy přesnému zacílení projevů a výstupů na cílové skupiny.



Když před 40 lety začala společnost SPSS vyvíjet a prodávat svůj software, málokoho napadlo, že by mohl mít software vliv na řízení volebních kampaní. Hlavní cíl byl a zůstává předvídat chování a rozhodování lidí. Co se však změnilo, je objem a rozsah zpracovávaných dat a schopnost výpočetní techniky tato data analyzovat. Původně byl software využíván pro analyzování výsledků voleb a výzkumů. Dnes dokáže analyzovat texty, webové blogy i názory, které lidé vyjadřují na webových stránkách.

- - Čestmír Žák