Hlavní navigace

BioShock

1. 12. 2008

Sdílet

Zrodil se nový král first person akcí a zástupy konkurenčních titulů nemilosrdně smetl ze stolu. Zrodil se...



Zrodil se nový král first person akcí a zástupy konkurenčních titulů nemilosrdně smetl ze stolu. Zrodil se nový vůdce a vy máte tu čest sledovat jeho vstup do dvorany slávy!

Na BioShock se čekalo několik dlouhých let jako na boží smilování. Vývojáři z Irrational Games (nyní již 2K Boston a 2K Australia) jej uvedli jako duchovního nástupce legendárního System Shocku. Poslední měsíce před vydáním nastala učiněná reklamní smršť a vše nasvědčovalo tomu, že BioShock bude skutečně něčím výjimečným. Tomu jsme se zdráhali uvěřit. Ó svatý Ryane, jak hluboce jsme klesli, že jsme zapochybovali o velkoleposti tvého podmořského města! Jak těžce jsme zhřešili, když jsme se vysmívali avizovaným morálním dilematům. Tak moc jsme zkažení zástupy tuctových her, že jsme se zdráhali uvěřit – a tys nás přesto osvobodil, otevřel jsi naše oči a dal jsi nám moc, dal jsi nám svobodu, dal jsi nám ADAM!

Více než jen hra

BioShock je jednou z mála her, které vás opravdu dostanou, sežvýkají a srazí na kolena, abyste v němém úžasu sledovali mistrovsky zpracovaný virtuální svět. Autoři dokázali stvořit skutečně dospělou hru pro vyzrálé hráče – máme na mysli samotný obsah, který nabízí mnohem víc než jen bezduché střílení do všeho kolem. Kdo to nepochopí, slepě jí kritizuje, jenže chyba není dvacet tisíc mil pod mořem, ale sedí za klávesnicí. Nová first person akce je ukázkovým příkladem, že tvorba her může být označována za umění, pokud ji vývojáři vezmou za ten správný konec.
BioShock se odehrává v podmořském městě Rapture, které nechal v roce 1946 potají vybudovat obchodní magnát a snílek Andrew Ryan. Podmořský svět oplývá neuvěřitelnými detaily, z nichž některé jsou tak drobné, až se nabízí otázka, proč se s nimi autoři v akčním žánru vůbec zdržovali. O to více se pak ponoříte do hry a necháte se kochat fascinujícím prostředím, jež ožívá díky nejnovějšímu Unreal Enginu 3.
Rapture však není oním rájem na zemi, který si ambiciózní Ryan za vlahých letních večerů vysnil. Zpočátku jím bezpochyby byl, ale utopická vize samozvaného vůdce nemohla skončit jinak než v podobě, jak se s ní setkáte. A pokud vás příběh skutečně osloví, začmuchejte kolem filozofky Ayn Randové (Ayn Rand x Andrew Ryan?) a jejího objektivismu – již názvy novel jako The Fountainhead nebo Atlas Shrugged mnohé napoví.

Hrátky s geny

BioShock staví na samotné nevědomosti hráčů i touze po průzkumu bizarního virtuálního světa a nemilosrdně vás udržuje v napětí. Rovněž bere v potaz kritizovaný a neustále omílaný prvek většiny akčních her, ale jeho skutečnou hloubku odhalíte zhruba až ve dvou třetinách hry. O osobě hlavního hrdiny nevíte vůbec nic – letadlo, v němž cestuje, se v krátké úvodní animaci zřítí kdesi uprostřed Atlantického oceánu a onen vyvolený katastrofu zázrakem přežije. Jako na potvoru se poblíž nachází podivný maják a nezbývá tedy nic jiného než vstoupit a hledat pomoc. Kdyby tušil, že se za pár minut poveze v batysféře do honosného komplexu na dně oceánu, asi by si průzkum majáku odpustil. Po scéně jak vystřižené z dech beroucího hororu ho kontaktuje Atlas, který je ochráncem i mentorem v jedné osobě, ale na oplátku potřebuje pomoc při záchraně milované rodiny. A tak se vydáte na cestu, vezmete do ruky hasák a začnete objevovat Ryanovo království. Podmořská společnost se bez běžných pravidel a zásad stala lákadlem pro přední světové vědce, kteří zde se zanícením prováděli zakázané pokusy a výzkumy. Touha po dosažení ideálního prostředí a fyzické dokonalosti byla zkrátka silnější a dala vzniknout látce zvané ADAM. Díky ní genová tonika a speciální plasmidy propůjčily obyčejným lidem nadpřirozené schopnosti – vždyť kdo by si nechtěl zapalovat žváro pouhým lusknutím prstů, emanovat elektrické výboje, ovládat neslyšný pohyb, zmizet pronásledovatelům z očí nebo se jednoduše nabourat do všech bezpečnostních systémů? Není tedy divu, že Rapture se zhroutilo jako domeček z karet a ulice zachvátil mocenský boj .

