„Teda, kámo, řeknu ti – při včerejší bitvě jsem měl pocit, že jsem se dostal někam na jatka nebo snad přímo do mlejnku na maso. Nakonec jsme to ale ustáli a teď mě jenom mrzí, že jsem neměl víc prachů, který jsem mohl vsadit. Byl bych teďka v pěknym balíku. Škoda…“
Za devatero horami a devatero řekami ve městě nad Seinou sídlí vývojářské studio Kylotonn. Tvrdí chlapíci se v něm dřou v potu tváře od rána do večera a hodlají zažehnout plamen revoluce, která svrhne z trůnu panovníka jménem Counter-Strike, a jen tak mimochodem se chtějí poprat i s dalšími drsnými mocipány – Unreal Tournamentem a Quakem. Do válečného tažení je povede neohrožený bojovník Bet on Soldier.
Bez peněz do akce nelez!
No dobrá, nekamenujte nás hned, asi jsme to s pohádkově laděným začátkem trošku přepískli – francouzská akční novinka totiž nebude žádnou bajkou pro děti, ale naopak pěkně tvrdou řežbou. Pravdou nicméně zůstává, že Kylotonn si dali za cíl proniknout se svým novým projektem mezi tvrdou a hlavně pevně zakořeněnou konkurenci. Neberme vývojářům předčasně jejich iluze, Bet on Soldier by totiž skutečně mohl ostatními 3D akcemi pěkně zamávat, pokud se ovšem – a to je velmi důležité – Kylotonnu podaří splnit své sliby. Kolik herních projektů už se tvářilo velice nadějně a kolik jich krátce po vydání bylo odesláno na smetiště dějin?
Tak co tu máme? Zcela nový herní systém, kdy není nejdůležitější bezhlavě pobíhat po aréně a kosit všechno živé v okolí (k tomu se taky dostaneme, jen klid), ale hospodařit s penězi. Simulátor vraždícího ekonoma vás neláká? Jenomže v Bet on Soldier se jím stanete – cílem hry je totiž vydělávat a znovu investovat peníze. Nic nedostanete zadarmo, ale všechno si budete muset koupit – zbraně, štíty, upgrady, opravy, munici i parťáky. A jak si prašule vyděláte? Jednoduše: vsadíte si sami na sebe, ve hře tedy uspějí jen ti nebojácní a především sebejistí hazardéři. Cože, vy nechápete co, jak a proč? Dobrá, udělejme si tedy malou odbočku k příběhu.
Sázka na jistotu
Bet on Soldier hodlá přijít s prý zajímavou a „překvapivou“ příběhovou linií. Rovnou si přiznejme, že nás tedy zase tak moc nepřekvapila. Přenesme se do roku 1997, kdy se v jakési alternativní historii svět potácí už osmdesát let ve válce (část týmu Kylotonnu pracovala kdysi na akci Iron Storm, pravděpodobně se zde trošku inspirovali). Nikdo si nepamatuje, jak to vlastně všechno začalo, ale z obyvatel planety se stali žoldáci, novodobí gladiátoři, snažící se získat první místo v novém sportovním odvětví – v zabíjení. Tento zábavní průmysl ovládají dvě obří korporace a na vraždícím kolotoči samozřejmě vydělávají obrovské peníze. Bla, bla, bla… Tedy, nechceme se plést vývojářům do řemesla, ale taky je mohlo napadnout něco lepšího, kolikrát už jsme jenom něco podobného viděli? No a vaším úkolem bude (alespoň v singleplayeru) odhalit, jak a proč to všechno začalo.
Konec odbočky, zpátky ke hře. Budiž, nápaditěji už vypadá systém, v němž vše probíhá. Před každou misí se seznámíte se svými oponenty a vyberete si ty, na něž si vsadíte. Tedy přesněji řečeno, vsadíte si na své vlastní vítězství, ale určíte, v jakých duelech vyhrajete peníze. Hodnota výhry závisí na několika faktorech – na výši sázky, hodnocení soupeře a také na rychlosti, s jakou se vám podaří zvítězit. Výhru opětovně investujete do lepšího vybavení, abyste pokořili zdatnější gladiátory a získali víc peněz, které zase investujete… až do skonání světa a času (rozumějte do konce hry).
