Pro jednu z nejoblíbenějších multiplayerových stříleček se již záhy po jejím vydání chystá oficiální datadisk. Na co nového se tedy mohou hráči ve Special Forces těšit?
Electronic Arts pálí s kadencí rozjetého minigunu jednu hru za druhou. Na to, že se rok co rok setkáváme s novým NHL, FIFA, Tigerem Woodsem a dalšími sportovními „držáky“, které ovšem ne vždy přinášejí dostatek nového, jsme si už jakž takž zvykli, ale EA tyto novoty asi zavádějí i do jiných sérií. Vždyť už rok po vydání loňského Battlefield: Vietnam vyšel Battlefield 2, a ještě než stačila oschnout tiskařská barva na jeho recenzích, už byl oznámen oficiální datadisk s podtitulem Special Forces. Tak nám připadá, jako by se EA snažili rychle vyždímat z vývojářů i peněženek fanoušků, co se dá. Ono se není čemu divit, BF 2 je výborná hra, která navíc staví na velmi široké fanouškovské základně – vždyť předchozí díly a především BF 1942 a jeho mody patřily mezi ty nejoblíbenější multiplayerové střílečky a dodnes se stále ještě těší přízni mnoha hráčů, i když jde o hry již značně vousaté. I přes nesporné kvality ale Battlefield 2 v době svého vydání rozhodně nebyl prost bugů (a některé obsahuje dodnes), a nemalý počet hráčů tak od dalšího hraní odradil. Není tedy divu, že když byl letos v červenci, měsíc po vydání BF 2, datadisk Special Forces oznámen, mnoho fanoušků se ptalo, zda by autoři místo vytahování dalšího oběživa z peněženek hráčů neměli spíše řešit otázky chyb, stability hry, obcházení anticheatovacícho programu Punkbuster nebo průniky hackerů a měnění statistik na oficiálních serverech, čehož jsme se už také dočkali.
Peníze jsou jistě silné lákadlo, a protože BF 2 se prodalo jen za první měsíc přes 1 milion kopií, není divu, že EA tak rychle vyrukovali s dalším „dojákem“. Abychom ale hře nekřivdili – protože úspěch BF 2 byl zřejmě předpokládán, datadisk vzniká vlastně již od počátku letošního roku, a tak snad v tomto případě nejde o žádnou herní rychlokvašku. Vzhledem k tomu, že je vytvářen v kanadské pobočce DICE, nemusíme se snad bát, že kvůli jeho vývoji přijdeme o záplaty, jichž BF 2 ještě několik jistě užije (patche jsou totiž stejně jako původní hra tvořeny ve švédskému studiu).
Co přinese datadisk nového? Jak praví název – speciální jednotky přece! A dokonce rovnou v šesti různých vydáních – můžeme se těšit na americké Navy SEALS, britské SAS, ruské SPECNAS, speciální jednotky fiktivní MEC (Middle East Coalition) a do kompletního sextetu už nám chybějí jen dvě skupinky arabských rebelů. Aby nedošlo k mýlce, speciální jednotka v tomto případě neznamená, že budete mít nové příslušníky jen v kategorii „příslušník speciálních jednotek“, ale půjde opravdu o šestici plnohodnotných stran se všemi specializacemi od medika až po odstřelovače.
Special Forces prý vzniká proto, že autoři chtěli dát hráčům intenzivnější pocit z pěchotního boje, nechat je vžít se do role špičkově vycvičených profesionálů, jimž se řadový voják nemůže postavit, a to aniž by ho stále otravovaly (v šikovných rukách téměř všemocné) vrtulníky a tanky. Zní to tak trochu jako od chytré horákyně – DICE nejprve vytvořili hru, která se konkurenci vymykala právě díky propracovanému využívání bojové techniky, ale teď se chtějí zase vracet k pěchotním soubojům. Ovšem ač jich zřejmě bude na mapách rozmístěno méně, o vozidla, vrtulníky ani čluny nepřijdete a do garáže dokonce přibude deset nových kousků – mezi nimi vrtulník Apache Longbow, šestikolá bugina Ail Rider, ale také například omlácený žigulík, vysokozdvižný vozík, nebo dokonce i vodní skútr. Podobně se rozroste i arzenál – ke zbraním z původní hry má přibýt další tucet, jmenujme například samopal MP7, automatické pušky FN2000, G36-H a G36-K, FNSCAR a další.
Ducha speciálních jednotek a tu hlavní proměnu hratelnosti nepřinese jen těch pár nových přírůstků v arzenálu a ve vozovém parku. Nejžhavější novinky patří spíše do kategorie vybavení. Jde o kuši, z níž lze vystřelit ocelové lanko a po něm pak sjet jako po lanovce, a lana s háky, která se hodí ke zdolávání vysokých překážek a vlastně s nimi můžete vylézt na téměř libovolný statický objekt, ať už je to dům, nebo stojící letadlo. Tyto možnosti jsou nejen velmi efektní, ale také efektivní – jednak se díky nim mohou hráči pohybovat terénem o něco rychleji, jednak se dostanou i na jinak nedostupná místa a lze snáze vyhledávat nové cesty, a tak nepřítele překvapit. Určitě tak vzrostou možnosti odstřelovačů, kteří se nyní dostanou i na budovy, kam nevedou žádné žebříky.
Speciální jednotky často vyrážejí na lov skryty pod pláštíkem tmy a nejinak tomu bude i ve Special Forces. Pro noční mise autoři prý dokonce vytvořili další renderer, který lépe zvládá práci se světlem a stíny, takže se těšme na plížení a skrývání ve stínech a podobné skopičiny. To ale jen v případě, že protivník nemá na nose nasazenou další novinku – noktovizor. Před tím se ve stínech neschováte, na druhou stranu vás hráč s nokotovizorem neuvidí v blízkosti nějakého silného světelného zdroje, a tak můžete protivníka s nočním viděním efektně paralyzovat třeba fosforovým granátem. Příslušníci speciálních jednotek nosí v torně i granáty se slzným plynem – když se ho nadechnete, rozmaže a rozvlní se vám obraz, což vede ke chvilkové dezorientaci, během níž jste snadným cílem pro nepřítele s plynovou maskou. Jednoduchým řešením by bylo nosit masku stále, jenže její nošení vás zpomaluje (v masce se hůře dýchá, takže nemůžete běhat) a také samozřejmě zmenšuje zorné pole.
Novinek tedy není mnoho. Pokud si to shrneme, tak vliv na hratelnost mají vlastně jen noční mise a noktovizory, lana s háky, kuše s vystřelovacím lanem k rychlejší přepravě, oslepující granáty a slzný plyn. Autoři si představují, že datadisk přenese hráče do trochu jiného herního stylu s intenzivnějšími souboji, v nichž dostane hlavní slovo silná pěchota. S novým pohledem na styl hraní souvisejí i změny a inovace na mapách, jichž bude celkem osm. Jednotlivé lokace by se měly být o něco menší, s hustší a členitější zástavbou a dokonce prý i s možností vstupovat do interiérů. Na nějaké čištění budov ale Battlefield nikdy stavěný nebyl a troufáme si tvrdit, že ani nebude. Jediné interiéry, které jsme zatím viděli, byla skladiště; na otevíratelné dveře jsme během zkoušení preview verze nenarazili a ani další novinka – výtahy – většinou nefungovala tak, jak by měla (což znamená, že skrz nás projely a my zůstali stát v přízemí). Pochopitelně šlo zatím jen o preview verzi, uvidíme, s čím na nás vyrukuje hotová hra, která by se podle oficiálních informací měla objevit ještě tento podzim.