Hezky česky

Na začátku hry si tedy pod tlakem událostí sami injektujete ony božské plasmidy a s pomocí speciálních schopností si začnete klestit cestu umírajícím městem. Plasmidů a genových tonik je ve hře několik desítek a slotů pro jejich používání naopak žalostně málo. Na nejnižší ze tří nabízených stupňů obtížnosti se můžete zástupem nepřátel poměrně lehce prostřílet, ale to byste se dobrovolně připravili o skvělý zážitek ze hry. Proto doporučujeme trochu přitvrdit a začít taktizovat – vždyť každou situaci můžete řešit mnoha různými způsoby a autoři tak přímo vybízí k opakovanému hraní. Při druhém dobrodružství navíc objevíte mnohem více detailů a začnete si všímat maličkostí. Navíc vás odmění druhým závěrem, tak proč to nezkusit? Zmínit musíme i lokalizaci do českého jazyka, i když její kvalita není zrovna na úrovni, jakou bychom u takového titulu čekali.
V BioShocku lze obdivovat ledacos – úžasný styl Art deco, symbiózu Velkých taťuldů (Big Daddy) s Malými sestřičkami (Little Sisters), hrůzné příběhy uvězněných a pološílených obyvatel Rapture (natočené na páskách) nebo osvěžení v podobě hackovací minihry, vylepšování zbraní (např. pistole, samopal, brokovnice, granátomet, kuše) či vytváření munice a genových tonik u speciálních kutilských stanic. I tato hra má však slabá místa a několik stereotypních momentů, ale naštěstí netrvají dlouho. Přestože nemůžete zemřít a pokaždé se opět objevíte ve speciální komoře, souboje se strážci sestřiček jsou vyčerpávající a vyžadují velkou dávku taktiky i promyšleného využívání prostředí. A nakonec přichází to nejdůležitější – dokážete v záchvatu vzteku a adrenalinovém opojení malé sběratelky ušetřit? Volba je jen na vás…


Akční RPG
9.5
Výrobce: 2K Boston/2K Australia
Vydavatel: 2K Games
Distribuce v ČR: Cenega Czech
Lokalizace: české titulky (pouze verze PC)
Cena: 999?Kč, 1 999?Kč
Multiplayer: ne
www.2kgames.com/bioshock

Chystá EA C&C FPS?

Electronic Arts shání designéra, který by se podílel na tvorbě nové first person akce z prostředí všeobecně známé sci-fi série. O co by mohlo jít? Redaktoři GameSpotu se domnívají, že půjde o FPS ze světa Command & Conquer. Pokud si pamatujete na stařičký Command & Conquer: Renegade, jistě uznáte, že nevypadal vůbec špatně. Uvidíme tedy, s čím se EALA nakonec vytáhnou. Že by oprášili Wing Commander nebo Syndicate?

Gabe Newell kritizuje DirectX 10 pouze pro Visty

Podpora DirectX 10 pouze pro operační systém Windows Vista žádného hráče rozhodně netěší. Každému je jasné, že tímto krokem se Microsoft pouze snaží donutit hráče ke koupi předraženého operačního systému, na němž většina DirectX 9 her běží pomaleji než na osvědčených Windows XP. K veřejné kritice se ovšem uchylují i herní vývojáři – např. Gabe Newell z Valve Software se v rozhovoru pro Heise Online nechal slyšet, že uvedení DirectX 10 pouze pro Visty byla velká chyba, která bohužel ovlivňuje celý současný herní průmysl. Z průzkumu Valve Software totiž vyplývá, že kombinací systému Windows Vista a DX10 grafické karty se může pochlubit jen každý padesátý uživatel Steamu. Navíc se vývojáři při tvorbě multiplatformových titu-
lů soustředí především na DirectX 9, jelikož Xbox 360 ani PlayStation 3 nepodporují Shader Model 4.0 pro DirectX 10. Newell by dále na PC rád viděl ovladače jako Wiimote nebo kytaru z Guitar Hero, ale vývojářům se zkrátka nevyplatí implementovat do vytvářených her tak drahé ino-
vace, když se podpora DirectX v podobných případech stále zhoršuje.
Útok neviditelných vetřelců

Společnost IMC konečně prozradila více informací o chystané first person akci THEY, jejíž premiéra je plánována na rok 2009. Hru má na svědomí vývojářský tým Metropolis Software a vytváří ji pro PC i konzoly PlayStation 3 a Xbox 360. THEY se odehrává v blízké budoucnosti, kdy na lidstvo zaútočí neznámí roboti. Zdrcující útok na Velkou Británii zázrakem přežívá hlavní hrdina s kolegou z armádní jednotky a zjišťuje, že roboty řídí nějaká mocná síla. Vše nasvědčuje tomu, že na Zemi zaútočili neviditelní vetřelci z vesmíru a ty jen tak něco nerozhází. Na řadu tedy přichází speciální zbraň, kterou můžete v průběhu hry různě vylepšovat prostřednictvím čtyř volně přístupných slotů. Navíc lze upravovat texturu zbraně, ozdobit ji třeba lebkami nebo speciální kamufláží. THEY pohání vlastní engine a kromě DirectX 9 se dočká rovněž podpory DirectX 10 pod Windows Vista. Singleplayerovou kampaň doplní mutliplayer s tradičními režimy jako Deathmatch nebo Capture the Flag. České offroadové závody