Konec hry nastane, pokud se v lize dostanete na první místo. Postup by měl být rozdělen do dvanácti misí, které můžete odehrát v libovolném pořadí, ale samozřejmě je musíte projít všechny. Vybírat si budete podle svých finančních možností– pokaždé uplatníte jiné zbraně, vybavení a také si najmete pár žoldáků, aby vám pomohli, přičemž každý z nich bude specializován na určitou činnost. Zde se uplatní manažerské schopnosti hráče, odhad bojeschopnosti a míra rizika. Větší sázky a drsnější protivníci znamenají sice větší výhru, ale také nemilosrdnější prohru. Do arzenálu si vyberete z nabídky čtyřiceti zbraní – většina z nich jsou klasické populární kousky (nože, pistole, samopaly, brokovnice a odstřelovačka), ale najdou se méně obvyklé exempláře. Třeba taková pětihlavňová brokovnice pro boj zblízka je snem každého akčního hrdiny a netradiční je i „puška“ na náboje s halucinogenním, výbušným či jedovatým plynem. Ke každé ze zbraní se váže několik vylepšení, například zábleskové zařízení oslepující nepřítele, optické a laserové zaměřovače nebo větší zásobníky. S překvapivou informací se hlásí nepřítomnost jakýchkoli lékáren a uzdravujících prostředků v úrovních. Můžete si pouze opravovat a vylepšovat štíty a „brnění“, ale samozřejmě opět za patřičný obnos. Pancéřování a výstroj se tak stanou jedním z klíčových bodů všech akcí.
Skuteční válečníci
Pro navození správné atmosféry zuřivých bitev Kylotonn slibují naprosto novou, realistickou a výkonnou umělou inteligenci počítačem ovládaných vojáků, která zaručí jejich přirozené a variabilní chování. Právě tady se ovšem trošku obáváme výsledku, kdybychom za každý podobný nesplněný slib dostali padesát korun, jsou z nás už dávno boháči, ale třeba budeme konečně příjemně překvapeni. Vzhledem k tomu, že na začátku každé úrovně si zaplatíte několik žoldáků, na kvalitě jejich AI bude záviset možnost taktizování, nicméně veškeré velení přitom musí probíhat hladce a beze zmatků. Stejnou inteligencí by měli být obdařeni i nepřátelé, aby se hra nezvrhla v nepřehledná jatka. Boti se prý budou pohybovat a jednat jako skuteční hráči – za krytu štítů se seskupí do formace „želvy“ nebo poskytnou krycí palbu kolegovi, který se vydá k vašemu úkrytu s granáty. Kylotonn se nicméně chtějí vyvarovat nadměrného stresování hráčů bezhlavými akcemi a naopak jim ponechat čas na stanovení taktiky a zformování týmu. Důležité bude také správné vyvážení obtížnosti – vítězství by se podle našich informací nemělo stát jednoduchou hrou na „headshoty“. Jedním slovem řečeno: uvidíme.
Jako ve Sportce
Naprosto jiný styl boje se ovšem ukáže v těžišti Bet on Soldier – v multiplayeru. Pro třicet dva hráčů je ohlášen zcela unikátní bojový mód. Dva týmy se pustí do boje, který je ohraničen ne časovým, ale finančním limitem. Jedinou možností získání peněz jsou opět sázky. Systém si nejlépe ukážeme na konkrétním příkladu. Jakmile si nějaký hráč myslí, že vyhraje v duelu, vsadí sumu dle svého uvážení. Pokud pak dojde k souboji a vyhraje, tým získá peníze. Sázku lze ovšem uskutečnit pouze pomocí tiketu, který si vezme z týmového banku. Tikety se do banku dostávají v časových intervalech ze speciálních terminálů umístěných na klíčových bodech mapy. Typická mapa je rozdělena do pěti až sedmi částí a každý z týmů začíná v některé, kde se nenachází žádný z terminálů. Prvním úkolem je dobytí terminálu a následně jeho hackování, čím více terminálů tým získá, tím rychleji přicházejí tikety do banku a je možno umisťovat více sázek. Každý terminál je ovšem nutno bránit před druhým týmem a naopak dobývat terminály obsazené nepřítelem.
V multiplayeru se tak spojí týmová hra při získávání tiketů se hrou jednoho hráče v duelech. Také zde platí, že není možné se uzdravovat, pouze opravovat výstroj. Navíc tu nebude možné zakoupit libovolnou zbraň, ale výzbroj se odliší podle „druhu“ bojovníka – sniper, válečník, inženýr a podobně.
No, v souhrnu všech informací Bet on Soldier vypadá na velice zajímavou akci. Obáváme se trochu umělé inteligence, doufejme však, že zbytečně. Horší to je s délkou singleplayerové kampaně, sami vývojáři ji odhadují na pouhých osm až deset hodin – slibují alespoň dva rozdílné konce. Zdá se, že „single“ poslouží spíše jako trénink pro multiplayer. Ten by se sice mohl stát „časovanou bombou“, ale s trochou zdravé skepse varujeme: Neradujte se předčasně a vyčkejte buď uvedení hry, nebo alespoň demoverze. Tu Kylotonn slibují o nějaký ten týden dříve.