Žánr realtime strategií patřil ještě relativně nedávno k těm nejoblíbenějším vůbec, ovšem s postupem času se v žebříčcích popularity začal propadat hlouběji a hlouběji. Stále stejný koncept nastavený již Dunou 2 zkrátka přestal táhnout a dnes se z tradičních strategií uživí jen ty s velkou značkou, jako například Command and Conquer nebo Starcraft. Vývojáři proto musí přicházet s netradičními řešeními. Ta sice stále spadají do strategického ranku, ale pojímají ho s určitou dávkou originality. Volker Wertich ze studia EA Phenomic to umí. Ostatně, jde o člověka, který stál za slavnou sérií Settlers a jeho posledním počinem je dvoudílná sága kombinující RTS a RPG prvky - Spellforce. Nejnovějším projektem, na kterém dnem i nocí pracuje, je další zajímavý kousek. Jmenuje se Battleforge. Že je Battleforge v zásadě karetní hrou ve stylu Magic: The Gathering, byste asi na první pohled nepoznali. Ostatně, digitálních verzí takových karetních titulů je velká spousta a rozhodně nevypadají graficky tak spektakulárně jako Battleforge. Důvodem je, že kromě karet, které figurují na pozadí herních mechanismů je tohle v zásadě realtimová strategie, ve které si užijete krásných efektů kouzel, obřích jednotek i hrdinů. Vtip spočívá v tom, že na bojišti nestavíte a nerekrutujete klasickým způsobem, ale na základě disponibilních kartiček. Battleforge jsme si mohli vyzkoušet v uzavřené betaverzi, a tak vám přinést první dojmy.
Trailer Battleforge
Když se do hry poprvé přihlásíte, nevypadá tak, jako na obrázcích a jde tu skutečně především o kartičky. To ale neznamená, že byste se při jejich sběru, přebírání a vkládání do herních balíčků nudili. Naopak, tyhle magické a jednotkové karty v sobě mají jakési kouzlo a Battleforge s ním počítá. Tím kouzlem je sběratelská vášeň. Podobně jako v RPG hrách chcete mít stále lepšího hrdinu, tady budete toužit po lepších kartičkách. Se zakoupením plné hry dostanete obsáhlejší balíček, ovšem abyste se dostali k opravdu pořádným kartám, budete si pravděpodobně balíčky dokupovat. Najdete v nich nejrůznější třídy karet: běžné, neběžné a vzácné. Dá rozum, že čím je karta ojedinělejší, tím je dražší (například pro případnou výměnu) a samozřejmě také mocnější v boji či při obraně.
Celkem můžete mít klidně několik stovek karet. To ale neznamená, že si je všechny lze vzít přímo do hry, do oné dobrodružné části. Ne, je třeba z nich vytvořit omezenější balíček, který pak budete ve fantasy světě používat. Jak už bylo řečeno, karty reprezentují všechno možné - od oheň šlehajících draků, přes magické věže, až po devastující magii. Výběr karet pro bitvu je proto náramně důležitý. Kromě šikovného využívání je právě vhodný výběr zásadním elementem úspěchu. A často to neznamená jen sestavit balíček z těch nejsilnějších možných karet. Na ně potom nebudete mít suroviny, abyste je mohli takříkajíc vytasit. V takových chvílích se hodí mít v záloze horší, ale na danou situaci účinné karty. Ano, je zapotřebí trochu předvídat.
Zatímco v obyčejných karetních hrách jen vynesete onu kartu na stůl a zbytek přenecháte své fantazii, Battleforge tuto iniciativu převezme za vás a dá vám další prostor k uplatnění se. K dispozici budou desítky úrovní se specifickými úkoly, které můžete plnit spolu s dalšími hráči společnými silami, nebo si naopak střihnout boj proti nim. V prvním případě hra tak trochu připomíná strategický World of Warcraft. Také bojujete proti autorům sestaveným živlům a také musíte úzce spolupracovat s parťáky. Poté, co vynesete karty, se spustí jejich efekt. Například se zrodí jednotka. Tu potom ovládáte klasicky myší v realtimovém stylu a můžete ji zadávat bojové příkazy. Spolupráce s dalšími hráči se nám zdála v betaverzi velmi povedená, a přes nějaké ty chybky jsme byli s průběhem misí spokojeni. Bojujete proti obrovským monstrům a sami používáte lákavé jednotky. Takticky je Battleforge poměrně vyzývavé a rozhodně nedává nic zadarmo.
Parketou, kterou jsme prozkoumali o něco méně, byly boje hráčů proti hráčům. V betaverzi pro ně ještě nebyl takový prostor, ale zdá se, že právě ony by v dlouhodobější perspektivě měly držet prapor hry a její trvanlivost. Ostatně, znáte lepší způsob, jak se přesvědčit o kvalitě svého balíčku, než vyzvat živého soupeře, který má vlastní rozum i karty? Důležitou zprávou je, že i když prohrajete, tak neztratíte žádnou ze svých karet. Ovšem v případě, že zvítězíte, pravděpodobně dostanete jako odměnu nejrůznější vylepšováky, kterými lze karty upgradovat a zefektivnit je. Pokud však budete chtít tu kterou kartu prodat, musíte z ní nejprve všechny upgrady sundat. Autoři se tak brání přílišnému vekslování. Po technické stránce vypadá Battleforge hodně povedeně a představuje atraktivní fantasy svět, ve kterém to přímo hýří barvičkami. Zároveň se nebojí představovat velmi obskurní monstra a jednotky. Jen doufáme, že autorům nedojde invence a i další kartičky, které by se měly postupně dostávat do oběhu, budou tak pečlivě ošetřené. Jsme také velmi zvědaví, zda podobný koncept dokáže hráče zaujmout, a zda si skutečně budou kupovat nové rozšiřující balíčky karet, z čehož by měla být hra ostatně živa.