Pražský vývojářský tým The Easy Company představuje nové offroadové závody MOTORM4X pro PC, jejichž vydání je plánováno na první čtvrtletí příštího roku. Autoři slibují velkou svobodu pohybu, která je pro ně v offroadovém závodním titulu důležitá. Ve hře zavítáte do Alp, na Aljašku nebo do kamenité pouště, kde se projedete v celkem deseti terénních vozech s odlišnými jízdními vlastnostmi. Na programu budou čtyři různé druhy závodů (Race, Longrun, Pathfinder, Trial) a zatímco v jednom si to rozdáte s počítačem řízenými protivníky klasicky na kola, jinde budete hledat nejrychlejší cestu k cíli a brázdit členitý terén. Auta můžete sami vylepšovat a užívat si kariéry závodníka nebo volných projížděk krajinou. MOTORM4X poběží na vlastním Vampire enginu, vývojáři licencovali SpeedTree technologii a slibují rovněž model poškození vozů i okolního prostředí.
Další akce na Unreal Engine 3
Vývojářský tým Faramix Enterprises se pochlubil licencí na Unreal Engine 3 od Epic Games a při té příležitosti odhalil vývoj nové first person akce End pro PC a Xbox 360. O samotné hře toho zatím moc známo není, ale autoři již nyní slibují silný příběh a inovativní hratelnost. Hlavním hrdinou je bývalý vojenský důstojník Miles Caden, pronásledovaný vlastní minulostí. Po osudové události společně s nejlepším přítelem nedobrovolně opouští armádu, a navíc při tragické automobilové nehodě přichází o milovanou ženu. Opuštěný a v depresích propadá démonu alkoholu a ze zuboženého stavu jej dostává až bratranec Chaz, který mu nabízí zpět ztracenou důstojnost. Nic však není zadarmo a Miles se musí rozhodnout, co všechno je ochotný obětovat. Neznámí vývojáři z Faramix Enterprises řadí End mezi next-gen first person akce, ale dokud neprozradí nějaké podrobnosti, nemůžeme jejich snažení nijak komentovat.

Jack Thompson brojí proti GTA IV

Jack Thompson se trochu oklepal a už kolem sebe zase začíná kopat. Tentokrát nahlédl do zářijového čísla Game Informer a se zájmem si přečetl nejnovější informace o Grand Theft Auto IV. Redaktoři tohoto slavného magazínu se totiž vydali do Rockstar Games a na vlastní kůži vyzkoušeli začátek jedné z nejočekávanějších her současnosti ve verzi pro Xbox 360. V první misi má hlavní hrdina hry (Niko) za úkol zabít právníka, který s pistolí u hlavy pronese mimo jiné i slova: „Lidi nezabíjejí zbraně, ale videohry.“ A právě s tímto citátem se ubohý Jack Thompson cítí být spojován a bojí se o holý život! Proto usedl na svoji právnickou stolici a sepsal dlouhý dopis adresovaný šéfovi Take 2, aby vše jednou provždy vyřešil. Žádá proto odstranění této části ze hry. Bude zábavné sledovat, jak se k tomu Strauss Zelnick postaví, ale Thompsonovi v tomto případě moc šancí nedáváme.

Dead Rising pro PC?

Skvělá zombie akce Dead Rising pro konzolu Xbox 360 možná zavítá i mezi počítačové hráče. Ze strany Capcomu sice nedošlo k žádnému oficiálnímu ohlášení, ale na různých evropských herních stránkách se o PC verzi začíná živě diskutovat a někteří uvádějí, že hra by měla spatřit světlo světa do konce roku. Pro Capcom by to byl vcelku logický krok, jelikož Dead Rising by nebyl první hrou, která původně vyšla pro Xbox 360 a poté se objevila na PC. Stačí vzpomenout na third person akci Lost Planet: Extreme Condition, jejíž počítačová konverze sice měla své mouchy, ale nakonec se zařadila do slušného nadprůměru. A co vás vlastně v Dead Rising čeká? Předně to je atmosféra survival hororu, zábavný příběh lehce parodující klasické horory, a pochopitelně souboje s hladovými zombíky. Podrobnější informace si můžete přečíst v recenzi na serveru Gamepro.cz, jejíž verdikt hru hodnotí jako potřeštěně brutální akční hru s dobře vybarveným příběhem, která však trpí několika nepřehlédnutelnými chybami. Přesto se jedná o jeden z nejlepších titulů, který Xbox 360 v současné době nabízí.