Bezpečnost iPadu stále zůstává předmětem debat

8. 4. 2010

Sdílet

Na základně průzkumu několika analytiků a expertů je zpochybňována bezpečnost tabletu iPad od Applu pro firemní využití. Proč není iPad vhodný pro organizace důsledně chránící data a kde jsou problémy?

Situaci ilustruje například případ Massachusetts, kde je díky přísnějšímu zákonu o ochraně dat iPad klasifikován známkou 5 pro použití ve firmách zabývajících se finančními službami a dalších společnostech působících na federálně regulovaném trhu. Navzdory tomu, jiná skupina bezpečnostních profesionálů ohodnotila iPad známkou 2 za celkovou připravenost pro firemní segment.

Jeden z profesionálů, Wolfgang Kandek z firmy Qualys předpokládá, že iPad začne do enterprise segmentu pronikat především díky uživatelům a stane se předmětem dohad IT manažerů. „Nemyslím si, že iPad je nyní připraven, cestu do firem si ale najde a to i přes to, že jde proti klasickému smýšlení tohoto segmentu,“ tvrdí Kandek. Svým názorem přispěl i Ted Schadler z Forrester Research, ten tvrdí, že iPad pronikne do firemního segmentu v rukou průměrných pracovníků, stejně jako to udělal iPhone.

Apple však nepodává přílišné informace o bezpečnostních možnostech iPadu a tak některé možnosti nejsou příliš známé a jiné ani nemohou být potvrzeny. Příkladem je například situace, kdy někteří analytici netušili, že iPad obsahuje nativní IPSec VPN z dílny Cisca. Přenos dat z místa na místo s využitím šifrovaného tunelu (za kterým navíc stojí Cisco) je tedy rozhodně bezpečný. Jak je to ale s ukládáním dat v samotném iPadu a jejich bezpečností před hackery?

Na to přináší odpověď Jack Gold z J.Gold Associates. iPad sice poskytuje šifrování uložených dat, ale jak Gold podotkl, iPhone používající téměř stejný systém s možností šifrovat data se expertům podařilo nabourat a ačkoli je operační systém v iPadu již novější verze, nedočká se kladného hodnocení. „Některá šifrování lze prolomit a to znamená, že iPad není vhodný pro organizace, které musí tvrdě chránit svá data,“ dodává Gold.

Ke stejnému závěru došli i analytici z Gartneru. Ani podle nich v současné době iPad není, i přes vylepšený firmware a nový operační systém iPhone OS 3.2, připraven pro firemní segment. S nejvyšší pravděpodobností tak tomu bude jako u iPhonu, kdy se většina bank vyhnula internímu využití iPhonu, pro své zákazníky ale připravila bankovní aplikace určené právě pro telefon s logem Apple.