Apollo má pokračovat v tom, co začala společnost Macromedia roku 2003 v programu Macromedia Central. Šlo o prostředí umožňující Flash aplikacím fungovat i off-line, takže nebylo nutné neustále namáhat internetová spojení přenášením stále stejných dat, chod programů je pak rychlejší a efektivnější.
V prosinci 2005 byla Macromedia koupena firmou Adobe, které nyní přebírá štafetu. Novější Apollo podporuje nejen Flash programy, ale i HTML, AJAX a další webové jazyky, to vše si pak lze pohodlně spustit lokálně.
Apollo funguje vlastně jako obal, který vezme kód z webové aplikace, zabalí a přenese do počítače. Klíčovou částí je Adobe's Flex Builder tool, který vývojáři webových aplikací použijí k „zabalení“ svého kódu. Praktické používání programu lze pak realizovat instalací Apollo na lokálním počítači či propojením přehrávače a zabalené webové aplikace. J
ako analogii lze uvést Flash animace či hry. Buď si je pomocí programu uložíte na disk (či zkopírujete z cache internetového prohlížeče) a potom spustíte off-line přehrávačem, nebo si stáhnete hotovou aplikaci jako .exe soubor, kde je jak Flash část, tak vlastní integrovaný přehrávač.
Adobe pravděpodobně plánuje použít základní Apollo k propagaci výnosných placených produktů jako jsou Flex Builder a Flex Data Services, které propojují aplikační framework Flex s back-end daty a business intelligence. Dále si klade za cíl přetáhnout vývojáře od Javy a .NET k jejich produktu.
Mnoho uživatelů internetu se naučilo tvořit internetové aplikace, s pomocí Apolla se nebudou muset učit „off-line“ programovací jazyky, když se budou chtít soustředit na desktopové programy, prostě jen „zabalí“ své on-line znalosti do Apolla.
Veřejná beta verze sice ještě není ke stažení, ale společnost EffectiveUI již pomocí Apolla vytvořila program pro eBay, pomocí kterého mohou aukce eBay fungovat i lokálně, aniž by bylo nutné připojení k internetu či webový prohlížeč.
To naznačuje budoucí možnosti. Provozovatelé populárních serverů mohou snadno vytvořit lokální aplikace, které by připojení k jejich webovým službám učinily rychlejší a pohodlnější. Uživatel by si stáhnul program a mohl například snadno zjišťovat pohyby na burze, aniž by bylo nutné znovu a znovu přenášet spoustu nadbytečné grafiky a formátovacích dat pro zobrazené v internetovém prohlížeči. A nejen to, mnohdy by si takto mohli zákazníci stáhnout celý program (třeba i se zobrazovanými reklamami), čímž by se serveru poskytovatele značně ulehčilo.
Podle aktuálních zpráv plánuje Adobe vydat finální verzi Apollo ve třetím čtvrtletí.
Grafika: techtree.com, digitalbackcountry.com
- - Alexandr Radecký