Besieger - Stronghold ve 3D

26. 5. 2003

Sdílet

Po vydání originálního Strongholdu se budování a dobývání hradů stalo velmi oblíbenou virtuální zábavou. Toho využili vývojáři z Primal Software a vytváří novou RTS, která by měla opět posunout úroveň středověkých bitev o stupínek výše. Posuďte sami...

Na konci roku 2001 na pulty obchodů zaútočila originální realtimová strategie Stronghold a sklidila obrovský úspěch. Neméně nadšení bylo hráčské publikum i z jejího pokračování Stronghold: Crusader, které bylo záležitostí minulého roku. Letos bychom se měli dočkat dalšího titulu, jenž má se zmiňovanými hrami mnoho společného, ačkoli už nepochází z dílen Firefly Studios. Jmenovaný klenot nese název Besieger a vytváří ho firma Primal Software - autor akčního RPG The I of the Dragon.



Co vlastně tedy výše uvedené realtimové strategie spojuje? Je to samotný námět, kdy budete opět stavět opevnění s co možná nejdůmyslnějším obranným systémem a zároveň se snažit rozdrtit podobně smýšlející nepřátele. První rozdíl však na sebe nenechá dlouho čekat a všimnete si ho již při pohledu na screenshoty - Besieger se odehrává ve 3D prostředí. Autoři se zkrátka rozhodli jít s dobou a s pomocí mírně modifikovaného enginu jejich akčního RPG se vrhli do třetího rozměru. Zdali je to na škodu, či nikoliv, nechám na posouzení každého z vás, nutno však podotknout, že Stronghold byl svým vizuálním zpracováním již poměrně pozadu.



Dost však bylo srovnávání a pojďme nahlédnout do severského prostředí, ve kterém proti sobě stojí dvě znepřátelené strany - Vikingové a Cimeřané. V kampani, která se skládá zhruba ze třiceti misí, se vžijete do role jednoho ze dvou vůdců, snažících se dovést kmen k vítězství a zachraňujících svůj lid před ďábelskými monstry, majícími s humanoidními tvory pramálo společného. Na začátku budete mít k dispozici pouze hrstku bojovníků, postupem času ovšem moc vašich hrdinů poroste a budete využívat až dvaceti různých jednotek, odlišných pro oba kmeny. Autoři se chlubí i novými speciálními postavami, ovšem bližší informace odmítají poskytnout. Co se stavby základny týče, jsou podstatně otevřenější a poodhalují některá zajímavá fakta. Tři druhy surovin (dřevo, kámen a kov) využijete ke stavbě více než čtyřiceti různých druhů budov, mezi nimiž nebudou chybět například mlýny, doly, obranné věže, stáje i domy. A právě v obyčejných příbytcích se budou rodit noví vesničané, které si tedy nebudete muset poměrně nesmyslně nakupovat, jako je tomu v podobných hrách. Takto vzniklí obyvatelé však nebudou schopni boje, stanou se z nich pouzí řemeslníci a k ovládání válečného umění je budete muset teprve vychovat. K tomu poslouží různá výcviková centra, v nichž si za určitý obnos vytrénujete armádu kopiníků, lučištníků či jezdectva a dalších specialistů. Nebudou chybět ani různé obléhací stroje a létající jednotky.



Jakmile si tedy vytvoříte potřebnou bojovou sílu, můžete se vrhnout do útoku. Brzy však zjistíte, že i s početnou skupinou jednoho druhu bojovníků nic nesvedete. K úspěšnému splnění misí budete muset kombinovat různé typy a taktizovat. Většinu budov a jednotek lze navíc povyšovat, a tak bude pouze na vás, jakým směrem se hodláte dále specializovat. A právě fanoušci hraní na hrdiny jistě ocení RPG prvky v podobě růstu zkušeností jednotek. Na konci většiny misí si pak budete moci vybrat nejlepší bojovníky, a vytvořit si tak velice silnou skupinku veteránů. Lahůdkou je i přítomnost magie, kterou lidé z Primal Software zatím rovněž nechtějí blíže specifikovat. Nikoho v dnešní době jistě nepřekvapí podpora multiplayeru se starými známými i zbrusu novými módy: deathmatch, capture the flag, cooperative, hold artifact, king of the hill a alone against all.



To vše společně s kvalitním grafickým zpracováním poukazuje na slibně vypadající projekt, který nejspíše bude stát za hřích. Vezmeme-li v potaz fotorealistický terén, rozmanité prostředí, realistickou oblohu se sluncem, měsícem, mraky i hvězdami, a tisíce objektů podléhajících modelu poškození, máme se rozhodně na co těšit. O to více pak stratégovo srdce rozpálí fakt, že Besieger je již téměř hotov a na programu je honba za vydavatelem.

Autor článku